menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Asperges

Ga naar meest recente reactie

xarwen

Xarwen

hallo mede-tuinier-fanaten,
Wij hebben nu reeds enkele jaren een goedlopende eco/bio-moestuin, en willen graag volgend jaar beginnen met asperges te kweken. In verschillende boeken en websites hebben we gelezen dat dat tijdrovend is en bepaalde eisen stelt aan grond en plaats. Dit kunnen we allemaal plaatsen, maar nergens vinden we iets over de opbrengst van de aspergeplant. Je steekt zo'n 3 klauwen per meter in de grond, maar hoeveel asperges heb je per klauw? Is dat er maar 1 of is dat meer? en als er iemand persoonlijke goede ervaring heeft met bio-kweek van asperges zijn ook die tips hier welkom!

groene groetjes, xarwen
maandag 26 mei 2008 - 20:08
Rita1960

Rita1960

Hallo Xarwen,

Geen flauw idee hoeveel asperges je van een plant afhaalt. Ga eens informeren bij een teler.
Wij halen ze gewoon op bij een teler. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat ( en vervolgens heb in je moestuin een heleboel ruimte over voor andere gewassen )

groetjes,

Rita
maandag 26 mei 2008 - 20:33
xarwen

Xarwen

Hallo Xarwen,

Geen flauw idee hoeveel asperges je van een plant afhaalt. Ga eens informeren bij een teler.
Wij halen ze gewoon op bij een teler. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat ( en vervolgens heb in je moestuin een heleboel ruimte over voor andere gewassen )

groetjes,

Rita


Bedankt voor je antwoord, dat is inderdaad een optie, maar wij zijn wel toe aan de uitdaging om ze zelf te kweken. Waar wij wonen zijn er geen kwekers.
groetjes xarwen
maandag 26 mei 2008 - 22:34
Fons

Tekst aangepast

Fons

Asperges staan het liefst op zandgrond met een hoge ph waarde, dus jaarlijks kalk toevoegen.
Aspergeklauwen worden alleen in het Maart en April aangeboden, koop bij voorkeur hybride plantmateriaal.
Asperges worden in rijen geplant met tussenafstand van 1,25meter in de rij plaats men de klauwen ongeveer 20cm van elkaar.
Om asperges te planten maakt ge een voor (greppel) van een 25 cm diep en een spadesteek breed, de lengte van die greppel bepaal je zelf maar ge moogt toch rekenen op minimum 6meter om goede oogst te bekomen.
Onder in die greppel doe je een laagje compost vermengt met gedroogde koemest zodat de diepte van uw greppel nog 20cm diep blijft.
Op de compost plaatst ge nu de aspergeklauwen op ong 20cm van elkaar en dekt deze lichtjes af met een gedeelte van de uitgespitte grond.
Vanaf dan gaan de asperges groeien om kracht op de doen voor latere oogst die pas twee jaar na planten mag gebeuren en dan nog gedurende een korte periode van een maand, dit om de wortelklauw turug de kans te geven op kracht te komen. Het volgend jaar en al de daarop volgende jaren mag je asperges steken vanaf de eerste asperges te zien zijn tot sint Jan en dat is omstreeks 21juni.
De aspergeklauwen gaan zo een 15 tal jaren mee voor produktie.
Tijdens de eerste groeiperiode hou je de aspergerij onkruidvrij, vanaf het derde en dus eerste oogstjaar berm je het aspergebedje op zo een 20 tal cm boven grond niveau en een 50tal cm breedte die grond neem je weg langs bezijden de rij om op te bermen,die doe je liefst vanaf begin april, na de oogstperiode mag je dan terug afbermen en alles terug op grondniveau nevileren, en laat de asperges nu doorgroeien om de klauwen kracht te laten opdoen voor volgenend jaar,vabaf oktober het afgestorven aspergekruid verwijderen
Aspergeklauwen kosten bij aankoop ong €1.
Planten zijn momenteel niet meer te verkrijgen maar ge zijt nog altijd in de mogelijkheid om zaad te kopen en nu nog te zaaien, kies dan bij voorkeur hybride zaden, in zo een pakje zitten een 12 tal zaadjes en kosten €3,50 voor een pakje zaad, dus op voorhand tellen hoeveel planten ge nodig gaat hebben, ook rekening houden dat niet alle zaadjes kiemkrachtig zijn.
Elke klauw geeft tijdens het oogstsezoen toch verschijdene asperges of, ge moogt rekenen dat ge per de twee dagen toch een halve kilo asperges hebt wat voldoede is voor 2 personen.
maandag 26 mei 2008 - 23:47
Nat_Pan

Tekst aangepast

Nat_Pan

Ik volgde dit jaar een workshop biologisch asperges kweken bij Velt-Waasland ( V ereniging E cologisch L even en T uinieren). Grappig en handig was dat de workshop doorging in mijn eigen tuin... En mijn asperges groeien prachtig... Overigens, mijn ganse moestuin in strilt ecologisch en biologisch, en ik heb geen problemen met schadelijk ongedierte!

Velt is ook in Nederland actief... In het najaar volg ik bij Velt-Waasland een workshop biologisch witloof kweken...

http://www.velt.be/Joomla/
donderdag 3 juli 2008 - 21:04
printemps

Printemps

hallo Nat Pan

kan je me eens op de hoogte brengen als er een cursus is van snoeien
maar wel snoeien van lei-appel en peer

mvg
an
vrijdag 4 juli 2008 - 17:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon