menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Laagstammen allerlei

Ga naar meest recente reactie

furor

Furor

Hallo,


ik wil graag jullie advies.

Ik heb een jaar geleden een hoogstam kerselaar Schneiders SKK aangeplant. Naast de deur is een tuincentrum, maar om zeker te zijn van opbrengst zou ik of een compatibele laagstam of op de boom een ent willen zetten.
Ik had gedacht aan Hedelfinger, maar Kordia zou beter zijn?
Andere alternatieven die eventueel vroeger (of later) vrucht geven, zodat niet alle opbrengst samen valt?


Aangezien ik in oppervlakte wat beperkt zit - ik heb naast de hoogstam twee laagstam pruimelaars (Mblle de Nancy en Voyageur) - en ik de betonplaten/duivenkoten van de buur wil camoufleren, had ik hier leifruit willen zetten. Nu heb ik hier gelezen dat je spillen dichter opeen zou kunnen zetten, wat het aantal soorten en rassen zou verhogen. Dit lijkt me dan ook interessanter, gezien het maar om een 10-tal meter zou gaan.

Wat verkiezen jullie: leiden of spillen?
Suggesties voor smakelijke, gemakkelijke trage (?) groeiers? Peer, appel, ev. nog pruim of andere. Waarschijnlijk komen er nog 2 druivelaars, die wel geleid zullen (moeten) worden (ook hier tips welkom).
En als ik nog wat eisen mag stellen, qua appels niet te zuur of te zoet. Een ras met rood vruchtvlees mag ook. Peren mogen wel zoet en veel sap hebben, maar er mag wat variatie zijn. Ik wens niet te spuiten, ...


Hoe ver van de muur zouden de spillen moeten komen? (de muur is zuid tot zuidoost gericht, momenteel staat ook een deel van mijn kleinfruit langs die muur, ik wil het resterende deel zo optimaal mogelijk invullen).


Een probleem momenteel is dat de plaats waar de boompjes moeten komen nog niet geschikt is. Er staat een Thuja en er moet nog opgekuist worden. Dit zal misschien volgend jaar, maar eerder binnen 2 jaar gebeuren. Kan ik die laagstammen nu al (ergens anders) zetten om dan binnen 2 jaar te verplanten? Zo kunnen ze al groeien (en matureren) zodat ze dan op de definitieve plaats vlug vrucht geven?
Idem indien leiden aangeraden wordt. Kan ik ze nu al beginnen vormgeven en dan verplanten.
Zijn ruime kuipen een oplossing, ipv. vaste grond?

Alvast bedankt om te antwoorden op mijn uitgebreide vragen!
zondag 18 november 2012 - 18:35
sugar

Sugar

Schneiders Späte Knorpelkirsche heeft S-allele S3S12, Kordia S3S6 en Hedelfinger S3S5. Kordia en Hedelfinger zouden dus beiden hoede bestuivers zijn. Kordia wordt als een verbeterde Hedelfinger omschreven.

Neem geen pruimenbomen als leibomen of snoeren, die groeien daar veel te hard voor. Je mag pruimenbomen ook alleen maar snoeien in de periode mei-september, ga je nooit een echt mooie leiboom mee kunnen vormen volgens mij.
Ik zou daar dus eerder opteren voor appels en peren.

En ik zou wachten totdat de grond klaar is, zo'n bomen verplanten is extra werk, ik denk niet dat je dan echt sneller vruchten gaat hebben (op laagstam heb je zowiezo erg snel vruchten).

Druiven : ik zou Sofie (wit) en Arkadia (blauw )aanraden


maandag 19 november 2012 - 06:28
furor

Furor

Qua kersen, even gekeken, Burlat en Sunburst zijn 2 alternatieven. Op zich gaat mijn voorkeur naar Kordia, maar de pluktijd valt bijna samen met SSKK, terwijl die vooral dan voor Burlat veel vroeger valt.
Kan een laagstam kers tegen een muur staan?


Kan ik perziken in een vruchthaag zetten, of beter leiden? Kunnen jullie hier 2 rassen aanbevelen?


bedankt
maandag 19 november 2012 - 21:49
sugar

Sugar

Ik ga mijn perzik opkweken in waaiervorm, tegen een muur...
maandag 19 november 2012 - 22:33
furor

Furor

nog mensen met advies?
donderdag 29 november 2012 - 19:31
furor

Furor

Net mijn Kordia geplant. Kersen worden in de zomer gesnoeid, nooit in de winter wegens gevaar op loodglans. Nu lees ik wel dat je bij aanplant de takken kunt (moet) inkorten. Doen of niet? Waarom zou dat in dit geval nu wel mogen?

zondag 2 december 2012 - 21:11
sugar

Sugar

Bij het verplanten van een boom gaan er heel wat wortels verloren (en dan vooral de fijne haarwortels). De boom is dan niet in evenwicht boven en onder de grond (te veel boom voor te weinig wortel).

Daarom snoei je die boom terug. Je doet dat niet nu (veel te vochtig), maar op een zonnige dag in een droge periode voor de bomen uitlopen in februari of maart
maandag 3 december 2012 - 07:14
furor

Furor

Ik zou toch nog 2 laagstam appelaars en 2 laagstam perelaars willen zetten.

Ik dacht aan Santana en Topaz
en
Beurré Hardy en Jefkespeer (eventueel een alternatief voor deze laatste? Mijn vrouw eet ze graag, maar is er een groot verschil met de beurré Hardy? Ze zijn ook niet lang bewaarbaar.)


Weet iemand waar ik een laagstam Jefkespeer en Santana kan vinden in de buurt van Erpe-Mere? Desnoods ruimer ...
maandag 17 december 2012 - 18:11
powerlite

Powerlite

Furor ,

ga anders naar Calle in wetteren , das niet zo ver , en goede kwekerij
www.calleplant.be


mijn aanbeveling voor peer:

jules d'airolles
triopmphe de vienne
Beurré alex. Lucas
maandag 17 december 2012 - 18:59
furor

Furor

bedankt voor de tips, powerlite!

die firma was ik toevallig vandaag al eens tegengekomen. Toch een stuk dichter (en goedkoper) dan ecoflora.

die jules en triomphe lijken me interessant. Ik moet de bestuiving eens nakijken.

Beurré Hardy wordt niet echt aangeraden, zeker?
maandag 17 december 2012 - 22:37
powerlite

Powerlite

slecht is beurré hardy niet hoor , maar een uitblinker vind ik die niet.

Ik gebruik die vooral om hoogstambomen te maken , hij is de ideale mooie rechte tussenstam maar daar heb je weinig boodschap aan zeker

Emile d'Heyst schiet me net nog te binnen , ook heel erg lekker.
dinsdag 18 december 2012 - 16:27
furor

Furor

Die Jules d'airolles spreekt me wel aan, maar heeft zelf slecht stuifmeel.

Doyenné du comice kan hem bestuiven maar niet omgekeerd, wat dan ook weer spijtig is.


Kan elke laagstam in een fruithaag gebruikt worden?
dinsdag 18 december 2012 - 17:39
powerlite

Powerlite

bedoel je letterlijk , kan elke laagstam in een haag geplant en gesnoeid worden .
dan is het antwoord JA.
of bedoel je , is elk ras geschikt voor een haag. dan is het antwoord 95% wel ja.
Af en toe is een ras die het minder doet dan in hoogstam. maar je gaat heel goed moeten zoeken om er 1 te vinden.

voor Haag gebruik je best Kwee MC of Kwee Adams of de nieuwere Kwee Eline als onderstam.
Kwee MA kan ook , maar de groei is veel te sterk , heel erg ten nadele tot de vruchtendracht.
dinsdag 18 december 2012 - 18:54
sugar

Sugar

Kwee C zou ik toch niet gebruiken. Deze is vorstgevoeliger dan Kwee A
dinsdag 18 december 2012 - 18:58
powerlite

Powerlite

Ik ken geen enkele perenboer die kwee A gebruikt.

boomkwekers voor partikulier gebruik , durven Kwee A al eens gebruiken omdat ze op heel korte tijd , mooie sterke bomen hebben.
Dat die particulier nadien opgescheept zit met een veel te snel groeiende boom liggen ze niet van wakker.

De Fruittelers echter , hun bomen staan allemaal op C of Adams. En de laatste jaren duiken er meer en meer Eline , MH en C132 onderstammen op.
Die komen uit oost europa , en zijn inderdaad minder vorstgevoelig. Maar of de andere eigenschappen ook even duurzaam zullen zijn , dat is afwachten. Je kan dat maar oordelen na 20 jaar.

dinsdag 18 december 2012 - 19:13
sugar

Sugar

Klopt, als ik het goed begrepen heb dienen perenboeren die veel vorstschade hebben dan een dossier in voor bacterievuur (verschil is niet zo duidelijk) en worden ze schadeloos gesteld (dat heb ik vernomen van een perenboer).
Dat is een luxe die je je als particulier niet kan veroorloven.
dinsdag 18 december 2012 - 19:16
powerlite

Powerlite

Het is ferm off toppic , maar wil er toch nog eventjes op reageren.

zowel Kwee A , C als adams zijn allen maar heel weinig gevoelig voor bacterie vuur.

Vorstschade zie je aan het stukje onderstam. Die wordt bruin, of scheurt open.

Bacterievuur op de onderstam , nee , daar gaat de expert die ter plaatse komt volgens mij niet intrappen.

vorstschade komt enkel voor bij extreme winters. Dit voorjaar was het hier - 20 wat voor ons uitzonderlijk veel was , en ik heb op mijn meer dan 150 bomen maar 1 slachtoffer gehad. Ik vermoed dat bij die ene boom de onderstam door vorst gebarsten is , al zou het misschien ook door de storm kunen geweest zijn.

Om af te ronden , als je aan een boom op eline of C132 geraakt valt het zeker te proberen. maar in belgie vind je er niet veel op de partikuliere markt.
dinsdag 18 december 2012 - 19:34
furor

Furor

Geeft niks, ik leer graag bij
En het past bij het onderwerp "laagstammen allerlei"

En ik had het inderdaad vooral op in welke mate rassen al dan niet geschikt waren hiervoor.
Over het algemeen heb je weinig keuze qua onderstam, vrees ik?

Om dan op mijn originele vraag terug te komen:
hoeveel meter laat ik tussen en hoe ver moeten ze van een (zuid/zuidoost) georiënteerde muur geplant worden?

Kan ik dit met perzik ook doen (snoer?) of toch beter waaier?


Alvast bedankt hoor!
dinsdag 18 december 2012 - 21:05
furor

Furor

Komend weekend nog mijn laagstammen proberen te planten.

Qua peren:
Ik zou voor Beurré Alexander Lucas en Doyenne du Comice gaan. Deze zouden elkaar kunnen bevruchten/DdC is zelffertiel?
Vullen deze elkaar qua gebruikstijd wat aan?

Alternatieven zijn Comtesse de Paris en Triomphe de Vienne.

edit: BAL is triploïde en dus geen bestuiver ...
edit2: zo'n tegenstrijdige informatie overal. Op fruitbomen.net staat dat DdC wel bestoven kan worden door BAL.

Qua appels:
Topaz zeker, maar zoek nog een tweede. Iemand advies? Liefst dat ze elkaar zouden kunnen bevruchten.


En dan nog een pruimelaar
Heb al Mirabelle de Nancy, en een Voyager. Deze laatste doet het echter niet zo goed en zal mss. verwijderd worden.
Hier nog een aan te raden ras, dat qua plukken niet samenvalt met de andere?
woensdag 27 februari 2013 - 12:24
furor

Furor

nog even verder op bovenstaande vraag.

Raden jullie spillen (snoeren) of struikvormen aan voor 'amateurs'? Spillen zouden wel meer rassen toelaten natuurlijk. Scheelt dat veel in opbrengst?
donderdag 28 februari 2013 - 10:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon