menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten groeien slechter op sommige stukken van perceel

koningsvelden

Koningsvelden

Dit jaar heb ik voor de eerste maal een redelijk grote groentetuin gelegd (600m²).
Het was voorheen een graasweide voor paarden.
Na de winter was de weide vrij lang vochtig gebleven en vrij laat gespit.
Nu er staan flink wat aardappelen op en boontjes.
Wat het rare is dat vooraan de aardappelen en bonen gigantische planten zijn en achteraan zijn beide planten miezerige struikjes.
Nu is dat wel de plek waar het langste water heeft gestaan dat de slechtste planten staan.
Kan het daar wat mee te maken hebben?
Hoe los ik dat tegen volgend jaar.

Groetjes Kathleen
zondag 23 juli 2006 - 19:29
andre

Andre

Eigenlijk geeft je zelf de oplossing het perceel waar hetlangst water heeft op gestaan geven de kleinste planten. Dus voor het volgend voorjaar zou ik de zuurtegraad meten alsook eens goed spitten en compost of goede verteerde mest in werken. Als ook een goed teeltplan opstellen.

Groetjes andre
zondag 23 juli 2006 - 20:10
koningsvelden

Koningsvelden

Eigenlijk geeft je zelf de oplossing het perceel waar hetlangst water heeft op gestaan geven de kleinste planten. Dus voor het volgend voorjaar zou ik de zuurtegraad meten alsook eens goed spitten en compost of goede verteerde mest in werken. Als ook een goed teeltplan opstellen.

Groetjes andre


Bedankt voor uw reactie.
Ik heb ook al zitten denken over een teeltplan maar geraak er niet helemaal uit.
Ik heb nu 300 m² late aardappelen staan, als je regelmatig van perceel moet wisselen heb ik binnen de korste keren een tuin waar ik niet meer over zie.
Is het genoeg om om het jaar de aardappelen terug op dezelfde plaats te zetten?
Als het om de 3 jaar is heb ik wel 900 m² tuin.
Wat doe ik met de rest?
maandag 24 juli 2006 - 13:07
andre

Andre

Hallo koningsvelden.

Volgens ik lees is u groentetuin ongeveer 6oom2 groot. Dus probeer dit in te delen in minium 4 delen, eigenlijk is het beter in acht delen
Op het eerste deel komen erwten, het tweede deel vroege aardappelen, derde deel wortelgewassen, vierdedeel koolgewassen, vijfde deel vruchtgewassen en bladgewassen, zesde deel wortelgewassen, zevende deel bewaaraardappelen, achtste deel bonen. Zo schuif je elk jaar een perceel op. Dus nooit aardappelen om het jaar op dezelfde plaats zetten.

Hopelijk raakt je daar uit ,laat het anders maar weten

Groetjes andre
maandag 24 juli 2006 - 17:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon