menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomatenzaad gekocht

Ga naar meest recente reactie

Ann1790

Ann1790

Goh mensen,

Ik kocht vandaag in een tuincentrum één zakje met soorten 3 tomatenzaden van de "Elite Series" van een bepaald merk (ben ik mijn achterhoofd al bezig met volgend seizoen).

De rassen waren vermeld (Chocola, Carovita en Santalina) + dat er 4 zaadjes van elke soort waren, wat eigenlijk pover is. Ik heb meerdere boeken over tomaten en herkende de rassen niet meteen, dus dát en het beperkt aantal zaden gaven me de indruk dat het niet echt courante tomatenrassen waren.
Na wat opzoekwerk thuis blijkt helaas dat tenminste al de Carovita en Santalina hybriderassen zijn.
Over de Chocola weet ik het niet, maar dat zal dan van 10-9 ook wel geen zaadvaste soort zijn.

Ik voel me alleszins dubbel en dik bedrogen. Bij een "gewoon" zakje zaad van één tomatensoort staat er altijd duidelijk F1 bij, en bij deze "Elite Series" waar dan amper 12 zaadjes in zitten voor de prijs van 4.62 EUR staat er niks F1, maar het zijn er wel !!
En wie weet komen de zaadjes dan allemaal uit

Aaaargh ... wou langs deze weg mijn frustratie even kwijt !

Ann
vrijdag 4 augustus 2006 - 00:19
Bowie

Bowie

Ga terug met je ticket en de zaadjes en zeg dat je je miskocht hebt. Proberen kost niks hé.
vrijdag 4 augustus 2006 - 00:21
Ann1790

Tekst aangepast

Ann1790

tja dat HAD ik kunnen doen ... als ik niet eerst het zakje had opengedaan en dan pas opzoekwerk ...
ik had namelijk de indruk dat daar iets meer in zat dan alleen zaadjes en was te nieuwsgierig
het waren dan 3 zakjes in 3 geplooid
vrijdag 4 augustus 2006 - 00:25
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Men is nooit te oud om iets bij te leren - dus in 't vervolg eerst opzoekwerk.
vrijdag 4 augustus 2006 - 00:26
Ann1790

Ann1790

daar zeg je wat
vrijdag 4 augustus 2006 - 00:27
lacegarden

Lacegarden

er bestaat een chocolate tomaat; een zeer lekkere
cherokee chocolate
ga naar angelo zijn site, hij hefteft ze woensdag bij mij meegedaan.

maar ik begin te vermoeden dat gij zaden uit het oostblok gekocht hebt.
er is een grote aanvoer van zaden uit die landen, het is echt opletten geblazen.
en ik denk dat die ene wel er carotina zou kunnen zijn
wat staat er nog op het zakje
heb je goed naar de vervaldatum gekeken?
in welke talen staat het erop? ik heb ook zaden van het oostblok, maar die zijn van gekende verzamelaars of van vrienden die ze meegebracht hebben. Daar staat dan ook de volledige uitleg op.
Maar ik weet dat er in nederland iemand is(neen het is zeker niet vereecken) maar iemand anders en die is serieus bezig met geen al te zuivere handel.
vrijdag 4 augustus 2006 - 23:08
Tomateboer

Tomateboer

Ja,dat is inderdaad niet leuk!
Inderdaad zoals Rita zegt,worden er veel ingevoer van uit de oostblokken.
Ja,...je bent nog altijd het best van al met oude vergeten tomatenrassen he,...
grt
zaterdag 5 augustus 2006 - 00:05
lacegarden

Lacegarden

maar dat kan nog best meevallen hoor, het probleem is misschien enkel dat het daar wel degelijk om een oude soort gaat maar dat de benaming anders is
ik heb téton de Vénus
die is zo gelijkend als twee druppels water op een soort die ik van een Deen heb . Hij had ze op zijn beurt van een Zweed die ze van Rusland had meegebracht. Die Zweed is 100% te betrouwen want hij is één van de groottste van Zweden.
zaterdag 5 augustus 2006 - 09:49
Ann1790

Ann1790

't is wel degelijk carovita ipv carotina (ik heb me daar ook laten misleiden)
op ventmarin staat dat dat een hybride is voor industriële productie (en hetzelfde voor die santalina)

huh ? zaden uit het oostblok ? die dan verdeeld worden door de zaadfirma's die hier courant zijn ?
de vervaldatum valt mee : 2010
maar de 3 aparte zakjes binnenin vermelden zelfs niet welke soort in welk zakje zit, alleen een referentienummer. ook straf hé

op angelo's site vind ik precies niet zo direct iets over die chocolade tomaat, maar ik zal er wel weer over kijken zeker.
bij ventmarin staat een zaadvaste "chocolate OP" vermeld, maar de vraag is natuurlijk of het die is. op mijn verpakking staat "Chocola"

zeg, kan je op die "fête de la tomate" in september ook zaden kopen ?
ik ben toch al van plan van daar es naar toe te gaan hoor

allez nu ben ik weg boodschappen doen want 't is maandag weer werkendag gelijk ze zeggen

grt
Ann
zaterdag 5 augustus 2006 - 09:58
Tomateboer

Tomateboer

http://www.freewebs.com/heirloomtomaten/tomatenfotos2.htm#89500390
Daar vind je de cherokee chocolate,alles moet nog vlgens alfabet geplaatst worden.
En ik decht dat het dus wel degelijk dat het carotina was
Rita?,...
grt
zaterdag 5 augustus 2006 - 11:48
lacegarden

Lacegarden

op het tomatenfeest zullen het allemaal heel enthousiaste deelnemers zijn. ik denk vooral aan ruilen. Dat zijn allemaal mensen die in niets winstbejag zien zoals er hier in België een paar fameuse exemplaren zitten.
Maar wij hebben nog grote vergaderigen, ik zal alles heel nauwkeurig vermelden.
Daar zullen zeker geen cd's verkocht worden met informatie over tomatensoorten, daar zal je de informatie gratis krijgen.In ons tomatenblad gaan wij zo spoedig mogelijk een groot aantal soorten beschrijven met fotos en met gans het verloop van de teelt. Dat is ook volledig gratis.
zaterdag 5 augustus 2006 - 12:42
Bowie

Tekst aangepast

Bowie


zeg, kan je op die "fête de la tomate" in september ook zaden kopen ?
ik ben toch al van plan van daar es naar toe te gaan hoor

grt
Ann


Wat en waar is "fête de la tomate" - daar zou ik wel naartoe willen gaan (als niet te ver over de grens is)


Oei ik was te rap met mijn vraag - nu lees ik pas dat er nog uitleg komt in het tomatenblad.
zaterdag 5 augustus 2006 - 13:35
lacegarden

Lacegarden

alles komt in het tomatenblad deze week nog maar op mijn site dat de aankondiging al

zaterdag 5 augustus 2006 - 14:29
Ann1790

Ann1790

angelo, ik bedoel niet dat carotina niet bestaat hé, die bestaat zéker, maar op de verpakking van dat zaad dat ik gekocht heb, staat carovita en dat zou dan volgens diene meneer van ventmarin een hybride zijn
maandag 7 augustus 2006 - 00:28
lacegarden

Lacegarden

als ventmarin het zegt : dan is dat zo want die spendeert uren en uren aan zijn opzoekingswerk, die heeft trouwens bijna in een 15 tal landen hulp van andere zeer gepassionneerde verzamelaars die alles zeer nauwkeurig voor hem noteren.
maandag 7 augustus 2006 - 08:25
Tomateboer

Tomateboer

angelo, ik bedoel niet dat carotina niet bestaat hé, die bestaat zéker, maar op de verpakking van dat zaad dat ik gekocht heb, staat carovita en dat zou dan volgens diene meneer van ventmarin een hybride zijn


Ja,...ik was even niet mee in den draai
Ja,...Als Ventmarin het zegt zal dat zonder twijfel zo zijn.
grt
maandag 7 augustus 2006 - 09:14
koen

Koen

Angelo,



Welke soorten zijn aan te raden voor buitenteelt van de heirloomsoorten? Ook heb ik een kleine serre waar momenteel een 'naamloze' soort in staat waar ik de plantjes van kreeg van m'n buren die deze reeds jaren kweken. In die serre zou ik volgend jaar ook herloomtomaten willen planten. Kan er ergens zaad bekomen worden van deze soorten?



Groeten, Koen
maandag 7 augustus 2006 - 14:46
Tomateboer

Tomateboer

Rita en ik ruilen de heirloomtomaten
Je kan altijd bij ons terecht
grt
Een goede tomaat voor buiten is 'Varenblad' .
Ook de coeur de boeufen doen het goed.
Hier heb ik tot nu toe op alles goede resultaten
grt
maandag 7 augustus 2006 - 17:28
risatje

Risatje

hallo,

op deze site kan je u antwoord vinden.

http://47a72ckmjls41lbi29odrt4ycv.hop.clickbank.net/
dinsdag 25 augustus 2009 - 17:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon