menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien van tamme kastanje

Hannelore80

Hannelore80

De tamme kastanjeboom die ik een 20-tal jaar geleden in mijn fruitwei heb geplant, wordt te groot. Ik wil hem dan ook terugsnoeien, maar vind op het internet héél verschillende tijdstippen waarop ik dat zou moeten doen. Op de ene plaats lees ik herfst/winter, op een andere plaats uitsluitend september. En weer ergens anders lees ik dat je wél zomersnoei mag doen, terwijl daar op een volgende plaats weer voor gewaarschuwd wordt... Wie bezorgt mij betrouwbare informatie hierover?
zaterdag 14 juli 2012 - 08:38
WiPe

WiPe

Eigenlijk hangt het er vooral vanaf wat je wil.
Als je bomen wil knotten, dan is het aangewezen om dat in de winter te doen, omdat dan de slapende ogen het gemakkelijkste kunnen uitlopen.
Als je de kruin wil uitlichten om de verouderingssymptomen van bomen tegen te houden, is de zomer beter geschikt.

Snoeien in de zomer heeft het voordeel dat de boom de snoeiwonden intern onmiddellijk kan afsluiten, waardoor de boom mogelijke ziekteverwekkers het beste kan tegen houden. Als je in de winter snoeit dan is dat verdedigingsmechansime niet actief en worden de snoeiwonden pas intern afgegrendeld wanneer de boom opnieuw begint te groeien. Dat betekent evenwel niet dat je in de winter niet mag snoeien, integendeel, voor het knotten van bomen of het onderhouden van leibomen is de winter zelfs beter dan de zomer.
Algemeen wordt aangenomen dat je bomen beter niet snoeit op het tijdstip dat het blad valt of wanneer het nieuwe blad uitloopt.

Maar snoeien van grote bomen is een gevaarlijke bezigheid. Zeker als je op een ladder moet staan en je een kettingzaag gebruikt kun je dat beter overlaten aan een vakman. Het snoeien van grote bomen is een specialiteit op zich waar de meeste tuiniers onvoldoende kennis voor in huis hebben.
zaterdag 14 juli 2012 - 12:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon