menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Water geven bij meloenen

Ga naar meest recente reactie

Prinske

Prinske

Sinds het 'verbouwen' van de tuin tot groententuin is het boek 'Groente en Fruit Encyclopedie' al veel van pas gekomen. Het is een duidelijk en vaak mooi geïllustreerd boek maar bij het kleine stukje mbt water geven bij meloenen staat iets wat ik niet echt begrijp. Ik citeer:

Meloenen vragen van alle komkommerachtigen het minste water. ... Let er op dat de stengels bij de liggende teelt op droge grond liggen en geef GEEN water bij de voet of op de bladeren van de meloenplant.

Ik begrijp dat je geen water op de bladeren mag gieten wegens kans om schimmels. Maar als ik ook geen water bij de voet mag geven, waar dan wel?
donderdag 1 maart 2012 - 13:45
guy_fruit

Guy_fruit

Mogelijk wordt de slechte groei en geel verkleuring van de bladeren veroorzaakt door:
- Te koude grond
- Te natte grond
Probeer water te geven een eindje van de stengelvoet.
De meeste komkommerachtigen (pompoenen, komkommers, meloenen, ....) kan je daarom beter zaaien in mei.
Tip:
http://www.plantaardig.com/groenteninfo/
Mvg,
Guy
dinsdag 6 maart 2012 - 18:14
kweker333

Kweker333

hoeveel keer moet je meloenen water geven per week ????
donderdag 8 maart 2012 - 09:33
Prinske

Prinske

Om het sleuren met water tegen te gaan heb ik mij zo'n poreuze tuinslang aangeschaft die je gewoon op de grond tussen de planten laat slingeren en waaruit water sijpelt, of is dit een slecht idee?

Guy, dus jij zou gewoon meloen ter plaatse in de serre zaaien in mei?
donderdag 8 maart 2012 - 09:44
guy_fruit

Guy_fruit

@Kweker333 In deze periode is 1x per week water geven voldoende, tenzij de potmaat erg klein is.
Teveel water geven zorgt voor een koude grond en bladvergeling!

@Prinske
Een druppelleiding kan goed zijn vanaf juni tot juli, maar nu ga je mogelijk teveel water geven.
Terplaatse zaaien van meloenen lijkt me niet zo ideaal. Teveel gevaar op schimmelaantasting.
Als in de koude kas/serre rond half mei zou uitplanten dan is de aanbevolen zaaitijd (op een warme plaats) tussen 15 en 20 april. Er is dan veel zonlicht en de grondtemperatuur is hoger. De planten zullen dan stevig en gezond opgroeien.
donderdag 8 maart 2012 - 20:48
kweker333

Kweker333

@fruitguy ik weet niet wat jij groot vind het deze grootte is dat groot genoeg voor 1 x per week ong





Fruit

vrijdag 9 maart 2012 - 07:55
guy_fruit

Guy_fruit

Hoeveel cm doormeter heeft de pot bovenaan? Pothoogte?

Neem af en toe eens een pot vast op het gewicht te testen. Als de grond erg droog is dan weegt hij veel minder.

Guy
zaterdag 10 maart 2012 - 20:28
kweker333

Kweker333

heey fruitguy

ik heb geen idee het waren de grootste alleen wat me opvalt is dat na 3 dagen de grond kurk droog is en dus ook slecht voor de planten dus ik denk dat ik 2x per week water moet geven ???????? of niet ?????




groetjes kweker333
maandag 12 maart 2012 - 14:44
kweker333
maandag 12 maart 2012 - 14:46
guy_fruit

Guy_fruit

Mogelijk dat je met dit zonnige weer twee keer per week water moet geven. Staan de planten in een kas of staan ze in huis voor een raam?

Maak eens een putje in de grond en controleer de vochtigheid.
Als je de pot vastneemt weegt hij dan opvallend zwaar of eerder licht?

Neem eens een lat, vouwmeter of iets anders waarmee je kan meten en leg die bovenop de pot. Hoeveel centimeter is dan de doorsnede van de pot?

Mvg
maandag 12 maart 2012 - 18:27
kweker333

Kweker333

tuurlijk staan ze thuis onder een raam het is veel te koud nog in de kas de doorsnee van de pot is 12 cm
en 9cm diep.
please tips ik weet nog steeds niet hoeveel keer ik per week water moet geven want 1 week de grond is al erg droog na 3 dagen ????? !!!!!





mvg kweker 333
dinsdag 13 maart 2012 - 19:58
guy_fruit

Guy_fruit

Vanop afstand is dat heel moeilijk om je daarin raad te geven. Je zal dat zelf moeten leren.
Mogelijk dat tweemaal per week water geven nodig is. De planten mogen even verwelken voor je ze water geeft.
Zorg dat het water op kamertemperatuur is.
Heb je een foto van uw meloenplantjes in pot?

Mvg,
dinsdag 13 maart 2012 - 21:03
Prinske

Prinske

Nu al meloenen voorzaaien? Is dat niet wat vroeg?
woensdag 14 maart 2012 - 08:59
kweker333

Kweker333

@prinske dit is de beste zaai datum half maart
@guyfruit

ik heb een foto hier:

Fruit

woensdag 14 maart 2012 - 15:40
kweker333

Kweker333

bedankt fruitguy ik heb nu het regel maat gevonden ze worden geleidelijk weer groener ik denk dat het aan de tempretuur temperatuur van het water lag doe nu lauw water en het gaat beter ze vragen minder om water







donderdag 15 maart 2012 - 08:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon