menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien en meststoffen

marleen

Marleen

hallo iedereen,

je hoort en leest vaak dat aardbeien meststof nodig hebben,
ik kan dit wel geloven want mijn oogst blijft bij 2 vruchten,
alleen maar ben ik ook een beetje afkerig tov die meststoffen,
is dit wel gezond als je dit achteraf consumeert?

marleen
zondag 16 juli 2006 - 11:09
Uvacrispa

Uvacrispa

Beste,
alle planten, hebben net zoals wij, behoefte aan een ganse reeks voedingsstoffen.
Bij een gezond bodemleven (bacterIên, schimmels, allerlei diertjes,...) komen er voldoende voedingsstoffen vrij die via de wortels van de planten worden opgenomen. Omdat vele bodems nu eenmaal van bij de start niet alle voedingsstoffen in voldoende mate bezitten, of omdat wij de bodem geleidelijk uitputten door intensieve teelt, bodembewerking,... moeten we vaak dit bodemleven (en dus het voedingsaanbod voor de plant) verbeteren. Je kan dit doen op een natuur- en milieuvriendelijke manier via aanbrengen van organisch materiaal (compost) of via allerlei 'commerciële' producten. De kunst bestaat er in om enkel die stoffen in de juiste hoeveelheid toe te dienen die je planten (je bodem dus) nodig heeft om de gewenste oogst voort te brengen.
Meestal doen we dit op het gevoel en lopen we het risico bepaalde stoffen ver over te doseren, zodat er van bepaalde stoffen een overschoty ontstaat. Als deze in de planten terechtkomen dan kan dit eventueel minder gunstig zijn voor de gezondheid.
Dus in feite moet je vertrekken van een goede bodemanalyse, en vervolgens op een 'natuurvriendelijke' manier de eventueel ontbrekende mineralen toevoegen zodat je een gezond en evenwichtig bodemleven in je tuingrond krijgt.
Marc
maandag 17 juli 2006 - 12:43
marleen

Marleen

dank je Marc
dinsdag 18 juli 2006 - 18:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon