menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn groentetuintje

Ga naar meest recente reactie

bartvds

Bartvds

[afbeelding verwijderd niet-https]

dinsdag 6 mei 2008 - 22:47
bartvds

Bartvds

Er staat al wat meer in dan de vorige keer: zuring, warmoes, bleekselder, groene selder, rode biet, knolselder, de erwten komen al boven, de struikboterboontjes zijn gezaaid, peterselie, bloedzuring, worteltjes, pastinaken, ajuinen, sjalotten, knoflook, wat zomerprei, boerenkool, sla, radijzen en spinazie.

Aan de zijkanten (rondom de 2 centrale bedden) staan al struiktomaten, courgetten, paprika's, aubergines, mijn bessenstruiken, frambozen en aardbeien, nu moeten er alleen nog gewone tomaten (hoge) komen en ik denk dat alles dan ver vol zal staan. Voor mijn leifruitboompjes heb ik ook aardbeien staan.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 6 mei 2008 - 22:54
andre

Andre

Dit mag gezien worden

andre
dinsdag 6 mei 2008 - 22:55
Spuddy

Spuddy

Wat een gezellig tuintje zeg.
dinsdag 6 mei 2008 - 23:04
Matabish

Matabish

heel mooi groententuintje!!
en honger dat ik daarvan krijg...
woensdag 7 mei 2008 - 02:20
Mariani

Mariani

En gemakkelijk te onderhouden !
woensdag 7 mei 2008 - 07:53
LauraK

LauraK

Hallo Bart,

Dat ziet er geweldig uit! Het was al een heel mooi tuintje toen het pas af was, maar het wordt er door
de opkomende planten nóg mooier op. Je hebt het echt met fantasie aangelegd, en ik vind het er
heel bijzonder uitzien. Rustig doorgaan met het plaatsen van foto's hè, zodat wij er ook van kunnen
meegenieten, al is het maar optisch...

Groeten van Laura.
woensdag 7 mei 2008 - 09:22
cetinel

Cetinel

ziet er prachtig uit!! je krijgt er inderdaad honger van!!
woensdag 7 mei 2008 - 09:28
annd6

Annd6

Erg mooi om zien en zo goed verzorgd, amai, mag je terecht trots op zijn!
Groetjes
Ann
woensdag 7 mei 2008 - 09:36
Lysianthus

Lysianthus

bartvds,

Wat een mooi en verzorgd groentetuintje, dat verdient een dikke pluim.
woensdag 7 mei 2008 - 10:41
Roxanne

Roxanne

Een dikke proficiat. Wat een prachtige moestuin.
Vroeger vond ik altijd dat een moestuin er heel saai uitzag. Als kind kon ik maar niet snappen dat opa er zoveel tijd kon in doorbrengen. Jouw moestuin daarentegen is een lust voor het oog.
Ik ben een beginnende tuinier en ben zeker van plan om ook een moestuin. Spijtig genoeg zal het nog niet voor dit jaar zijn want daarvoor ben ik iets te laat. In ieder geval heeft jouw moestuin mij op ideeën gebracht en kan ik haast niet wachten om ermee te beginnen.

Groetjes
woensdag 7 mei 2008 - 11:35
bartvds

Bartvds

Ik ben ook maar een beginnend tuinier hoor. Vroeger haatte ik het echt om maar iets in de tuin te moeten doen, vorig jaar ben ik, net voor de zomer, begonnen met de aanleg van mijn groentetuintje. ik was al van plan om 2 bedden te maken maar gaandeweg veranderde mijn gedacht steeds, rondom ook nog een border van 1m breed voor bessenstruiken, frambozen, leifruit en een haagbeukhaag waar ik courgetten en tomaten kon voorzetten. Aan de ingang komt nog een boog waarlangs ik mijn beukenhaag ga laten overgroeien (mini berceau). Hoe verder de aanleg vorderde hoe meer ideeen ik kreeg en hoe meer ik mijn oorspronkelijke ontwerp veranderde. nu kan ik mijn moestuintje niet meer missen en ben ik er bijna elke dag in te vinden, wat wieden, nadenken over wat er nog anders kan, gewoon op mijn bankje zitten en naar de groenten kijken, ... Eens je gebeten bent van de microbe geraak je ze niet meer kwijt!
woensdag 7 mei 2008 - 17:38
Rita1960

Rita1960

Ik ben ook maar een beginnend tuinier hoor. Vroeger haatte ik het echt om maar iets in de tuin te moeten doen, vorig jaar ben ik, net voor de zomer, begonnen met de aanleg van mijn groentetuintje. ik was al van plan om 2 bedden te maken maar gaandeweg veranderde mijn gedacht steeds, rondom ook nog een border van 1m breed voor bessenstruiken, frambozen, leifruit en een haagbeukhaag waar ik courgetten en tomaten kon voorzetten. Aan de ingang komt nog een boog waarlangs ik mijn beukenhaag ga laten overgroeien (mini berceau). Hoe verder de aanleg vorderde hoe meer ideeen ik kreeg en hoe meer ik mijn oorspronkelijke ontwerp veranderde. nu kan ik mijn moestuintje niet meer missen en ben ik er bijna elke dag in te vinden, wat wieden, nadenken over wat er nog anders kan, gewoon op mijn bankje zitten en naar de groenten kijken, ... Eens je gebeten bent van de microbe geraak je ze niet meer kwijt!


Hai Bart,

Mooi hè dat tuinwerk. Vooral even zitten op dat leuke bankje van je. Doet je goed. 'k wel geen bankje maar daarvoor een blok eikenhout. Kun je even wegdromen en genieten.........

groetjes,

Rita
woensdag 7 mei 2008 - 22:02
Flupke

Flupke

Het ziet er inderdaad allemaal heel leuk en keurig uit.
Enkel één kleine bedenking: Is dit niet moeilijk om een goede vruchtwisseling toe te passen?
donderdag 8 mei 2008 - 12:36
Rita1960

Rita1960

Flupke,

Nee, dat moet mogelijk zijn. Als je maar een goede "boekhouding"voert.

groetjes,

Rita
donderdag 8 mei 2008 - 21:24
bartvds

Bartvds

Ik volg in grote lijnen wel vruchtwisseling hoor: rechts vooraan de koolsoorten (boerenkool, radijzen), links vooraan ajuinen, sjalotten en knoflook, daartussenin heb ik spinazie gezaaid en worteltjes, rechts achteraan de bladgewassen en links achteraan de peulgewassen (struikerwten en struikbonen), hier en daar zal er wel iets niet goed staan (zoals sla tussen de boerenkool geplant ter opvulling, ik denk dat mijn rode bietjes ook verkeerd staan (staan naast de snijbiet en de knolselder) en ik heb een rij pastinaken gezet tussen mijn bonen en erwten), we zullen wel zien wat het geeft.
donderdag 8 mei 2008 - 21:30
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Hallo Bart,

Sla is een bladgroente, kan bijna overal tussen door gezet worden. Schrijf op waar je wat precies hebt gezet en ga dan met de vruchtwisseling aan het werk. "t wordt wel een beetje puzzelen maar dat is ook een leuke hobby in de winter als er verder weinig te doen is.

groetjes,

Rita

PS: vind nog steeds dat je een hele mooie moestuin ontworpen hebt
donderdag 8 mei 2008 - 21:52
Roxanne

Roxanne

Amai, ik vind dat je als beginnende tuinier die voor het eerst een moestuintje aanlegt al veel verschillende soorten groenten en fruit heb staan. Ik heb nu al enkele aardbeiplantjes, tomatenplantjes, sla, bloemkool, wortelen en witloof. Van elke soort heb ik er maar een paar om te zien hoe ik het er vanaf zal brengen. Volgend jaar ga ik dan wat meer uitbreiden.

Groetjes.
vrijdag 9 mei 2008 - 08:02
Rita1960

Rita1960

Hallo Roxanne,

dan heb je op dit moment al meerjarigen (aardbei), aardappelsoorten (tomaten), bladgroenten (sla), koolsoorten( bloemkool) en wortelgroenten( wortelen en witlof) in de tuin!. Dat is bijna het hele arsenaal aan groenten

Wat ik mis in jouw tuintje zijn de peul/boon soorten. (lust je deze niet??)

groetjes,

Rita
vrijdag 9 mei 2008 - 21:57
Roxanne

Roxanne

Een heel arsenaal zou ik het ook niet noemen. Ik heb bv. maar 2 tomatenplantjes, 6 slaplantjes, 3 bloemkolen,... dus grote hoeveelheden heb ik niet.
Peul/boon soorten wil ik volgend jaar zeker uitproberen. Wij lusten die ook heel graag.
Ik bedoel dat ik nog veel moet leren. bv bemesting : het aanbod is zo ruim dat het moeilijk is om het juiste produkt te kiezen. Ik heb reeds een composthoop maar die heb ik nog maar net gestart dus deze zal volgende jaar wel bruikbaar zijn.
Dan heb je nog ziektes, ongedierte e.d. Hoe herken je deze allemaal ?
Ik zit geregeld op dit forum om die dingen allemaal te leren. Ik heb ook een aantal boeken die ik kan raadplegen maar op dit forum heb je vaak tips die je daar niet in leest.

Groetjes

Petra
zondag 11 mei 2008 - 11:24
an

An

ziet er goed uit dat tuintje van jou,top
maandag 12 mei 2008 - 22:12
bartvds

Bartvds

Roxanne, massa's groenten van elke soort zet ik ook niet hoor, daar heb ik trouwens de plaats niet voor. Voor mij gaat het er vooral om om op een beperkte plaats een grote verscheidenheid aan groenten en fruit bijeen te zetten en ik denk dat ik daar wel aardig in slaag. Daarom zet ik bvb. geen kolen (behalve wat boerenkool), juist omdat deze zoveel plaats innemen.
dinsdag 13 mei 2008 - 21:14
uncas

Uncas

Bart, knap hoor. Ik heb ook geen kolen of peultjes. Mijn doel was op kleine oppervlakte ook veel diversiteit.
vrijdag 16 mei 2008 - 13:07
Gorre

Gorre

Dag Bart,

Hele mooie moestuin , gemakkelijk in onderhoud en een streling voor het oog ook

Zo iets heb ik ook in mijn hoofd , zou passen bij onze strakke tuin !

Welke houtsoort heb je gebruikt om de zones af te kasten ? En hoe diep steken ze ?

Bedankt
Sven
woensdag 21 mei 2008 - 08:34
bartvds

Bartvds

Ik heb gewoon houten planken gehaald bij de doe-het-zelver in de buurt, ik denk dat ze ongeveer 2cm dik zijn en een 14cm breed, ze zitten ongeveer een 5 cm onder de dolomiet. Ik heb ze ingestreken met wat beits zodat ze iets langer meegaan, het is eigenlijk mijn bedoeling om uiteindelijk alles af te boorden met boordstenen en daartussen klinkers te leggen. Ik heb het nu zo gemaakt om te zien of het me zo wel bevalt, zo kan ik nog wat aanpassen wanneer ik alles definitief in orde maak.
zaterdag 24 mei 2008 - 09:25
elsh

Elsh

Ik vind het een goed idee, en ziet er strak uit
zaterdag 31 mei 2008 - 20:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon