menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

ONVOORZIENE TOMATENSTRUIK

Ga naar meest recente reactie

leoneitje

Leoneitje

Hallo,

Op de foto's onderaan zie je de tomatenSTRUIK met trosjes tomaten (dus ik veronderstel dat het een TROSTOMAAT is) die zeer onverwachts in mijn tuin is beginnen groeien.

Hij staat op een plaats waar vroeger mijn compostbak stond. Voor ik mijn bak verplaatst heb, heb ik de compost eens gedraaid op de plaats waar nu deze struik staat. Dit verklaart waarschijnlijk waarom er opeens een struik in mijn tuin -met tomaten eraan- groeit (ergens een verdwaald zaadje). Hij/zij stond tussen een hoop onkruid en 'k dacht ook eerst dat het onkruid was, tot ik de blaadjes en bloempjes eens goed bekeek en aan een blaadje rook: overduidelijk tomaat. Toen er een week later plots ook nog eens een tomaat aan hing, was mijn vermoeden bevestigd (nu hangen er al redelijk wat tomaten aan).

Nu heb ik toch wel enkele vraagjes. Ik ken helemaal niets van tomaten kweken, maar volgens wat ik ervan weet, groeit een tomaat eerder langs een paal dan in een struik op de grond.
Door deze struikvorm hangen er verschillende tomaten langs de grond: kan dit kwaad, moet ik ze van de grond halen.
Moet ik takken verwijderen van deze tomaat, of is het te laat.
Zullen deze tomaten nog voldoende rijpen, of is augustus reeds te laat?

Mochten jullie bij het zien van deze foto's nog opmerkingen en/of tips hebben bij deze plant... zeg maar gerust hoor, alle hulp is welkom.
Maar ik moet waarschijnlijk gewoon laten groeien wat groeit en dan genieten van een lekker tomaatje, niet...????

Groetjes,
Leonie



[afbeelding verwijderd niet-https]'/> [afbeelding verwijderd niet-https]'/>
maandag 7 augustus 2006 - 20:32
annd6

Annd6

Hallo Leonie,
Ik zou hem toch proberen recht te zetten met een stok en hem daar aan binden. Ik zou hem ook nog proberen te dieven waar je kan, alhoewel ik gehoord heb dat dat niet altijd moet als de plant genoeg plaats heeft. Het lijkt me een redelijk gewone soort. dat rijpen zal nog wel lukken denk ik.
Ik denk dat Angelo en Rita je vast nog meer kunnen vertellen.

Ann
maandag 7 augustus 2006 - 20:50
nientje

Nientje

ja amai, dat kan niet iedereen zeggen dat er zomaar tomaatjes in de tuin beginnen te groeien, ga morgen ook eens speuren rond mijn compostvat
nientje
maandag 7 augustus 2006 - 21:37
Adrienne

Adrienne

Ja hallo dat heet dan gelukkig zijn
tomate plantjes die zomaar uitschieten
Dat mag hier ook altijd wal eens gebeuren.
Jammer genoeg komt hier alleen onkruid gratis met hopen boven
gtjs adrienne
maandag 7 augustus 2006 - 22:04
lacegarden

Lacegarden

in de zuiderse landen met weinig regen laat men zeer dikwijls alles gewoon over de grnd groeien, zonder dieven. Ik heb dit vorig jaar ook in een tunnelserre gedaan als proef. De opbrengst is merkelijk hoger, maar de plaats die je nodig hebt is enorme.
Ik zou zoals André zegt hem hier bij U proberen heel voorzichtig te ondersteunen zonder veel te kwetsen want dan heb je kans op intrede via de wonde van ziektes.
Het is een goed bewijs dat zaden van tomaten zeer sterk zijn. Ze hebben in uw compost gelegen, waarschijnlijk toen u een rotte tomaat heb weggesmeten vorig jaar. Tomatenzaden worden bij mij in de diepvries bewaard. Niet allemaal hoor, maar ik heb er al meer dan 1500 , waarschijnlijk zelfs al veel meer, dus onmogelijk om die ooit allemaal eens te zaaien. Dus een groot gedeelte zit in de diepvries.
Waarscjijnlijk was uw tomaat een hybride soort, dus als die vorig jaar groot rond was, kan die nu er gans anders uitzien,bv kleiner.
Als je echt niet meer kan opbinden zet er dan een houten bak onder waar je een beetje stro oplegt, dan schenden d zijtakken niet.
Je kan ook wat echt overtollig is met uw nagels afpitsen. We zijn nu toch al bijna half augustus , dus die nieuwe bloempjes die nog moeten gaan rijpen daar zou ik er toch niet e meer laten aankomen.
Alles wat bij mij buiten staat is al getopt. Ik heb liever nu vruchten dan vruchten die in september toch niet meer rijp geraken. In de serres doe ik het nog niet.
veel geluk alvast
rita
dinsdag 8 augustus 2006 - 09:45
Kris

Kris

Rita,
Een vraagje in verband met het diepvriezen van tomatenzaden.
De meeste zaden verliezen hun kiemkracht als je ze in diepvriezer stopt. Er zijn uitzonderingen, maar dat tomatenzaad tot die uitzonderingen behoort had ik nog nooit gehoord/gelezen. Daarom vraag ik mij af: heeft u al van die zaden uit de diepvries gezaaid? En zo ja, hoeveel jaar zaten ze al in de diepvries?

Kris
woensdag 9 augustus 2006 - 23:38
leoneitje

Leoneitje

Hallo,

Eind juli stelde ik jullie een vraagje i.v.m. mijn tomatenstruik die tot mijn grote verbazing plots in mijn tuin begon te groeien.

Wel... die struik heb ik volgens jullie advies een beetje gestut met stokken en af en toe ook wat gediefd. Ondertussen is hij - zoals jullie zien op de foto's - al redelijk gegroeid. Er beginnen zelfs al tomaten te rijpen!!!!

En net nu ik dacht binnen een paar weken een lekkere tomaat uit eigen tuin te kunnen proeven, gebeurt er dit.....

Sinds vorige week vertonen verschillende tomaten (zie foto's) bruine plekken aan het kroontje. Bruine vlekken die steeds groter worden en heel de tomaat aantasten.
Is dit NEUSROT???????

Hoe kan ik dit stoppen... IS dit te stoppen???????

HELP!!!!!!!!???????!!!!!

Weet iemand raad met mijn probleem?

Groetjes,
Leonie

[afbeelding verwijderd niet-https]'/> [afbeelding verwijderd niet-https] [img] [afbeelding verwijderd niet-https]'/> [afbeelding verwijderd niet-https]'/> [afbeelding verwijderd niet-https]'/>
donderdag 7 september 2006 - 11:20
leoneitje

Leoneitje

Hier nog een fotootje van een mooie tros,

Groetjes,
Leonie

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
donderdag 7 september 2006 - 11:22
Tomateboer

Tomateboer

Hallo,
Ik zal en moet iets heel cru zeggen,.... niet goed hoor.
Dat is de tomatenplaag of de phythoftora infens .
Die dood uw tomatenplant in minder dan een week als je er niet zou naar kijken.
Ik zou nu alles wat de plaag heeft afsnoeien,echt afsnoeien he.
En daagelijks opvolgen
Hopelijk kan je alsnog tomaten plukken.
groetjes
Angelo
donderdag 7 september 2006 - 17:08
leoneitje

Leoneitje

Dag Angelo,

dit doe ik zo snel mogelijk en maar hopen dat het toch nog goed komt.

Nog een vraagje: wat is de oorzaak van deze ziekte????
Want volgend jaar zou ik graag tomaten planten en als ik weet hoe ik dit moet voorkomen.

Groetjes,
Leonie
donderdag 7 september 2006 - 20:05
stefan

Stefan


Waarschijnlijk was uw tomaat een hybride soort, dus als die vorig jaar groot rond was, kan die nu er gans anders uitzien,bv kleiner.


Hoi Rita,
zou je me willen uitleggen hoe dit komt? Want ik heb van zo'n hybride tomaat (geloof ik, ze kwamen uit de supermarkt) zaadjes gehaald maar die kan ik dus beter niet gebruiken?
Groeten,
Stefan
vrijdag 8 september 2006 - 08:19
lacegarden

Tekst aangepast

Lacegarden

ik ben door het vele werk niet veel naar alle items gaan zien. Wat de depvries zaden betreft voor Kris, dat heb ik al gedaan. Een vriendin van mij doet dit al jaren. Plots heb ik ook op een webstie gezien van iemand die veel de copy toets gebruikt dat hij ook spreekt over diepvries, zo juist na mijn verhaal dat ik hierover gedaan heb.

Kris : ik heb zaden inzitten van vier jaar geleden, die zijn dit jaar goed gekiemd.
Mijn vriendin doet het al meer dan 10 jaar. Ik zie haar op 17 september en zal de vraag stellen.
En de zaden, zoals die bij die mijheer hierboven die zo plots opduiken, wel die hebben toch ook de winter doorstaan en hebben ook vriestemp. gekend.
Ik zou zeggen doe de proef, het lukt.

indien je zaden wilt om te proberen er zitten er nu meer dan 1500 verschillende in de diepvries, hetzelfde aantal van dezelfde soorten zit gewoon in pakjes in een koele kamer.

Ik zal deze week weer zeer weinig op het forum komen want ik stik in het werk , ik moet drie keer naar Frankrijk.
vrijdag 8 september 2006 - 13:06
Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

ik ben door het vele werk niet veel naar alle items gaan zien. Wat de depvries zaden betreft voor Kris, dat heb ik al gedaan. Een vriendin van mij doet dit al jaren.


Rita,

Het idee is zeker niet nieuw, zaden worden al lange tijd bevroren bewaard. Hoe denk je dat ze die immense zaadbanken, die je her en der in de wereld aantreft op peil houden? Ze bewaren daar ook de zaden in grote diepvriezers, met noodstroom-voorziening.

Punt is dat je er voor de meeste soorten voor moet zorgen dat de zaden eerst zeer goed gedroogd zijn ( < 8% water ), als er teveel water aanwezig is in het zaad, dan zorgen de gevormde ijskristallen voor beschadiging in de cellen.

Zo nu en dan wordt er wel eens zaad gekiemd dat in ijs gevonden wordt, soms duizenden jaren oud, en in sommige gevallen kiemt dat dan nog ook.

Veel hangt ook af van de soort plant.

Groeten,
Steven
vrijdag 8 september 2006 - 15:52
Tine

Tine

Rita. in ieder geval veel sterkte en veel plezier met de drukte. Ik ben razend benieuwd hoe de mensen reageren op jouw pralines. Wie weet slaat het zo goed in dat het overal verkocht gaat worden. Misschien kan ik ze dan ook eens proeven.

Tine.
vrijdag 8 september 2006 - 15:54
lacegarden

Lacegarden

Steven, ik droog mijn zaden wel op een niet al te gewone manier. Later leg ik dat uit op de site. Nu geen tijd.
vrijdag 8 september 2006 - 16:08
leoneitje

Leoneitje

Dag Angelo,

Ik ben hier nog eens, maar deze keer met goed nieuws!!!

Mijn struik was in verval, maar nadat ik alle slechte tomaten verwijderd heb en
de struik ontdaan heb van overtallig gebladerte (wat meer ademruimte!), is hij er weer helemaal
doorgekomen.
Resultaat: ik heb nu pracht van tomaten en nog lekker ook. Ik kan je wel geen foto tonen, maar jullie
weten allemaal wel hoe een tomaat eruit ziet hé. Kijk maar eens naar mijn eerste foto bij mijn eerste vraag.
Zo'n tomaten maar dan alleen nog ietsje groter en veel rijper en SUPERLEKKER!!



Groetjes,
Leonie
zondag 1 oktober 2006 - 10:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon