menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenbemester

Ga naar meest recente reactie

olivierr

Olivierr

Een groot deel van mijn groententuin is vrij. Hier komt onkruid en veel gras (was vroeger grasveld) op na een tijdje. Ik ben niet echt van plan om nog grote herfst-winterteelten te doen. Kan ik er dan nu al een laag compost of dergelijke opleggen? Of is het beter een groenbemester te zetten?
Welke raden jullie dan aan?
rekening houdend met:
- makkelijk onder te spitten
- niet te grote zaadvorming om te voorkomen dat ik er jaren kan van genieten
- voldoende bemesting voor volgende teelt. Is er nog een bemesting nodig bij planten/zaaien, nadat er een groenbemester geweest is?
- bodemstructuur verbeterend (zelfde effect als compost??)
- geen bodemziektes veroorzakend
- wisselteelt. Dus bvb geen vlinderbloemigen, als er bonen op komen.

Groeten Olivier

maandag 6 augustus 2007 - 20:40
andre

Andre

Phacelia is een van de beste groenbemesters die er zijn bij vorst vriest hij gewoon af. Het is aan te raden om wat compost of stalmest in het voorjaar bij te geven. Ook winterogge (snijrogge) is een goede groenbemester alleen vriest hij niet af en moet alles ingespit worden

andre
maandag 6 augustus 2007 - 23:11
olivierr

Olivierr

Dank voor je antwoord!

Ik heb een zware grond. moet ik dan wachten tot het voorjaar om het onder te spitten? Of zoals men gewoonlijk doet op een zware grond: voor de winter.

Wat bedoel je met een beetje compost? De helft van een bemesting zonder groenbemester?

groeten Olivier
maandag 6 augustus 2007 - 23:20
andre

Andre

Bij zware grond mag je dit voor de winter doen, maar als je phalia bezigt zal hij nog niet afgestorven zijn. Wat de bemesting aangaat daarin niet overdrijven men geeft soms te veel mest.

andre
maandag 6 augustus 2007 - 23:27
olivierr

Olivierr

Dan wacht ik best tot de phacelia afgestorven is. De winter is immers lang genoeg. Als we nog van winters kunnen spreken

groeten olivier
maandag 6 augustus 2007 - 23:33
Helianthus

Helianthus

Hallo Olivier,

Ik zou net als André opteren voor phacelia omdat het met geen enkel groentegewas verwant is en dus je vruchtwisseling niet in de war zal sturen.
Zaai dat zo snel mogelijk dan heeft het nog de tijd om voldoende uit te groeien en je bodem goed te bedekken.
Ook zou ik net voor de winter, na de eerste vorst als de phacelia plat komt te liggen, een laag van 5 à 10cm compost over die phacelia aanbrengen.
Zo kan het bodemleven al stilletjesaan die phacelia-resten afbreken en kan je in het vroege voorjaar door lichtjes te frezen je grond klaar leggen voor de teelt en heb je een prima start voor je moestuin.
Zelf geef ik de voorkeur aan zeer oppervlakkig frezen, net voldoende om de compost te mengen met de bovenste grondlaag.
Doe je dat ruim voordat je gaat planten en zaaien dan heeft het bodemleven nog de kans om je compost dieper in de grond te werken.
Op die manier laat je de regenwormen en andere behulpzame diertjes in jou plaats spitten en behoudt je beter de bodemstructuur.
Zelf bewerk ik de grond enkel dieper op die plaatsen waar effectief geplant of gezaaid wordt, bijvoorbeeld op de plaats waar een plantgeul voor prei moet komen, mag de grond wat dieper losgemaakt worden, of waar je worteltjes gaat zaaien, op andere plaatsen geldt voor mij de regel, zo min mogelijk de bodem verstoren.

Groetjes en succes , Gert.
dinsdag 7 augustus 2007 - 07:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon