menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Keuze bij blauwe bes

Ga naar meest recente reactie

LifeInGreen

LifeInGreen

Hallo,

Ik heb momenteel reeds twee rassen blauwe bes in mijn tuin (Bluecrop en Sunshine Blue). Nu heb ik nog plaats voor
zondag 10 februari 2013 - 14:00
FrankHouweling

FrankHouweling

De Sunshine Blue is wel wat meer wintergevoelig dan andere rassen, maar deze winter moet hij toch overwinterd hebben. Dus ik zou het lekker afwachten, dat komt wel goed.

Mijn favoriete ras is, wel een beetje 'makkelijk', Bluecrop. Brigitta Blue vind ik ook een erg makkelijk en lekker ras.

Kijk ook even naar het overzicht wat ik een keer gemaakt heb.

[afbeelding verwijderd niet-https]

(klik op foto om de site te openen)


Groetjes en veel plezier,

Frank Houweling
Fruitbomen.net
zondag 10 februari 2013 - 16:59
sugar

Sugar

Hangt er een beetje vanaf wat je wil. Maar in jouw geval zou ik gaan voor oogstverlenging door een plant te plaatsen die wat vroeger afrijpt. Duke is bij mij de eerste om af te rijpen (begin juli, met grote lekkere bessen). Blue Jay volgt een ietsje later en heeft een erg korte afrijpingsperiode (een ideale confituurplant).

Ik heb dit jaar niet de minste vorstschade op Sunshine Blue, de plant staat wel redelijk bedekt opgesteld (uit de gure noorderwind). (En ja de plant is ondertussen wat bijgesnoeid)

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 11 februari 2013 - 06:19
LifeInGreen

LifeInGreen

Duke is misschien wel beter inderdaad, dan heb ik meer oogstspreiding. Maar ik denk dat ik best nog eventjes wacht want volgende week voorspellen ze 's nachts weer temperaturen tot -5
zaterdag 16 februari 2013 - 12:55
LifeInGreen

LifeInGreen

Om eventjes terug te komen op de Sunshine Blue: hij heeft de voorbije winter wel overleefd want er groeien terug blaadjes aan, maar de dunne takjes zijn vaak tot ongeveer de helft ingevroren. Ze zijn bruin en breken bij het minste af. Moet ik die takjes afknippen tot waar ze dood zijn? Of de plant gewoon laten doen?

En er zijn ook geen bloemen aangekomen. Heeft dat daar mee te maken?
zondag 19 mei 2013 - 23:37
sugar

Sugar

Dood hout mag je altijd wegknippen. 'Sunshine Blue' is de enige blauwbes die hier nu nog moet beginnen bloeien (de bloemknopjes beginnen nu pas zichtbaar te worden). Even gedul ddus.
zondag 19 mei 2013 - 23:39
LifeInGreen

LifeInGreen

Ah, een laatbloeier dus, dat weten we dan ook alweer. Ik vond het verdacht omdat er op de Bluecrop al weken massa's bloemetjes hangen. Die gaat veel bessen produceren denk ik.
zondag 19 mei 2013 - 23:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon