menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Starten met een moestuintje

Ga naar meest recente reactie

leoneitje

Leoneitje

Hallo iedereen,

Ik heb een stukje tuin vrij (een kleine 18m2) en zou er graag een moestuintje op starten.

Tot nu toe heb ik enkel nog maar de grond proper gemaakt, want er zaten zeer veel keien en stenen in (de vorige eigenaar had er zijn tuinhuisje op neergeplant (dit huisje stond op steenafval). Dan heb ik het grondig omgespit.

Nu weet ik niet direct of ik direct groenten mag zaaien (of beter: volgend jaar, want nu is het waarschijnlijk al te laat om nog iets te zaaien en/of planten?!). Moet ik eerst nog iets doen met de grond: grond testen, bemesten,........?????????

Heeft iemand nuttige tips:
- hoe behandel ik mijn grond nu verder?
- nu nog zaaien/planten?
- ik denk dat het aardegrond is, hoe bepaal ik dit?
- moet ik de zuurtegraad en nog zo van die dingen bepalen?

Je ziet het veel vragen, waarschijnlijk weet er wel iemand raad...

Groetjes,
Leonie
woensdag 9 augustus 2006 - 21:16
andre

Andre

Hallo leoneitje.

Dit is een goed gedachtom een moestuintje op te starten. Eerst en vooral kan het nooit kwaad om even de zuurtegraad te meten van de grond. Ik zou er dit jaar een groenbemester op zaaien bijvoorbeeld snij roggeof phacelia dit laatste mag nu gezaaid worden ( bevriest tijdens de winter bij vorst ) snijrogge niet.
In het voorjaar spit je de groenmester om en voeg er wat goede compost bij of verteerde stalmest.
En dan kan je starten met het zaaien en planten.
Veel sukses toegewenst. Zijn er nog vragen stel deze maar .

Groetjes andre
woensdag 9 augustus 2006 - 22:33
leoneitje

Leoneitje

Dag Andre,

'k heb eens een foto van snijrogge op het internet gezocht, maar niet echt gevonden. Uit de kleine fotootjes die ik dan toch gevonden heb kon ik opmaken dat dit een soort gewas is die eruit ziet als gras.
Phacelia daarentegen is een paarse bloem. Dan zaai ik eigenlijk liever dit laatste, zo heb ik nog een beetje kleur op het einde van mijn tuin. Ik las ook dat Phacelia bijtjes aantrekt, wat ook nog leuk is, maar dat het wel een giftige plant is. Kan dit geen kwaad voor mijn katten????

Maar beiden zijn dus evenwaardig als groenbemester hé?
En na de winter gewoon omspitten met compost, moet je dan nog een tijdje wachten (1 maand, 2 maanden,...) eer je met groentjes kan beginnen?

Groetjes,
Leonie
donderdag 10 augustus 2006 - 10:04
andre

Andre

Hallo leonetje.

Wat de phacelia aangaat dat dit giftig is een hoop met flauwe kul want het trekt beitjes aan dus dit zeg genoeg. Beiden zijn evenwaardig als groenbemester alleen vraagt snijrogge meer werk want deze bevriest niet, dus moet eerst afgemaaid worden voor je het kan inspitten. Na het spitten mag je gerust beginnen zaaien

andre
donderdag 10 augustus 2006 - 10:48
leoneitje

Leoneitje

Dag Andre,

bedankt voor alle nuttige tips, ik begin er zo snel mogelijk aan. Of beter: van zodra het weer het een beetje toelaat, want 't is weer op zijn Belgisch hé (nu, we hebben nog niet mogen klagen) !

Groetjes,
Leonie
donderdag 10 augustus 2006 - 13:34
corrielat

Corrielat

hallo leonie,, ik ben ook in het bezit van een moestuintje, ik heb het stuk in tweeen gedeeld, het ene jaar moestuin en het jaar daarop verhuis ik mijn kippen naar dat stukje, zodoende word het steeds bemest en houden de kippen elk jaar het andere stuk onkruidvrij.
groetjes corrielat
donderdag 10 augustus 2006 - 14:45
leoneitje

Leoneitje

Hallo corrielat,

Dit had ik kunnen doen moest ik nog kippen gehad hebben. Vorig jaar heb ik mijn kipjes spijtig genoeg weggedaan, ik kon ze sinds de verhuis naar ons nieuwe huis niet meer de ruimte geven die ik wou en die ze gewoon waren (ze hadden voordien een heel grote ren!).
Dus heb ik ze een nieuwe thuis gegeven op een boerderij, ze leven nu tussen schapen, paarden,... Wat natuurlijk ook leuk is.

Ik zal de bemesting van ergens anders moeten halen, groetjes,
Leonie
donderdag 10 augustus 2006 - 20:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon