Geprint vanhttps://www.tuinadvies.nl/artikels/ontgiften_groene_week_van_tuinadvies

menu
Tuinadvies

https://www.tuinadvies.nl   /    vrijdag 3 april 2020

Een gezonde start voor het ganse Tuinadvies team

De feestdagen zijn voorbij, het is goed geweest. We hebben met z'n allen genoten van rijkelijk gevulde feesttafels. Bijgevolg heeft ons lichaam de laatste weken ook heel wat suikers en vetten te verduren gekregen. Het is dus hoog tijd om een nieuwe groene wereld in te stappen!  Een wereld vol verse groenten en fruit en gerechten die ons zullen verrassen met hun rijkdom aan smaak.

gezond eten met TuinadviesHet is ook belangrijk dat we ons bewust worden van wat we eten en gegeten hebben. Om het nieuwe jaar goed te beginnen, starten we met het ganse Tuinadvies team de komende week met de "Groene Week". Nee we gaan niet diëten maar we gaan wel genieten van gezonde voeding en ons zeker niet alles ontzeggen. We gaan onze smaakpapillen verwennen met lekkere plantaardige en eerlijke voeding waarin er ook plaats is voor zoete heerlijkheden. Ja, ook zoetigheden want er bestaan ook gezonde alternatieven die suiker perfect kunnen vervangen. We hebben nu eenmaal af en toe behoefte aan iets lekkers en zeker de zoetebekjes onder ons, toch?

Deze week zijn we al op zoek gegaan naar basisingrediënten en recepten waarin groenten en fruit centraal staan, waarin we suikers en vetten tot een minimum zullen herleiden. Op het eind van de Groene Week kan iedereen voor zichzelf uitmaken als hij hierin verder wil gaan want een week is niet veel maar wel een goede start. Ik ben er alvast van overtuigd  om hiervan een levenswijze te maken en geen voorbijgaande fase!

gezond ontbijt - ontgiften

Hoe beginnen we er aan?
Voor heel wat mensen is het moeilijk om aan de dagelijkse behoefte aan groenten en fruit te voldoen. Het zijn nochtans een uitstekende bron van vezels, vitaminen en antioxidanten.
Een goede start van de dag begint reeds bij het ontbijt want de morgenstond heeft goud in de mond. We gaan 's morgens onze tijd nemen om goed te ontbijten zodat we met veel energie aan de nieuwe dag kunnen beginnen.

Wat gaan we eten als ontbijt?
We proberen de traditionele ontbijtgranen en muesli uit de supermarkt te vermijden want deze bevatten teveel suiker en vet, soms wel tot 50%. Deze passen dus echt niet in onze "Groene Week". We gaan nu onze eigen ochtendcereals maken.

Mogelijke ingrediënten:

soorten noten voor ontgiftingsontbijt

  • Een mengeling van diverse noten en pitten: walnoten, hazelnoten, cashewnoten, amandelen, pompoenpitten,….
  • Havervlokken
  • Gepofte quinoa met honing (verkrijgbaar bij de biowinkel)
  • Gedroogde vruchten: abrikozen, vijgen, dadels,…
  • Superfoods: gojibessen, moerbeien, chiazaad, rauwe cacao, hennepzaad, kokosrasp,…
  • Zoetstof: honing, kokosbloesemsuiker, stukje pure chocolade
  • Kruiden om het nog lekkerder te maken: kaneel, gemberpoeder, steranijs, vanillepoeder
  • Fruit naar keuze: banaan, mango, bosbessen, avocado,… (afhankelijk van het seizoen)
  • Yoghurt of plantaardige melk om je ontbijtgranen onder te zetten: rijst-kokosmelk of amandelmelk. Melk van noten kan je trouwens ook heel eenvoudig zelf maken.
  • Eén glas smoothie of vers geperst sap van diverse vruchten en/of groenten.

Bij de aankoop van noten kiezen we voor noten die niet gezoet of op een andere manier bewerkt zijn. Bij de aankoop van gedroogde vruchten zoals rozijnen en abrikozen kiezen we voor vruchten die niet behandeld zijn met sulfiet of zwaveloxide.

Kijk alvast uit naar de komende week waar we je elke dag meer tips zullen geven over lekkere gezonde voeding. Volg onze Groene uitdaging in de week van 12 tem 16 januari elke dag op onze Facebookpagina.
Krijg je ook zin om met ons mee te doen?

Volg onze belevenissen van dag tot dag hieronder:

#4606

Auteur: Inge
Redactie Tuinadvies