Geprint vanhttps://www.tuinadvies.nl/artikels/smullen_van_heerlijk_zomerfruit

menu
Tuinadvies

https://www.tuinadvies.nl   /    vrijdag 15 november 2019

Smullen van heerlijk zomerfruit

Zacht zomerfruit zoals aardbeien, frambozen, braambessen, stekelbessen, blauwbessen of rode bessen... lijken wel het signaal dat het warmste seizoen is aangebroken. Met felle kleuren, een diversiteit aan vormen, een heerlijk palet aan smaken vullen bordjes, coupes, glaasjes en bokaaltjes. Zoet, maar geen zonde. Integendeel!

Zacht zomerfruit is én rijp én rijk aan veel gezonde eigenschappen. Lekker gezond en klein maar fijn.
Dat is zowat de samenvatting van het toffe, gekke maar grandioze verhaal van zacht zomerfruit. Besjes, aardbeien, frambozen: ze zijn klein van stuk, maar groot als het gaat om smaakwaarde en gezondheidsvoordelen.

Het sappige verse fruit verkwikt, verfrist en doet jong en oud met een warme glimlach toetasten. kleinfruit maakt zomer van elke zomer.

Gezonde zoethoudertjes

Net zoals groenten biedt fruit een aantal pluspunten voor een 'goed' gevoel. Aan fruit in het algemeen wordt een beschermende werking toegeschreven tegen hart- en vaatziekten, sommige vormen van kanker, diabetes en overgewicht. Natuurlijk zijn deze eigenschappen niet toe te wijzen aan één specifieke fruitsoort. Het leuke is namelijk dat net de variatie een interactie toelaat tussen de diverse bioactieve stoffen die zich in het fruit bevinden, waardoor het gezondheidsplaatje nog leuker kleurt.
Daarom raden medici en diëtisten aan om zoveel mogelijk inlands fruit te gebruiken: er is een ruime, verse keuze en dankzij de seizoensgebonden variatie kan je van veel proeven en ook veel goede gezondheidsvoordelen meenemen. Bovendien zijn seizoensgebonden producten altijd wat goedkoper.

Zot van zon, zee en C

In aardbeien zitten 49 mg vitamine C per 100 g en zwarte bessen (of cassisbessen) zijn echt wel de kampioen met een gehalte van 150 mg vitamine C per 100 g. En dat is bijna anderhalve keer de dagelijkse behoefte aan vitamine C.

Voor rokers en zwangere vrouwen is de aanbevolen hoeveelheid vitamine C iets hoger; een extra portie zomerfruit is dan toch wel een aangename en smaakvolle manier om hieraan tegemoet te komen!
Vitamine C is o.a. belangrijk om vermoeidheid te bestrijden, weerstand te geven aan infecties en doet wondgenezing vlot verlopen. Daarnaast bezit vitamine C antioxidatieve eigenschappen waardoor schadelijke vrije radicalen in het lichaam kunnen geneutraliseerd worden. Er zijn aanwijzingen dat hierdoor een preventie ontstaat voor de ontwikkeling van bepaalde kankers. 

Veel kleintjes maken een groot

Naast deze algemene positieve voordelen voor de gezondheid mag men zonder aarzelen stellen dat zacht zomerfruit gemiddeld meer voedingsvezels en vitamine C bevat. Gemiddeld bedraagt het vezelgehalte van zomerfruit 4.8 g per 100 g, zowat het dubbele van ander fruit.
Fruit blijft dus ook tijdens de zomermaanden een belangrijke plaats innemen in een evenwichtig, gezond voedingspatroon. De actieve voedingsdriehoek raadt een 2 tot 3 porties fruit aan per dag.
Maar wat is een 'normale' portie als we spreken over aardbeien, bessen of framboosjes? Voor een appel is dat uiteraard een appel, en voor een keer kunnen we zelfs appels met peren vergelijken: 1 peer geldt voor 1 portie fruit.
Diëtisten spreken over een portie bessen op basis van 10 trosjes witte, rode of zwarte bessen. Een hand aardbeien (10 stuks), een grote hand frambozen, bosbessen of braambessen (ong 35 stuks) vormen eveneens één portie.

Aardbeien bewaar je best met de kroontjes nog aan de vrucht. Bij de bereiding worden aardbeien voorzichtig gespoeld: een teveel aan water doet de vrucht geen eer aan wegens verlies aan aroma. Na het spoelen laat je aardbeien even in een vergiet uitlekken om dan met een keukenpapier voorzichtig af te deppen. De kroontjes kunnen een mooi decoratief element vormen: aan de keukenchef om te oordelen of ze al of niet vooraf verwijderd worden. Ook frambozen vragen enige voorzichtigheid: spoelen en pas daarna het kroontje verwijderen om sapverlies te voorkomen.

zomerfruit invriezen is niet onmogelijk, maar weet dat je dan de vruchten niet als vers meer op tafel kan serveren. Verwerken als coulis, in een jam, ... is wel perfect mogelijk.

Bessen best op hun best

bessen en ander zacht zomerfruit zijn vaak delicate producten. Ze worden niet beter van heel veel manipulaties: behandelen met zachtheid is dus de boodschap. Zo vers mogelijk op tafel zetten, is tevens een goede raad. Rode bessen, stekelbessen en braambessen zijn tere producten. Zorg ervoor dat ze niet gekneusd worden. Spoel ze zeer voorzichtig af en breng ze gewoon 'zo' op tafel. Bij braambessen verwijder je de steeltjes pas na het wassen.
aardbeien zien er bij aankoop stevig uit, zijn glanzend fris en helder rood. Ze houden noch van warmte (tja, paradoxen zijn altijd mogelijk!) noch van lang transport. Wie gaat picknicken en een tocht van een paar uur voor de boeg heeft, zet best een verse portie aardbeien ongewassen in de koelbox...

De zoete zoen van het zomerseizoen

Zoete zondes kennen we allemaal tijdens een verlofperiode. Minder werken, minder stress, wat meer tijd om te genieten... en als de zon schijnt, hebben we iets vlugger dorst of zin in iets fris.
In taal wordt zonde vervangen door een zoen.
De zoen van het seizoen.
Want het heerlijke van zomerfruit bestaat er precies in dat de smaak zoet en sappig is, het fruit kan verwerkt worden tot frisse smoothies of fruitige frozen yoghurts. Wie sowieso kiest voor puur natuur krijgt een extra dubbele bonus: veel smaak en frisheid terwijl zomerfruit enorm laag scoort in caloriebijdrage.
Met andere woorden: hoe je ook mixt, zomerfruit is altijd een perfecte mix!

Blij met framboosje

Uit recent onderzoek blijkt dat kinderen vaker groenten eten dan fruit. Slechts zes op tien kinderen eten dagelijks fruit. En dat is dus wel 40% te weinig!
Een kwart van de kinderen eet dagelijks wel meerdere stukken fruit. Maar 10% eet nooit of hooguit een keer per week een stukje fruit!

Met fruit kan je nochtans creatieve dingen doen. Ook op van die regenachtige zomerdagen blijft zomerfruit de zomer in de keuken brengen.
Tover een bessenbom, een supertaart met een berg verse aardbeien, maak een yoghurt-plaatje als zomermannetje met alle besjes aanwezig... Het jonge volkje heb je mee en zal naderhand genieten van al dat lekkers. En mag de frisdrank ook eens zachtjes vervangen worden door een smoothie? Of een versgeperst sapje? Eventueel gecombineerd met een aantal groentjes?
Laat het jonge volkje maar de voorkeurcombinatie aanduiden en laat ze beginnen met werken. En laat ze maar allemaal proeven van elkaars combinatie en resultaat, en punten geven. De beste wint.

#3946

Bron: Flandria