menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mini tomaten hoeveel bloemtrossen laten hangen

cetinel

Cetinel

ik heb verschillende soorten mini tomaatjes gezaaid,deze heeft mijn zoontje van drie eigenhandig geplant...
nu staat ie in een grote pot en heeft drie grote bloemtrossen en een kleinere bovenaan
ik heb ze wel gediefd want hij is ondertussen al anderhalve meter hoog.
de trossen hebben een doorsnee van wel 30 cm!!(behalve de bovenste
moet ik de plant nu toppen en bijkomende trossen uitnijpen of alles gewoon zijn gang laten gaan?
logischerwijs is mijne vijfjarige tuinman apetrots op "zijn"tometenboom(alles is een boom volgens hem )
[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 28 juni 2008 - 21:20
Markie

Tekst aangepast

Markie

Persoonlijk zou ik in zo'n pot maar 2 trossen laten beginnen, en maar eerst als de eerste tros volgroeid is en begint te kleuren een nieuwe laten ontstaan.
Als je hem gewoon laat doen vrees ik dat je maar extra kleine tomaatjes gaat krijgen.
Voor in een pot kies je beter voor struiktomaatjes, die hoef je niet te toppen of dieven en maakt makkelijker nieuwe scheuten na je hem hebt kaal geplukt.
Zelf heb ik 3 soorten leuke struiktomaaten, Red Robin (30cm hoog), Thumbler Red en Fuzzy Wuzzy, beide zo'n 50 a 60cm hoog.
Als je graag zaad hebt laat je na de zomer maar iets horen.
zaterdag 28 juni 2008 - 21:41
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

bedankt voor je antwoord!dus de overige trossen weghalen?
enne zaad.....? heel graag!!
zondag 29 juni 2008 - 00:24
Markie

Markie

Hangt er van af wat je wil, heb je liever wat meer tomaatjes en vindt je het niet erg dat ze wat kleiner zijn laat je er een meer hangen.
Hou er rekening mee dat eens je de plant topt er waarschijnlijk geen nieuwe trossen meer gaan ontstaan,
neem dan niet alle dieven weg, maar laat er enkele uitgroeien, die kunnen ook nieuwe trossen geven.

Een andere manier is de trossen uitdunnen, laat de goeie groeiers staan en de "achterblijvertjes" knip je weg.
Zo ga je in tijd langer tomaatjes houden.
En zorg vooral voor veel licht...
zondag 29 juni 2008 - 10:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon