Geprint vanhttps://www.tuinadvies.nl/artikels/sierteelt_containervervoer

menu
Tuinadvies

https://www.tuinadvies.nl   /    donderdag 9 april 2020

Sierteelt gaat veranderen met een verdere globalisering van de productie

De Europese sierteelt, maar ook die buiten de EU, gaat de komende jaren flink op de schop. Dit blijkt uit een presentatie in Colombia van een hoge functionaris van de grootste bloemenveiling in de EU.

Een van de belangrijke veranderingen is een verdere globalisering van de productie. Zowel producenten uit Nederland als uit Israel en India gaan productie opzetten of kopen kwekerijen in andere delen van de wereld. Ook gaan dit soort grote productiebedrijven voorwaarts integreren in de keten door handels- en distributiefuncties zelf op zich te nemen. Hiervoor wordt soms zelfs een netwerk van internationaal opererende handelsbedrijven opgezet of gekocht.

Bij het verschijnsel van internationaal opererende bedrijven doet zich ook het fenomeen voor dat steeds meer van deze bedrijven beursgenoteerd zijn of met ander extern kapitaal werken.

Omdat deze grote bedrijven zich vooral richten op massaproducten hebben zij ook veel te maken met het grootwinkelbedrijf. Mede hierdoor wordt logistiek steeds belangrijker.

Een andere belangrijke ontwikkeling is de opkomst van het vervoer per zeecontainer. Met name de grote internationaal opererende productiebedrijven krijgen hiermee te maken. Ook hierbij spelen grootwinkelbedrijven een belangrijke rol. Vanwege het grote volume aan bloemen dat zij nodig hebben, de lagere kosten en de milieuwinst die met het gebruik van zeecontainers kan worden behaald is zeetransport voor hen van groot belang.

De bloemenveiling verwacht ook dat op meerdere plaatsen ter wereld centra gaan ontstaan om logistieke diensten te gaan verlenen aan de internationale handel in versproducten.

Zeetransport is, zo is inmiddels uit allerlei onderzoeken gebleken, goed voor de houdbaarheid van de bloemen. Maar niet alle bloemen verdragen het vervoer over zee van soms wel drie weken. Bloemen die dit wel verdragen bleken na drie weken beter uit de container te komen dan na transport per vliegtuig. De oorzaak hiervan zijn de temperatuurschommelingen in de gehele logistieke fase van het luchttransport, inclusief het vervoer naar en van de vliegvelden. In een zeecontainer blijft de lage temperatuur zeer constant.

#2346

Bron: Mooiwatplantendoen
www.mooiwatplantendoen.nl