menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitbomen planten in tuin

Kruidentuin

Kruidentuin

Hallo iedereen,

We zouden graag enkele fruitbomen ( halfstam) planten in onze tuin.
we hebben een rechthoek hiervoor voorzien van iets meer dan één meter breed op 5 m lang.
Is dit voldoende om een fruitboom te zetten, en indien ja hoeveel zouden we er in kwijt kunnen? We dachten aan appelbomen, maar blijkbaar moet je ook kruisbestuiving voorzien.
We hebben dit nog nooit eerder gedaan dus alle advies is welkom.
Onze voorkeur gaat wel uit naar de zogenaamde milieuvriendelijke appelbomen.

Alvast bedankt

Groetjes

Katie


vrijdag 22 juni 2007 - 04:17
Helianthus

Helianthus

Hallo Katie,

Fruitbomen geven aan iedere tuin een meerwaarde, mits deze zijn aangepast aan de ruimte.
Kies daarom steeds bomen in functie van de beschikbare oppervlakte om te vermijden dat je na een tijdje teveel boom en te weinig tuin overhoudt.

In jou geval is de ruimte vrij beperkt om halfstammen te planten omdat die toch nog een vrij omvangrijke kruin kunnen ontwikkelen en je breedte van 1m zou snel overschreden worden.
Daarom zou ik je aanraden om voor laagstammen te kiezen met een traaggroeiende onderstam en je bomen te gaan leiden.
Dit wil zeggen de takken langsheen draden of lattenwerk te laten groeien.
Hierdoor krijg je een "platte" kruin, eigenlijk dus een vlechtwerk van takken bijna, waarin het bovendien erg gemakkelijk snoeien en plukken is.
Op die manier kan je op jou lengte van 5m een 3 à 4 bomen kwijt.
Om meer te weten te komen over dat leiden en over fruitbomen in't algemeen zou ik je aanraden eens te gaan google-en of een goed boek aan te schaffen.

Wat betreft je appelbomen, hiervoor heb je bij vele rassen kruisbestuivers nodig.
Een boomkweker kan je daarbij helpen om de juiste keuze te maken al naargelang jou smaak.
Naast de appel zou je nog een peer kunnen aanplanten en een pruim of kers bijvoorbeeld.
Ikzelf zou niet kiezen voor enkel appelen, dan heb je over enkele jaren wellicht veel meer appels dan je op kan, maar nogmaals, da's een persoonlijke keuze hé.

Zeg toch nog een vraagje; wat bedoel jij eigenlijk met zogenaamde "milieuvriendelijke" appelbomen ?
Alvast succes en de groetjes !

Gert
vrijdag 22 juni 2007 - 15:09
Kruidentuin

Kruidentuin

Hallo Gert,

Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Inderdaad, het is wel beter om verschillende fruitbomen te nemen ipv alleen appelbomen, een kersenboom is zeker een optie alsook perenbomen.

Ik ben wat gaan google-en en vond er info over de Santana appel die heel milieuvriendelijk is omwille van zijn resistentie en daardoor minder bestrijdingsmiddelen nodig heeft.
Daarom sprak ik over milieuvriendelijke appels.

Groetjes

Katie
zaterdag 23 juni 2007 - 00:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon