menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Frambozen en bramen snoeien

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Ik heb een flinke bramenstruik met takken van wel 5 meter( of langer)
Ook staan er herfst en zomerframbozen in mijn tuin.
Alleen staan de kaartjes er niet bij en weet ik niet meer wat welke framboos ook alweer was.
Kan ik ze beiden snoeien, of liever niet?
En de bramenstruik? Wat kan ik daar het beste mee doen?
zaterdag 3 maart 2012 - 09:28
BOSVROUW

BOSVROUW

Bij bramen enkel de takken snoeien die vruchten gedragen hebben; ja de frambozen, die kan je allemaal wegsnoeien, maar dan heb je maar voor de helft vruchten hé!
zaterdag 3 maart 2012 - 10:04
HappyDeez

HappyDeez

Dankje voor je reactie. Tot hoe ver snoei ik de takken weg die vruchten hebben gedragen?
zaterdag 3 maart 2012 - 10:18
HappyDeez

HappyDeez

Ik lees nu verschillende berichten op het internet dat ik de bramenstruik in net najaar had moeten snoeien.
Betekend dit nu dat ik er niks meer aan mag doen dit seizoen?
zaterdag 3 maart 2012 - 15:58
BOSVROUW

BOSVROUW

Dat is waar, maar wegsnoeien kan alleen maar beter zijn voor de jonge takken, dus nog zo vlug mogelijk doen; bramen groeien namelijk echt wel heel snel!
zaterdag 3 maart 2012 - 17:26
jdcoster

Jdcoster

De takken die gedragen hebben moet je nog makkelijk herkennen aan de staartjes waar de bessen aangehangen hebben. Veel kans ook dat ze nu bruin aan het worden zijn. Die knip je tot tegen de grond af. Al de rest horizontaal in lagen of in waaiervorm aan draden vast binden.
Zijn de jonge takken werkelijk te lang voor de plaats die je hebt, kun je ze inkorten maar bedenk dat je daarmee ook een deel van de oogst al weg knipt.
De jonge takken die dit jaar zullen uitkomen kun je best samen bundelen en weg leggen langs de grond of in een bundeltje langs een lange vertikale stok aanbinden.
Dat werkt ordelijk en schept geen verwarring.
Volgende winter alles wat gedragen heeft totaal weg knippen en dat bundeltje weer verdelen over de draden.
zaterdag 3 maart 2012 - 17:44
jdcoster
zaterdag 3 maart 2012 - 17:44
HappyDeez

HappyDeez

Enorm bedankt voor de uitleg. Ik ga gelijk aan de slag!
Fijne zondag
zondag 4 maart 2012 - 09:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon