menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verschil laag- en halfstam

Ga naar meest recente reactie

peter2

Peter2

Ik ben mij wat aan het inlezen over fruitbomen...,ken er namelijk niets van.
Maar nu maar niet snap ,is wat echt het verschil is tussen laag- en halfstam.
Ik lees altijd over de stamlengte ,maar speelt de entplaats nu de beslissende rol of niet?
Vandaag nog boompjes gezien waarvan de entplaats dicht tegen de grond was ,maar toch een stam had van 1 m voor de vertakking begon.

Waren dit nu laag -of halfstammen?
Of heeft een halfstam een onderstam van ong 1 m ,dus geent op 1 m..?
Snapt u m'n verwarring...
woensdag 7 mei 2014 - 23:10
Patrikc

Patrikc

Een laagstam is geënt op een zwakgroeiende onderstam en dit fruitboompje blijft eerder klein.

Een hoogstam is geënt op een sterkgroeiende onderstam, met een stamlengte van ongeveer 2 meter en dit wordt een grote boom. Een halfstam is eigenlijk een hoogstam die een halve meter of zo lager geënt is dus met een stamlengte van ongeveer 150cm, dit wordt ook een grote boom.

Het is dus de soort onderstam die bepaalt dat je een laagstam hebt, en bij een snelgroeiende onderstam is het de enthoogte die bepaalt of je een hoog- of halfstam hebt.

Eenvoudig gesteld...
woensdag 7 mei 2014 - 23:23
peter2

Peter2

Als ik het goed begrijp is het dus de lengte van de onderstam of anders gezegd de hoogte van de entplaats die het soort boom bepaald ,en zijn de boompjes waar ik het over had ,laagstammen ,ook al begon de vertakking pas op 1 m. ...of is dit nog"te kort door de bocht"..?
donderdag 8 mei 2014 - 00:00
Patrikc

Patrikc

neen, de groeikracht van de onderstam bepaalt of je een laagstam (zwakgroeiende onderstam) hebt of niet, en bij een sterkgroeiende onderstam bepaalt de enthoogte het verschil tussen hoogstam en halfstam.

Laagstam heeft een zwakgroeiende onderstam en een stamlengte van 10-100cm en ontwikkelt een kleine kruin.

Halfstam en hoogstam hebben een sterkgroeiende onderstam en een stamlengte van ongeveer 150 en 200cm en ontwikkelen allebei een grote kruin.

Dat boompje met een stam(metje) van 1m is dus hoogstwaarschijnlijk een laagstam.
donderdag 8 mei 2014 - 00:11
peter2

Peter2

Aha ,nu snap ik het !
Bedankt voor de uitleg.
donderdag 8 mei 2014 - 09:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon