Geprint vanhttps://www.tuinadvies.nl/artikels/witte_kool_en_chinese_kool

Witte kool en Chinese kool

Witte kool (Brassica oleracea)

Witte kool (Brassica oleracea) gezonde groenten in de winter

Witte kool (Brassica oleracea) behoort tot de familie van de sluitkolen en is net als rode kool en savooikool een echte wintergroente. Het is een van de oudste families groentegewassen en is afkomstig uit Klein-Azië en het Middellandse-Zeegebied.
De kleur van witte kool is eerder lichtgroen dan wit.

Waarop letten bij de aankoop van witte kool:
Zorg er bij de aankoop steeds voor dat de buitenbladeren stevig zijn en een glanzend uitzicht hebben. Vermijd kolen met verwelkte buitenbladeren. Men rekent 300 tot 400g gekookte witte kool per persoon. Voor salades rekent men 75 tot 100g per persoon.

Bewaren
Bewaar ze zo luchtig mogelijk. Bewaard op een koele plaats is witte kool minimum een week houdbaar.
Witte kool kunt u ook uitstekend invriezen. Blancheer de kool wel 2 minuten voordat u deze invriest.

Bereiding van witte kool:
Verwijder de buitenste bladeren, snij de kool in vieren en haal de stronk eruit. Spoel de parten onder de kraan en snij die in repen.
Hou de kooktijd beperkt tot 12 minuten. Kool bevat mosterdolie, dat is een vluchtige stof die het verteringsproces versnelt. Om de mosterdolie van kool te behouden, mag je het slechts even stomen. De mosterdolie is verantwoordelijk voor het typische koolaroma, en bovendien helpt het achteraf bij de vertering.
Vanwege zijn neutrale smaak kun je met witte kool eindeloos variëren.

Voedingswaarde/Gezondheid
Witte kool bevat net als de andere koolsoorten weinig calorieën maar veel vitaminen, vooral vitamine C, vezels en polyfenolen. Polyfenolen zijn bioactieve stoffen waaraan gezondheidsbevorderende eigenschappen worden toegeschreven. Dankzij hun rol als antioxidanten worden zij vooral genoemd in het kader van de preventie van kanker en cardiovasculaire aandoeningen. Als gevolg van allerlei omzettingsprocessen komen in het lichaam zogenaamde ‘vrije radicalen’ vrij. Vrije radicalen kunnen schade aanbrengen aan een cel en spelen een belangrijke rol in het verouderingsproces. Antioxidanten maken deze vrije radicalen onschadelijk.

 

Chinese kool (Brassica pekinensis)

Chinese kool (Brassica pekinensis) lichtverteerbare wintergroente

Chinese kool is afkomstig uit China, maar smaakt eigenlijk niet naar kool. Deze bladgroente heeft een ietwat zoete smaak en heeft lange, krullende bladeren.

Waarop letten bij de aankoop van Chinese kool:
Let er bij de aankoop op dat de bladeren een frisse kleur hebben.

Bewaren:
Chinese kool kan u ongeveer een week in uw koelkast bewaren.

Bereiden:
U kan de Chinese kool zowel rauw als gekookt of gestoofd eten. Deze groente leent zich bovendien uitstekend voor roerbak- en wokgerechten. De bladeren worden vaak gebruikt om ingrediënten in te pakken.

Voedingswaarde/Gezondheid:
Chinese kool is licht verteerbaar, arm aan calorieën en bevat veel vitamine C en calcium.

 


#2727

Bron: Flandria