menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Zeekool

rrheyn

Rrheyn

Vorig jaar een mooie plant gekocht en op het einde van het seizoen was hij verdwenen.
Nu zag ik zopas op het sneeuwtapijt van men tuin, dat hij er opnieuw doorkomt.
Lijkt sterke yange plant te zijn. Wat moeten onze voorouders toch sterke generaties geweest zijn.
Al iemand er culinaire ervaring mee ?
gr
Rob

ps) Nu maar hopen dat het de juiste zeekool is, want met al die bekende en minder bekende zaadhuizen weet je maar nooit.
Als het voor de sierteelt is speelt dat zo geen rol, maar voor keuken-en medicinaal gebruik heb je 100% zekerheid nodig.
maandag 24 maart 2008 - 10:20
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Dit is wel een groente en had misschien beter in de desbetreffende topic gestaan.
Zeekool (crambe maritima) kan je eind maart en begin april oogsten.
5 minuten blancheren of stomen smaken ze het best, eventueel een beetje room.
Qua smaak is het te vergelijken met asperges en bloemkool.
Groetjes
Ann
maandag 24 maart 2008 - 10:27
JackDaniels

Tekst aangepast

JackDaniels

Nieuw leven inblazen. Een paar maanden geleden een plantje gekocht voor drie euro bij een tuincentrum in Wetteren. Het gaat over de crambe maritima. Van deze plant kan je de gebleekte stengels kopen om op te eten. De prijs varieert tussen 75 en 85 euro per kilo, verschrikkelijk duur. Vandaar mijn motivatie om zelf een plantje te kopen. Bij aanschaf was ze een 7 a 8 CM hoog. Eerst wat laten groeien in de originele bloempot, nadien in een grotere pot en uiteindelijk in volle grond. De plant heeft ondertussen gebloeid, heerlijk geurende bloemen trouwens. Na de bloei (en bij bestuiving) vormt de plant zaden helemaal bovenaan aan de uiteinden van de stengels. Die zaden en stengels verdrogen zoals bij elke plant. De zaden heb ik geoogst en 1 heb ik een bloempot gestopt met potgrond, een tweetal weken geleden. Vandaag zag ik dat het zaadje gekiemd is en ongeveer 1cm hoog. Let wel dat je eerst met een mes de kurkachtige laag rond de bolster weg schraapt. Het omhulsel zelf zijn twee losse helften die je makkelijk los kunt maken. In het omhulsel zit een zwart zaadje, ongeveer twee milimeter in diameter. Mijn originele plant is ondertussen stevig aan het groeien met stengels en bladeren van wel 25 CM lang. Slakken en koolwitjes voelen zich erg aangetrokken door deze plant. Er wordt aanbevolen om een jonge plant een jaar of drie onaangeroerd te laten zodat ze zich kan ontwikkelen. Vanaf dan kan je bleken en oogsten. Van zodra de plant tevoorschijn komt, gewoon een (liefst zwarte) emmer erover plaatsen zodat er geen zon aan kan. Zo krijg je sappige krokante stengels die je rauw kunt eten, blancheren, onder een slaatje mengen. De smaak houdt zowat het midden tussen radijs, asperge,... Van mijn originele plant heb ik 30 zaden geoogst. De plant is winterhard en mag in tegenstelling tot zowat elke andere plant begoten worden met water waar zout werd aan toegevoegd. Op die manier krijgt de plant een zilte smaak.
woensdag 28 augustus 2019 - 15:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon