Geprint vanhttps://www.tuinadvies.nl/artikels/week_van_groenten_en_fruit

menu
Tuinadvies

https://www.tuinadvies.nl   /    maandag 23 september 2019

Week van groenten en fruit (21-27 maart 2011)


Word Flandrien met lekkere groenten

Ons land is absoluut in de ban van de lenteklassiekers. Het startschot is gegeven, de renners rijden, de wielersupporters beleven hoogdagen. Iedereen grijpt naar de fiets en jong en oud steken een tandje bij.
Ook in de sector van groenten en fruit is men in de ban de lenteklassiekers. Met de Week van Groenten en Fruit (21-27 maart 2011) wordt het startschot gegeven voor lente- en zomerdagen die bol staan van blozend fruit en knapperige groenten. De primeurmaanden zijn ingezet. Een nieuw seizoen lonkt. En iedereen, jong en oud, profiteert van het superverse aanbod om straks 'een tandje' bij te steken.
Want verse groenten en fruit: dat is pas energie voor de echte Flandrien!

Verse groenten en fruit: dat is pas energie


Verse groenten en fruit: dat is pas energie

Week van Groenten en Fruit 21-27 maart Groenten en Fruit: meer is beter !

De campagne is niet aan haar proefstuk toe. De volledige sector fruit en groenten startte reeds in 2008 met de campagne 'All Day Long', onder leiding van VLAM,  om zo de consument te 'verleiden' tot een hoger verbruik van fruit en groenten. De campagne loopt over 3 jaar (einde: augustus 2011).

De Week van Groenten en Fruit in het begin van de lente vormt hiervan een belangrijk onderdeel. Een prima timing overigens met de primeurgroenten die dan volop gelanceerd worden. Ook de start van het buitensportseizoen, de vele initiatieven start-to-run die lopen, en sinds kort ook de aandacht vanuit de Vlaamse Overheid voor gezonde voeding in het kader van de strijd tegen overgewicht en diabetes,... maken dat groenten en fruit uiteraard in de kijker komen.
Doelpubliek zijn vooral het jonge volkje: en dat betekent dat ook jonge ouders, scholen, bedrijven en verenigingen hot spots worden in de campagne.

Een onderzoek toonde aan dat de campagne niet alleen goed begrepen werd maar ook aansloeg. De cijfers van de consumptie bleken significant gestegen: 35% van de ondervraagden kocht meer groenten en fruit en tijdens de laatste 12 maanden steeg het aangekochte volume groenten en fruit met maar liefst 26% ten aanzien van het referentiejaar 2006.
Kim Gevaert is het boegbeeld van de campagne: een jong en atletisch imago, jonge moeder ook en bekend bij iedereen met een beetje hart voor de sport.
En zelfs artsen weten dat mensen aansporen tot een gezond eetgedrag niet komt door het 'opleggen' van een dieet, maar door intrinsieke motivatie, een eigen keuze. Het is dan ook enorm belangrijk om van jongs af aan plezier te creëren met fruit en groenten! Voedingsvoorlichting is 90% motivatie en 10% voorlichting. Goed gezien dus van 'All Day Long'!

De Prima Vera van primeurs!

Een nieuwe lente, een nieuw geluid. Dat kun je wel zeggen als je even de tanden zet in een jonge wortel, zo maar uit het vuistje. Langzaamaan komt het primeurseizoen op gang: de tonen van een beloftevol voorjaar en een gezonde actieve zomer.
De serreasperges, de radijsbloempjes, kropsla en jonge wortels, lente-uitjes, hopscheuten, paprika's, jonge spinazie en komkommer... maken dat er met plezier afscheid wordt genomen van de winter. Kleurrijke vitamines en mineralen op het bord zorgen voor een welkome culinaire variatie. Een aperitiefje in lentestijl met komkommerstengels en worteltjes in een dipsausje, een sapjescocktail van onder meer tomaat, komkommer, wortel, bleekselder en lente-ui... en opeens wordt het leven anders.

Een perfecte manier om in te spelen op ons bioritme dat met de toename van het licht steeds actiever wordt. Actie betekent energie en energie vraagt goede voeding. Dus moet er gezocht worden voor aanvoer van de nodige vitamines, mineralen en vezels zonder de calorietoevoer drastisch te verhogen. Dat is op maat geschreven van de vele primeurgroenten die in eerste instantie de winkelrekken om dan  - met grote glimlach - de groentelades van onze koelkast of berging vullen.

En het leukste aan primeurgroenten is dat het een 'primeur' is. Een eerste proeverij. Want straks volgt er veel en nog veel meer...

Wat de wetenschap weet te vertellen...

Groenten en fruit eten levert ons niet alleen een flinke portie van onze dagelijkse voedingsstoffenbehoefte maar ze zijn ook een prima investering voor de gezondheid. Er wordt aanbevolen dagelijks 300 g groenten en 2 tot 3 stuks fruit te eten.

Meer en meer onderzoeken tonen aan dat een voldoende hoge consumptie van groenten en fruit het risico op hart- en vaatziekten verlaagd. Voldoende groenten en fruit eten levert ook een positieve bijdrage aan de preventie van andere welvaartziekten zoals overgewicht, diabetes, osteoporose en constipatie.

Een toename van de groente- en fruitconsumptie met 200 g per dag verlaagt het algemene risico op kanker met 4 %. Op sommige vormen van kanker hebben groenten en/of fruit beduidend meer effect dan op andere. Variatie blijft de boodschap. Er zijn zoveel verschillende lekkere groente- en fruitsoorten dat het zonde zou zijn ze niet allemaal eens te proeven.
Groenten en fruit zijn rijk aan essentiële voedingsstoffen waarvan vandaag nog regelmatig tekorten voorkomen (bv. vitamine C, foliumzuur, kalium, voedingsvezels). De beste remedie om tekorten en chronische aandoeningen te bestrijden is niet grijpen naar supplementen maar evenwichtig en gevarieerd eten, overeenkomstig de richtlijnen van de actieve voedingsdriehoek. Dit betekent ook meer groenten en fruit eten en volop variëren binnen het ruime aanbod.


#2929

Bron: Flandria