menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wel bloem gehad maar geen vruchten aan Boskoop

Ga naar meest recente reactie

detuinkabouter

Detuinkabouter

Beste fruitvrienden,

Ik sta voor een raadsel met mijn schone van boskoop appelboom (laagstam).
Ik heb die 4 jaar geleden geplant. Het jaar erop (2010) had ik 4 appels.
Het jaar daarop had ik geen appels. Het jaar daarop (vorig jaar) weer maar een paar (maar vorig jaar was algemeen een slech jaar). En dit jaar, ondanks een weelderig bloei, heb ik nog geen vruchtzetting gezien. Aan de kruisbestuiving mag het niet liggen. Hij staat vlakbij een Laxton Superb, een Cox O.P. en een Gravensteiner.

Mijn vraag nu: kan dat een beurtjaar zijn, ook al heeft hij vorig jaar niet veel gegeven. En: hoe toont een beurtjaar zich? Is er dan wel bloei, maar geen vrucht?
dinsdag 11 juni 2013 - 23:00
RdB

RdB

Alleen de Gravensteiner kon ik vinden als potenti
woensdag 12 juni 2013 - 13:39
detuinkabouter

Detuinkabouter

Dag RdB,

Tja, afhankelijk van wat je leest worden er over de bestuiving van de schone van boskoop andere dingen gezegd. Op http://hoogstamboomgaard.be/bestuivingstabel%20appel.html
vermelden ze als de bestuiver van de boskoop dan weer niet de gravensteiner, maar wel de Laxton Superb en de Cox OP.

Ja, ze bloeiden gelijktijdig.

Weet jij hoe het zit in het geval van een buurt jaar?
Is er dan wel bloesem?
woensdag 12 juni 2013 - 18:32
RdB

RdB

Een beurtjaar kenmerkt zich door een jaar teveel appels (draagjaar) gevolgd door een zeer mager jaar of beurtjaar. Dit kan je een beetje voorkomen door in een extreem jaar flink te dunnen. Ik vermoed toch dat er slecht bestoven is. Naast de juiste appels daarvoor (die je kennelijk hebt) zijn daar ook de bijen en hommels voor nodig. Achteraf is het vaak moeilijk te zeggen, maar was het b.v. erg koud? Dat wordt weinig gevlogen en bloeien de appels tevergeefs.

Ruud
woensdag 12 juni 2013 - 21:39
Bert_H

Bert_H

Hallo,

Ik heb hetzelfde voor. 2 jaar geleden een superjaar met bijna 120kg schone van Boskoop van mijn 6 oude en flink opgeschoten laagstammen. Vorig jaar weinig bloei dus mogelijk een beurtjaar, maar dit jaar volop bloei en nu weinig appels. Ik vermoed dat het koude weer er zeker voor iets tussenzit. De bijtjes zijn maar echt goed buitengekomen als de bloei al ver gedaan was. Daarnaast dacht ik dat de stuifmeelkwaliteit van schone ook niet echt top is... Enfin, waarschijnlijk een combinatie van factoren dus. Bij mij speelt de leeftijd van de bomen uiteraard ook mee. Mijn jonge laagstammetjes, o.a. laxton's superb, trezeke meyers, topaz en elstar dragen wel veel kleine vruchtjes. En de kerzenoogst ziet er ook goed uit.

groeten,

Bert
donderdag 13 juni 2013 - 21:46
detuinkabouter

Detuinkabouter

Hoi Bert,

Bedankt voor de info.
Ik weet dit is wel weg van het onderwerp: maar je zegt dat je Topaz hebt staan.
Ben je er tevreden van?
Ik vraag het omdat ik ook Laxon Superb en Trezeke Meyers heb, en voorlopig over beide tevreden ben.
Maar ik denk dat ik de Boskoop deze winter zal vervangen.
Te weinig regelmaat, veel last van schurft, en de smaak bevalt me ook al niet (er zit naar mijn mening een grassmaakje in).
Het was een van mijn eerste aanplantingen, en toen liet ik me nog leiden door de mooie naam. Nu weet betrouw ik meer op mijn eigen tong .
donderdag 13 juni 2013 - 22:47
Chef

Chef

Schone van Boskoop kan prachtige vruchten geven maar is inderdaad niet altijd even makkelijk in de teelt. Ze is een beetje ziektegevoelig, hetgeen overigens deels wordt opgeheven door de sterke groeikracht. De bestuiving is ook een punt van aandacht bij de Schone van Boskoop. Dit voorjaar was het ondanks de late bloei behoorlijk koud op het moment dat de appalbomen bloeiden. Dit is niet gunstig voor de kwaliteit van het stuifmeel en ook niet gunstig voor de kruisbestuiving omdat de bijen niet vliegen als het koud is en er dus maar weinig bestoven wordt.

Schone van Boskoop is geen zelfbestuiver (vruchtzetting bij zelfbestuiving slechts rond de 4% meen ik) en is dus sterk afhankelijk van de bloei van andere appelbomen en het vliegen van de bijtjes. Dit verklaart mogelijk de slechte vruchtzetting bij uw struik.
vrijdag 14 juni 2013 - 13:17
Bert_H

Bert_H

Hallo,

Topaz heb ik vorig jaar pas aangeplant, maar de boompjes zijn gezond en dragen al heel wat vruchten. Dit jaar ga ik die wel goed dunnen omdat ik mijn boompjes vooral wil zien groeien. Ik hou vast aan mijn schone van Boskoop omdat ik mijn appels gebruik voor sapproductie. Ik vind dat schone een goede smaakmaker is in appelsap, mits je van friszuur houdt. Als handappel zijn ze idd wat speciaal... Maar voor appemousse zijn ze onovertroffen. Meestal laat ik er bij het oogsten voor sapproductie (begin oktober) nog wat hangen aan de bomen tot ze echt h
zondag 16 juni 2013 - 12:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon