menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivelaars snoeien

Ga naar meest recente reactie

Cherifo

Cherifo

Hoi allen,

Een vraagje ik heb in het voorjaar mijn druivelaars geplant zoals je kan zien op de foto's.

Hoef ik deze te snoeien op dit moment van de winter en hoe doe ik dit?

Bedankt[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 15 januari 2012 - 21:22
Kriskras

Kriskras

De wintersnoei is enkel dienstig zo men de druivelaar een bepaalde vorm wil geven:

zie http://www.tuinadvies.be/fruit_druiven_snoeien.htm

Uit uw fotootjes blijkt voldoende dat een wintersnoei vooralsnog niet enkel overbodig is maar zelfs schadelijk zou kunnen zijn.
maandag 16 januari 2012 - 12:36
Cherifo

Cherifo

Hoi Kriskras,

Bedankt voor je antwoord.
Dus het snoeien hoef ik in dit stadia niet te doen, maar hoef ik dan helemaal niets te doen?

Wat vindt je van de de druivelaars zelf, heb ik ze goed geleid of kan het beter? Enige tips?

Bedankt
maandag 16 januari 2012 - 21:07
jdcoster

Jdcoster

Die foto zegt natuurlijk niet zo veel. Staat die druif soms binnen in een veranda?
Ik vind dat de gesteltakken nogal dicht bij elkaar staan. Ikzelf zou de kortste weg knippen en ze verder uit elkaar aanbinden.
Stel je voor dat er vanaf de nog volgende zomer in ieder bladoksel weer een dergelijke tak staat (zoals je ze daar nu heb)t, met een druiventros er aan voorbij die tros nog plaats voor enkele bladeren.
Zal er dan nog plaats voldoende zijn? Die ruimte voorzie je best nu al.
dinsdag 17 januari 2012 - 00:02
Cherifo

Cherifo

Hoi Jdcoster,

Bedankt voor je antwoord.
Ja deze druif staat in de veranda (onder het dak in de hoek) je kan het misschien beter zien in deze link onderaan :http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=6&tid=38803

Ik zou ze dan willen leiden langs het dak van de veranda (langs de binnenkant dus), de veranda is zonder deur, dus niet gesloten.

Wat bedoel je met de korste weg snoeien?Ze verder uit elkaar aanbinden, bedoel je dan om de ogen (ijzer) te verplaatsen om deze verder uit elkaar zetten?

Sorry voor de vragen maar ben een beetje een leek op dat vlak
dinsdag 17 januari 2012 - 08:17
powerlite

Powerlite

ik ben echt geen kenner , maar ik zou ze een heel groot stuk terug snoeien.
Meer dan pakweg een halve meter zou ik niet laten staan.
Wat je vaak ziet is dat mensen die lang laten uitgroeien , en die zitten op een paar jaar vele meters ver , maar hebben maar weinig vruchthout.
Als je goed ziet naar het onderste stuk , dan zie je dat de knoppen dicht bijeen staan. Hoe hoger je gaat , hoe verder ze staan , de plant heeft toen te snel gegroeid.
Als je die nu een groot stuk inkort , ga je op de resterende ogen veel vruchthout krijgen , en 1 scheut bovenaan laat je weer verder groeien. Hetzelfde fenomeen zal zich herhalen. Als je elk jaar van de verlengenis (topscheut) een groot stuk terug snoeit ga je veel betere vertakking krijgen.
Zo doe ik het met het meeste fruit eigenlijk.
Op die manier zal je plant ook een stuk steviger worden.

veel succes ermee
dinsdag 17 januari 2012 - 18:17
jdcoster

Jdcoster

Voorgaande opmerking is zeker juist maar als ik het goed begrijp is het niet de bedoeling van in dat nauwe hoekje tegen die muur veel vruchten te hebben. Dat zal daar ook niet kunnen omdat er niet voldoende plaats is om ook nog eens horizontale draden te spannen om de zijscheuten aan te binden. Er is daar ook slechts éénzijdig licht.
Als het de bedoeling is om zo vlug mogelijk het niveau van het dak van de veranda te bereiken, is insnoeien niet nodig.
Zodra de druivelaar boven is mogen de zijtakken in de eerste 2 meter zelfs weggeknipt worden.
Houdt boven enkele van de dikste zijtakken over en spreidt ze in waaiervorm over draden die bij voorkeur gespannen worden, 30 cm onder het dak. Als de bladeren veel contact hebben met de dakbedekking ontstaat er condens en al gauw ... meeldauw.
Kort in de zomer de vruchttakken in tot,( volgens de boeken) 2 voorbij de laatste tros. In mijn geval is dat gerust 5 tot 7 bladeren. Ik hou van schaduw en privacy.
In ieder bladoksel van de vruchttakken zullen er ook nog eens scheuten ontstaan. Die mag je volledig wegbreken, anders steekt de plant daar ook nog eens te veel voedsel in en ben je dat kluwen van takken en bladeren niet meester (=dieven).
De druiventrossen ook niet vergeten uit te dunnen met een fijn schaartje (=krenten). De 2/3 mag eigenlijk weggeknipt worden. Dat geeft minder maar grotere en zoetere druiven. Doe je dat niet dan zijn de druiven kleiner, gevoelig voor aantastingen en blijven vaak zuur (onrijp)
Hier zie je in mijn serre twee keer een afstand van 4 meter waar er telkens 5 druivelaars staan, bovenaan meestal ontdubbeld.. De gesteltakken liggen zo'n 40 cm van elkaar, wat eigenlijk al wat te dicht is om gemakkelijk en ordelijk vruchttakken te leiden, te dieven en druiven te krenten.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
Op de laatste foto zie je als je goed kijkt waar de erwt-grootte bolletjes worden weggeknipt.
Hopelijk heb ik je niet afgeschrikt met het werk dat druiven vragen. Eénmaal je dat goed beheerst gaat dat toch wel vlug en het geeft veel voldoening op in september eigengekweekt sappige druiven te kunnen eten.

Kijk ook eens op :
http://www.tuinadvies.be/fruit_druiven_snoeien.htm
dinsdag 17 januari 2012 - 21:31
Cherifo

Cherifo

Allebei hartelijke dank voor jullie uitleg.

Amaai het klinkt heel technisch ...het is wel afschrikkend ja..maar wel uitdagend

Het wel de bedoeling dat hij langs het dak van de veranda groeit..dus ik moet er voor zorgen dat de afstand tssn druivelaar en veranda 30 a 40 cm hoeft te zijn.
Ik vraag me af of ik geen druiven kan verkrijgen via de muur..of krijgt hij daar te weinig licht om echt druiven te laten groeien?
Maar is het niet zo dat, als ik een groot stuk snoei langs de muurkant, dat ik toch dikkere "gesteltakken " zoals jullie die noemen verkrijg? of worden deze zowiezo dikker zonder te snoeien?

Indien ik hem lang het dak van veranda laat groeien, mag ik dan langs de muur helemaal niet snoeien?
De kleine "de druiventrossen " maakt het uit welke ik uitdun of beter gezegd wegknip?

De middelste foto kan ik spijtig genoeg niet zien.

Sorry voor al mijn vragen hoor
woensdag 18 januari 2012 - 09:31
jdcoster

Jdcoster

Hoe trager je de druivelaar naar boven laat gaan door iedere winter 1/3 tot 1/2 in te snoeien, hoe hoe meer tijd hij heeft om een dikkere stam en een groot wortelgestel te ontwikkelen. Beide zijn nodig om dat grote bladerdak daar later te kunnen voeden.
Je zult in dat hoekje in de zomer ook af en toe moeten water en voeding geven want het ligt verder in de beton denk ik.
De wortels zullen op langere termijn wel hun nodige vocht buiten die beton gaan zoeken. Mijn druivelaars (80 jaar oud) lopen met hun wortels onder de fundering van de serre door tot in de tuin. De wortels zijn minstens 5 à 6 meter lang.

Langs de muur zou ik geen trossen laten staan (weinig licht), wel een paar takjes met blad omdat het mooier is.

Ik was waarschijnlijk niet duidelijk genoeg over dat krenten. Eigenlijk hangt het ook een beetje van het druivenras af. Dat van u ken ik niet en ik was dus een beetje te voorbarig. In de serre heb ik Frankenthaldruiven staan. Daarvan moet iedere tros voor 2/3 uitgedund worden.
Buiten in de tuin staan er Glorie van Boskoop. Van dit ras is krenten niet nodig omdat de vruchtjes vanzelf al een beetje verder uit elkaar staan
woensdag 18 januari 2012 - 10:35
Arthur

Arthur

Ik heb zelf in het voorjaar van 2010 ook een druivelaar geplant (Boskoop Glory, buiten in de tuin). Die zag er de eerste winter na aanplant ook ongeveer zo uit ("potlooddikte"). Heb deze toen, na advies van het forum, gesnoeid op 3 ogen/knoppen (dus vanaf de grond gezien, drie sterke ogen laten staan). Altijd ongeveer 2 centimeter boven een knop knippen, om uitdrogen te voorkomen.

Zoals ook hierboven geschreven is, is het de eerste jaren vooral van belang om een goed gestel (sterke hoofdtakken) te ontwikkelen en nog niet te denken aan druiven. Hier gaan wel enkele jaren overheen (al kunt u aankomende zomer waarschijnlijk wel een enkel trosje eraan verwachten). Dit is voor mij persoonlijk het meest duidelijke voorbeeld wat ik heb kunnen vinden:

http://i40.tinypic.com/2ueqrsh.jpg

Zo doe ik het nu ook, elk jaar een "verdiepingkje" erbij laten groeien. Januari is in elk geval een goede maand om te snoeien.
woensdag 18 januari 2012 - 22:28
Cherifo

Cherifo

Hoi,

Dus als ik het goed versta zal ik best de hoofdtakken snoeien tegen de muur....maar ik lees dat ik hoef te snoeien to 3 knoppen hoog...Maar als ik de foto's bekijk onderaan van mijn druivelaars, is dit wel heel kort...want de onderste knopjes liggen toch heel kort bij elkaar..niet?

Als ik tot max 3 knoppen snoei, heb ik maar 10 a 15 cm over van de hoofdtakken
Of heb ik het verkeerd?


Bedankt
woensdag 18 januari 2012 - 23:12
Arthur

Arthur

Als ik tot max 3 knoppen snoei, heb ik maar 10 a 15 cm over van de hoofdtakken. Of heb ik het verkeerd?

Dat is inderdaad juist, dan blijft er maar een 10 a 15 cm over. Ziet er vervelend uit, maar voor mijn druivelaar (Boskoop) heeft het heel goed gewerkt. Druivelaars hebben een enorme groeikracht en kunnen in één zomer wel twee of drie meter omhoog groeien. Afhankelijk natuurlijk van de situatie. Die van mij staat buiten redelijk in de zon. Als die van u in een schaduwhoekje staat ligt dat misschien anders.

Kunt u nog achterhalen welk type druivelaar u geplant heeft? Dit kan handig zijn om te weten.

Maar als ik de foto's bekijk onderaan van mijn druivelaars, is dit wel heel kort...want de onderste knopjes liggen toch heel kort bij elkaar..niet?

De knopjes/ogen lijken inderdaad vrij dicht bij elkaar te liggen. Heeft misschien met het type druivelaar te maken. Ik heb geen idee of dit wat uitmaakt. Ben zelf ook nog maar een beginner en kan alleen zeggen hoe het met mijn druivelaar is gegaan. Zou mooi zijn als een expert nog een definitief antwoord zou kunnen geven.
woensdag 18 januari 2012 - 23:57
jdcoster

Jdcoster

@arthur
Ook bij uw druivelaar vind ik dat de gesteltakken te dicht bij elkaar aangebonden zijn.
Dat rekje is daar eigenlijk niet voor geschikt. Zo'n druif kan gerust die ganse muur bedekken
De dragende takken zullen geen plaats genoeg hebben.
Je snoeit best de twee middenste takken weg of als je ze wil behouden, span je horizontale dradenvan 2 à 3 meter en bindt ze daar in dubbele U-vorm of brede waaiervorm aan vast.
Dit jaar kun je inderdaad al eens een paar trossen laten staan.
Voor snoei is het nu de hoogste tijd.
donderdag 19 januari 2012 - 11:00
Arthur

Arthur

Je snoeit best de twee middenste takken weg

Dat was ook precies mijn idee . Heb dit begin januari al gedaan. Middelste takken verwijderd en de twee buitenste takken op circa 1 meter hoogte afgeknipt. Nog steeds niet heel veel tussenruimte, maar wel voldoende denk ik.
donderdag 19 januari 2012 - 13:36
jdcoster

Jdcoster

De tijd zal het uit wijzen ... .
Je kunt ze later eventueel dan nog horizontaal beginnen leiden.
donderdag 19 januari 2012 - 14:29
Cherifo

Cherifo

Dat is inderdaad juist, dan blijft er maar een 10 a 15 cm over. Ziet er vervelend uit, maar voor mijn druivelaar (Boskoop) heeft het heel goed gewerkt. Druivelaars hebben een enorme groeikracht en kunnen in één zomer wel twee of drie meter omhoog groeien. Afhankelijk natuurlijk van de situatie. Die van mij staat buiten redelijk in de zon. Als die van u in een schaduwhoekje staat ligt dat misschien anders.



Kunt u nog achterhalen welk type druivelaar u geplant heeft? Dit kan handig zijn om te weten.



Hoi bedankt voor je antwoord, ik ga snel achterhalen welk type deze druivelaars zijn.. ik weet wel dat de uiterst rechtse druivelaar een rode druif is ..mailtje gestuurd naar de persoon die het mij heeft gegeven..

De 2 andere zijn witte druif..daar moet ik bij verkoper langs..

Ik laat je snel iets weten als ik de volledige info heb.

Misschien weten de experten onder ons welke type via deze foto's in bloei..hier kan je ze vinden ; http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=6&tid=38803



De knopjes/ogen lijken inderdaad vrij dicht bij elkaar te liggen. Heeft misschien met het type druivelaar te maken. Ik heb geen idee of dit wat uitmaakt. Ben zelf ook nog maar een beginner en kan alleen zeggen hoe het met mijn druivelaar is gegaan. Zou mooi zijn als een expert nog een definitief antwoord zou kunnen geven.

Ja ik vraag me ook af welk hoofdtak ik langer kan laten staan en de welke niet..zoals bij jou...of heeft dat geen belang?


Informatie van de experten gevraagd aub ....bedankt
vrijdag 20 januari 2012 - 14:09
jdcoster

Jdcoster

Drie druivelaars in zo'n hoekje is zeker ook te veel.
Ik heb vroeger al meermaals bij kennissen een Boskoops Glorie aangeplant op pergola's van 3x3 m boven een terras en dat geeft nu een gemiddelde opbrengst van anderhalve wasmand druiven. Ik maak er wijn van ... .
Wacht af tot je de rassen kent en beslis dan wat je over houdt. Bij de keuze kan ik niet adviseren omdat ik maar met een paar rassen ervaring heb, maar er werd al veel gepubliceerd daarover hier op dit forum.
zaterdag 21 januari 2012 - 12:00
guy_fruit

Guy_fruit

Een vraagje ik heb in het voorjaar mijn druivelaars geplant zoals je kan zien op de foto's.

Die druivelaars staan VEEL te dicht op elkaar!
Een plantafstand van minimum 120 cm is nodig.

Verplant twee druivelaars en snoei de overblijvende in op ca 1/3 van zijn lengte in.
zondag 22 januari 2012 - 09:36
Cherifo

Cherifo

Die druivelaars staan VEEL te dicht op elkaar!
Een plantafstand van minimum 120 cm is nodig.

Verplant twee druivelaars en snoei de overblijvende in op ca 1/3 van zijn lengte in.




Guy fruit,

Het verplanten zal heel moeilijk gaan vrees ik, zoals je op de foto' s kan zien..is dit echt de enige plaats waar ik ze het liefst zou hebben..zodat ze langs het dak van de veranda kunnen verder groeien weet je.

maandag 23 januari 2012 - 17:33
Cherifo

Cherifo

Hoi,

Ondertssn zijn mijn druivelaars in dit stadium, enig idee hoe en wanneer ik deze best kan snoeien. Met bedoeling om de druivelaars langs onder het dak te laten lopen tot aan de andere kant van de muur?


Bedankt voot jullie tips.

Zie foto's in bijlage

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]

Fruit

woensdag 5 december 2012 - 22:55
jdcoster

Jdcoster


Zoals al eerder gezegd: teveel druivelaars op een te kleine plaats.
Als je ze niet kunt, durft of wilt verplanten, knip er dan twee tot in de grond af, gooi ze weg en werk verder met één plant, de krachtigste.
De zijtakken ervan insnoeien op één knop. Dat mag nu gebeuren en ook nog tot in februari.
Ik vermoed dat de top nu ongeveer boven zit. Ik zou daar niets meer van af knippen en volgende zomer reeds enkele nieuwe scheuten horizontaal aanbinden in waaiervorm.

woensdag 5 december 2012 - 23:36
jdcoster

Jdcoster

Moest je intussen de rassen al weten zouden we je ook raad kunnen geven, welke je best weg gooit ... .
woensdag 5 december 2012 - 23:47
Lino

Lino

graag de eerste 2 foto's die je gisteren plaatste even verkleinen, want ze passen niet in het beeld.

verkleinen tot maximaal 800 x 600 pixels.

Kan je dat niet op jouw computer?

Dan kan je dat hier doen: http://www.seniorennet.be/Pages/Thuis_op_internet/verkleinen_foto.php
Gewoon bladeren en de foto op jouw computer selecteren.
Kies de gewenste grootte meestal staat die al aangeduid en klik op verkleinen. Dan jouw foto opslaan op jouw computer.
Hij heeft dan de gewenste grootte
en dan kan je hem hier op de normale manier op het forum plaatsen via het knopje : Afbeelding [afbeelding verwijderd niet-https]
of via "bladeren" net onder je berichtje.
donderdag 6 december 2012 - 13:12
Cherifo

Cherifo

De zijtakken ervan insnoeien op één knop. Dat mag nu gebeuren en ook nog tot in februari.
Ik vermoed dat de top nu ongeveer boven zit. Ik zou daar niets meer van af knippen en volgende zomer reeds enkele nieuwe scheuten horizontaal aanbinden

Hoi,

ivm snoeien...wat bedoel je juist met tot een aantal knoppen? ik zie aan elke tak die lings en rechts uitgroeit..knoppen..maar niet zeker dat ik het over dezelfde knoppen heb

Ook over het snoeien, vorig jaar vertelden me ze dat ik beter de hoofdtakken ook beter snoei tot een 10 cm van de grond..om ervoor te zorgen dat deze takken dikker terugkomen (tegen de muur)..

Bedankt
dinsdag 11 december 2012 - 11:03
Cherifo

Cherifo

verkleinen tot maximaal 800 x 600 pixels.

Kan je dat niet op jouw computer?

Dan kan je dat hier doen: http://www.seniorennet.be/Pages/Thuis_op_internet/verkleinen_foto.php
Gewoon bladeren en de foto op jouw computer selecteren.
Kies de gewenste grootte meestal staat die al aangeduid en klik op verkleinen. Dan jouw foto opslaan op jouw computer.
Hij heeft dan de gewenste grootte
en dan kan je hem hier op de normale manier op het forum plaatsen via het knopje : Afbeelding
of via "bladeren" net onder je berichtje.

Ik heb dit geprobeerd( met programmaatje zie jouw citaat), maar systeem zegt dat foto's te zwaar zijn..kheb deze foto's met een spiegekreflex genomen.

Bedankt
dinsdag 11 december 2012 - 11:06
jdcoster

Jdcoster

Dit zijn knoppen
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
Ik twijfel er aan of u mijn vorige opmerkingen en ook die van anderen ernstig neemt maar ik wil er u nog eens voor waarschuwen dat er volgend jaar uit IEDERE knop die daar aan staat, weer een tak van minstens 2 meter zal groeien.
Vanaf dan zult u er helemaal geen raad meer mee weten.

Ik herhaal het nog eens: u vernietigt best twee van de drie druivelaars en houdt van de plant die u over houdt, slechts 1 tak. De bovenste scheuten van die tak bindt u dan volgende zomer in waaiervorm aan, aan draden die u spant onder het dak van de serre.

Als u dat allemaal niet doet stuurt u af op een teleurstellende druivenkweek hoor.
woensdag 12 december 2012 - 14:48
Cherifo

Cherifo

Bedankt voor je info,

Op dit moment zin de sheuten redelijk lang zoals je op de foto's kan zien..hoe ik al die zijscheuten inkorten op 3 knoppen verwijdert van de hoofdtak? hoofdtakken zijn de grootste takken die tegen de muur oplopen( dikte) ?

indien ik 2 van de 3 druivelaars zou verplanten, kan ik dit best nu doen, of wacht ik tot in het voorjaar?

Bedankt
woensdag 12 december 2012 - 15:44
jdcoster

Jdcoster

Slechts één hoofdtak over houden. Van die hoofdtak de eventuele zijscheuten tot op één knop inkorten en die hoofdtak nu op zijn volle lengte laten.

Voor het verplanten van de twee druivelaars die daar te veel staan moet u minstens wachten tot een dag dat het helemaal niet vriest.

U had ook vragen over het overwinteren van een olijfboompje heb ik gelezen. U plaatst het best in die serre.

Heb je al enig idee over de rassen???
woensdag 12 december 2012 - 17:20
Cherifo

Cherifo

Bedankt,

Ivm rassen...Nee kben bij de verkoper geweest en die kon het niet meer zeggen welk ras deze zijn..de links is een rode druif en 2 andere een witte druif. sorry

donderdag 13 december 2012 - 00:12
Boerke

Boerke

Cherifo, als je alles in acht neemt wat hierboven gezegd(geschreven )is zal je binnen enkele jaren een mooie druivelaar hebben met veel vruchten.
Op de foto zie je hoe onze druivelaar er uitziet na 13 jaar.Aangeplant in 1999. Toen had ik aan de tweede staander van het afdak ook een druivelaar staan.1,5 m van elkaar. Dit bleek vlug één te veel en heb hem ook uitgedaan. Zo je kan zien heb ik mijn hoofdstam in twee gesplitst op twee horizontale draden die 40 cm van elkaar liggen. Nu vind ik dit nog te kort bij elkaar. Een plant moet licht en lucht krijgen. Binnen een week of twee ga ik de ranken insnoeien . Ik heb bij sommige een rood streepje getrokken hoe ver ik ze insnoei.Juist voorbij een oog. Dit is uit zelfondervinding maar ik snoei steeds na het eerste oog. Dat is voor buitenstaanders een raar zicht, enkel die twee dikke steltakken. Ze lachen met mij dan en stellen zich de vraag of daar wel nog druiven aankomen. Kom maar eens in september kijken lach ik dan terug.
Onze druivelaar heeft wel de volle zon van 9u. 's morgens tot 18u30 's avonds (in volle zomer).
Ik heb toch één vraag. Als uw druivelaar achteraan in een hoekje staat onder een afdak, waar haalt hij dan zijn vocht vandaan?
P.S.: In de digituin staat een foto genomen in de zomerperiode.

Fruit

zondag 6 januari 2013 - 18:23
jdcoster

Jdcoster

Niet lang meer wachten met snoeien boerke
zondag 6 januari 2013 - 18:58
Boerke

Boerke

OK.
In mijn eerste jaren had ik eens ,door omstandigheden, gesnoeid half februari. Toen liep het sap gewoon uit de snijwonden. Omdat het zo drupte had ik bij sommige snijwonden schaaltjes ondergezet om geen vlekken te krijgen op de klinkers. Mijn verbazing was groot hoeveel sap er na een dag instond. Het is nog goed gekomen maar dat was een goeie les dat ik geleerd had.
zondag 6 januari 2013 - 19:48
Cherifo

Cherifo

Cherifo, als je alles in acht neemt wat hierboven gezegd(geschreven )is zal je binnen enkele jaren een mooie druivelaar hebben met veel vruchten.
Op de foto zie je hoe onze druivelaar er uitziet na 13 jaar.Aangeplant in 1999. Toen had ik aan de tweede staander van het afdak ook een druivelaar staan.1,5 m van elkaar. Dit bleek vlug één te veel en heb hem ook uitgedaan. Zo je kan zien heb ik mijn hoofdstam in twee gesplitst op twee horizontale draden die 40 cm van elkaar liggen. Nu vind ik dit nog te kort bij elkaar. Een plant moet licht en lucht krijgen. Binnen een week of twee ga ik de ranken insnoeien . Ik heb bij sommige een rood streepje getrokken hoe ver ik ze insnoei.Juist voorbij een oog. Dit is uit zelfondervinding maar ik snoei steeds na het eerste oog. Dat is voor buitenstaanders een raar zicht, enkel die twee dikke steltakken. Ze lachen met mij dan en stellen zich de vraag of daar wel nog druiven aankomen. Kom maar eens in september kijken lach ik dan terug.
Onze druivelaar heeft wel de volle zon van 9u. 's morgens tot 18u30 's avonds (in volle zomer).
Ik heb toch één vraag. Als uw druivelaar achteraan in een hoekje staat onder een afdak, waar haalt hij dan zijn vocht vandaan?
P.S.: In de digituin staat een foto genomen in de zomerperiode.


Hoi,

Wel antwoord op je vraag, waar het vocht vandaan komt is..de druivelaars staan in de grond welliswaar op een afstand van 50cm op 40 cm ongeveer..en daarnaast staat een afvoerpijp waar een aftakking is voorzien die rechtstreeks naar de druivelaars gaat...je kan dit ook wel zien op de foto's.

Een andere vraag, de hoofdtak van mijn druivelaars..moet ik dus laten staan..maar worden die dan sterker/dikker na een tijdje..ik dacht steeds dat hoe meer ik de hoofdtak snoei, hoe dikker dat die het volgende maanden werd..

Bedankt
zondag 6 januari 2013 - 21:10
Boerke

Boerke

Als je die nu een groot stuk inkort , ga je op de resterende ogen veel vruchthout krijgen , en 1 scheut bovenaan laat je weer verder groeien. Hetzelfde fenomeen zal zich herhalen. Als je elk jaar van de verlengenis (topscheut) een groot stuk terug snoeit ga je veel betere vertakking krijgen.

De bovenste citaat komt van Powerlite en heel duidelijk uitgelegd. Je hebt uw hoofdtak het eerste jaar ingesnoeid. De laatste knop gebruik je om uw hoofdtak te verlengen. De rank die hier uitkomt leidt je op een draad en het is die rank dat je moet terugsnoeien op enkele ogen en dit doe je telkenjare tot je uw lengte hebt dat je wilt. Deze laatste ranken samen vormt dan uw hoofdstam .
Uit de andere knopen komen ranken waarop je vruchten kweekt. Hoe je die rank moet snoeien na de tros staat hiervoor ergens ook mooi uitgelegd.
In Januari daarop snoeit je die ranken,die vruchten gedragen hebben,terug tot één of twee knopen vanaf de hoofdstam geteld. Hieruit komen dan de ranken waar dat jaar weer vruchten aankomen,enz. En dit doe je ieder jaar terug.
Uw hoofdstam wordt automatisch dikker.
zondag 6 januari 2013 - 21:53
jdcoster

Jdcoster

Ik ben het er niet mee eens boerke
Cherifo krijgt hier tegenstrijdige raad en zal natuurlijk niet weten wat te doen en verder sukkelen zoals verleden jaar.
Jullie letten er blijkbaar niet op dat er in die hoek geen plaats is om takken aan te binden en trossen te laten staan enz. . Hij heeft DAAR geen takken nodig maar wel bovenaan.
En ... na drie jaar mag hij gerust al zijn bladerdak bovenaan beginnen vormen. Al dat insnoeien is goed het eerste jaar om een goed wortelgestel te ontwikkelen en in uw geval wanneer je ze gaat leiden, akkoord, maar DAAR heeft dat geen zin.
De hoofdtak inkorten is nu DAAR tijdverlies.

Het zou mij ook sterk verwonderen of hij intussen de raad van enkelen (en van mij) gevolgd heeft en daar al twee druivelaars uitgegooid heeft en de overblijvende op één hoofdtak ingesnoeid heeft. Straks is het weer te laat en heeft hij volgend jaar weer dat probleem, maar in ergere mate. En dat terwijl hij in september al druiven zou moeten kunnen eten
zondag 6 januari 2013 - 22:40
Boerke

Boerke

jdkoster,100% met U eens.
Ik dacht eerst dit niet te schrijven omdat ik dacht :"Zou Cherifo niet beginnen twijfelen", en uiteindelijk niets doen.
Het is daarom dat ik steeds verwees naar reeds vermelde info.
Zoals je schrijft komt geschreven info soms verkeerd over.
Misschien is het beter dat iemand van zijn buurt(vb. een tuinman of fruitteler) hem persoonlijk raad geeft. Deze kan het snoeien dan ook voordoen en zien wat er precies moet gebeuren. Zo heb ik het geleerd van mijn schoonbroer. Die heeft tuinbouw gestudeerd werkte in de Nat. Plantentuin.


Na dit bericht geschreven te hebben scrolde ik naar boven en zag de foto's van Cherifo dd.5-12-2012.Ja, dan is mijn vorig bericht zo goed als nutteloos. Sorry( ) Ik zal volgende keer eerst verder kijken dan mijn neus lang is.
Hij moet zoals jdkoster schrijft,nu verder werken onder het dak. (Ik schaam me wreed,nogmaals sorry).
maandag 7 januari 2013 - 09:53
Cherifo

Cherifo

Hoi,

Alvast hartelijke dank aan beiden van jullie, en sorry voor al die vragen mij hoor..
Ik ben wel een leek in het snoeien van druivelaars.

Ik heb de twee druivelaars nog niet verwijderd, omdat ik eerlijk gezegd nog geen tijd heb gehad.. 2 kleine kindjes is in huis vergt ook veel tijd maar met veel plezier hoor.

Ik heb dus 2 witte en 1 rode druivelaar..welke zou ik zeker houden de rode of de witte? zoals jullie reeds weten zijn de namen niet gekend van deze druivelaars (spijtig genoeg)

Zou graag eens een bezoekje krijgen van ee kenner die het me misschien 1 keer voordoet dan ben ik jaren zoet.

In mijn geval dus de hoofdtak die lang de muur groeit laten staan en best niet snoeien?


Bedankt
maandag 7 januari 2013 - 17:27
jdcoster

Jdcoster

In mijn geval dus de hoofdtak die lang de muur groeit laten staan en best niet snoeien?

Juist. En Span maar al de draden ook.
maandag 7 januari 2013 - 17:53
baloe

Baloe

cherifo, zoals je weet, ken ik het ras ook niet, maar de rode druif komt van een professionele teler uit Overijse die een deel buitendruiven had staan, maar wegens gezondheidsredenen moest stoppen.
Hij sprak over een mutatie van de typische Overijse-druif die geschikt was voor buitengroei.

Bij mij heb ik ondertussen na de raad van Guy en enkele vrienden een snoeivorm gekozen op basis van de soort druif, locatie (belichting, beluchting,...). Heb er toch wel even op gekeken en uitleg gekregen om een keuze te maken en te bekijken wat de snoei inhield. Na wat studiewerk over de voor en nadelen heb ik enkele keuzes gemaakt.
Bij de ene kies ik voor een enkele Gyot zoals de rode druif (tip van Guy - te dicht op mekaar voor een dubbele Gyot, + minder belasting van de stam zodat het risico van uitputting/belasting van de stam-cfr literatuur- vermindert), bij andere voor een cordon snoei (Birstaler-groei lijkt er zich meer op te richten en heb ik ook in literatuur gevonden), en ik probeer er eentje met Umbrella snoei (just for fun).
Sinds ik de keuze gemaakt heb en zomer-en wintersnoei consequent doe, zie ik de plant sterker worden (na het eerste jaar waar ik te veel gesnoeid had, waardoor ze wat groeiachterstand hadden).
'k zou dus goed lezen, een klein beetje "studeren" op de methodes en bekijken in jouw situatie wat best lijkt.

Baloe,
diegene die de rode druif geleverd heeft...
zondag 13 januari 2013 - 20:17
jdcoster

Jdcoster

@baloe
Ziet u een dubbele Guyotvorm dan mogelijk in dat hoekje, voor een venster, met dat eenzijdig licht ...?
Er wordt hier toch vaak pure theorie verkocht zonder ook maar naar de reële situatie te kijken hoor.
zondag 13 januari 2013 - 21:36
baloe

Baloe

Just confirmed my point,...
Ik heb van alle raad gekregen, een beetje ge/bestudeerd, en dan beslist en deze werkwijze in een besluitje gepost.

Ik kan cherifo alleen maar aanraden hetzelfde te doen en idd niet te vergeten te kijken naar zijn situatie (licht, beluchting etc.)
Hij kan raad vragen, maar zijn situatie inschatten is moeilijk, ook al heeft hij veel foto-materiaal aangeleverd. Dat enkele/dubbele Gyot-verhaal is enkel maar een illustratie van het feit dat je je situatie moet inschatten.
Sommigen op het forum vergeten dat het klein beetje ge- en bestuderen helpt om voor jouw situatie de beste beslissing te nemen.... (just my point of view)
maandag 14 januari 2013 - 10:40
Cherifo

Cherifo

Hoi Baloe,


Volgens velen hier, moet ik echt 2 druivelaars verwijderen...te kort op elkaar in dat hoekje...ik zal dit nog zeker doen..maar twijfel dewelke ik ga behouden...de blauwe of de rode? hmmmm.

Het bestuderen op zich..ja ik begrijp je hoor...maar misschien is het voor jullie een fulltime hobby en hebben jullie de overgave en de tijd om dit allemaal rustig te bestuderen..langs mijn kant is het echt geen fulltime hobby hoor...maar een testfase...en is bovenstaande info wel echt heel technisch voor mij.

Wat zou jij doen in mijn situatie denk je?


Bedankt
maandag 14 januari 2013 - 15:33
Kwant

Kwant

Bedankt!
dinsdag 15 januari 2013 - 00:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon