menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe kerselaar

Ga naar meest recente reactie

furor

Furor

Hallo,

via de Regionale Landschappen heb ik een Schneiders Späte Knörpelkirsche aangeschaft (leek me de meest interessante uit 5 opties), ook omdat hij volgens de omschrijving deels zelffertiel zou zijn (ik heb hier echter al tegenstrijdige uitleg over gelezen).
Nu, ik ga ervan uit dat er in de buurt wel een compatibele kerselaar zal staan. Echter, kan hier eventueel nog een 2de griffel op geënt worden, of moet dit tegelijkertijd met de eerste gebeuren?

Vervolgens had ik nog enkele vragen over de (begeleidings)snoei.

zo zien de takken er momenteel uit:

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Twee takken (rechtsonder) staan denk ik in een goeie hoek maar staan waarschijnlijk te dicht tegen elkaar als ze uitgroeien? De foto's zijn wat misleidend, ze kruisen elkaar niet. De bovenste van de 2 best verwijderen?

De 2 linkse uitbuigen (en wanneer)? Of de bovenste als harttak laten doorgaan?

De centrale tak toch gewoon als harttak beschouwen (staat niet 100 % recht) en zijn gang laten gaan?
Het takje dat er verticaal uitschiet verwijderen om een open kruin te behouden? Ik zou het er voorlopig nog aan laten zodat er voldoende bladeren gevormd worden voor koolstofassimilatie. Of kan dit eventueel de harttak worden?

Het bamboestokje er 1 jaartje laten opstaan?


Veel beginnersvragen, maar alvast bedankt!
vrijdag 30 december 2011 - 22:16
depauws

Depauws

Furor
Mooi boompje
Ik zou met 1 harttak werken en de overige 4 takken zo horizontaal mogelijk en zover mogelijk uit elkaar.
Gebruik koordjes, en werk met lussen zodat de takken niet insnoeren als ze gaan verdikken.
Het is altijd aangeraden van twee verschillende varieteiten te hebben, zelfs bij zelf-fertile bomen. Voor deze varieteit geloof ik er niet in.

Je moet een varieteit vinden die tegelijk bloeit en die andere sex-allellen heeft en die ook nog in Uw smaak valt.
Enten op één van de zijtakken kan lukken.
In de winter enthout snijden en in het voorjaar enten.
Groeten
Silvain
zaterdag 31 december 2011 - 17:21
furor

Furor

Bedankt, Silvain!

Welke harttak zou jij dan kiezen? Gewoon de hoogste (met de verticale zijtak, en eventueel de tak terugsnoeien tot op deze zijtak?), of een die verticaler staat?

Kan ik nu al uitbuigen, of wacht ik daar mee tot een later moment?

Dat enten op een zijtak lijkt me zeer interessant!!

Groet.
zaterdag 31 december 2011 - 17:46
furor

Furor

Kan ik op een bepaalde manier te weten komen op welke onderstam deze geënt is (ken de kweker niet).
zondag 1 januari 2012 - 20:16
Chef

Chef

Hoogstam heeft vrijwel altijd sterkgroeiende onderstam. Bij kers betekent dat meestal onderstam van Limburgse Boskriek of F12/1.
dinsdag 3 januari 2012 - 00:00
sugar

Sugar

Of gewoon zaailing als onderstam...
dinsdag 3 januari 2012 - 20:00
furor

Furor

Of gewoon zaailing als onderstam...


Wat bedoel je hier mee, sugar?
Wilde Zoete kers?
dinsdag 3 januari 2012 - 20:26
furor

Furor

Iemand trouwens nog suggesties voor snoei en/of selectie van harttak?

dinsdag 3 januari 2012 - 20:29
Victor44

Victor44

De harttak mag je nooit insnoeien voor hij de gewenste hoogte heeft bereikt,de zijtak op de harttak zou ik wegsnoeien tot een kort stompje van een paar cm.
De andere twijgen staan in een veel te scherpe hoek en moeten worden uitgebogen met koord of gewichten tot het horizontale,verder zou ik de zijtakken 1/3 terug snoeien tot op een naar buitenstaand oog.De zijtakken mogen nooit dikker zijn dan de helft van de harttak,anders op stomp snoeien.Wel wachten tot maart april of tot na de pluk om te snoeien.
woensdag 4 januari 2012 - 17:55
furor

Furor

Bedankt voor de antwoorden.

In het boekje "Praktisch handboek fruitbomen snoeien" (Baumjohann) staat om 3 gesteltakken te kiezen en deze in een hoek van 60° te zetten. De overige takken horizontaal afbinden.

Wat wordt het verschil indien ik ze allemaal horizontaal afbind?
zaterdag 21 januari 2012 - 08:00
powerlite

Powerlite

je wilt uiteraard een kruin aan uw boom.
Als je alle takken horizontaal afbind , dan ga je niet veel groei meer hebben dat remt de groei sterk , daarom dat er aan die takken veel vruchten komen als je ze horizontaal legt.

Ik zou zeggen , kies 3 schone takken die schoon verspreidt staan.
knip die een stuk in , en knip de rest van de takken weg.
Het jaar nadien laat je die 3 takken in 2 splitsen . Het jaar daarna laat je die 6 dan nog eens in 2 splitsen.
Zo bekom je een mooie open kruin met 12 gesteltakken.

Zo zou ik het doen , maar er is niet 1 juiste manier van snoeien , er zijn er meerdere. sommigen starten met 4 .

Het belangrijkste is dat je een luchtige kroon hebt waar de zon overal goed aankan. Zo rijpen je vruchten beter en droogt de boom sneller op wat sommige ziekten helpt voorkomen.
zaterdag 21 januari 2012 - 09:44
furor

Furor

Dus in jouw voorbeeld wordt de harttak nu ook reeds verwijderd?

zaterdag 21 januari 2012 - 09:53
powerlite

Powerlite

Ja inderdaad. geen harttak , maar een open kruin.
daar gaat mijn voorkeur naar.
zaterdag 21 januari 2012 - 19:07
furor

Furor

Silvain, om even op jouw antwoord terug te komen.

Vanaf welke leeftijd kan je enten? Maw, hoe oud moet de boom (de originele ent) zijn?

Ik schat dat deze originele ent nu 3 jaar is? (de huidige harttak was een zijtak, en daar staat nu een waterloot op)
zondag 22 januari 2012 - 14:27
Eliaske

Eliaske

Hallo,

Vergeet wel dat een kerselaar nu NIET gesnoeid moet worden.

Ik heb mijn kersenboom nooit gesnoeid en die groeit uitbundig.
zondag 22 januari 2012 - 15:45
furor

Furor

wees gerust, dat ben ik nu ook niet van plan!
zondag 22 januari 2012 - 16:20
depauws

Depauws

Furor
Enten zou ik doen op hout dat 1 of 2 jaar gegroeid is, dus op de jonge takken.
Liefst een beetje dicht bij de stam om zo de nieuwe varieteit een plaats te geven op de boom.
Als je de ent op het einde van een zijtak zet dan kan die nooit groot uitgroeien.
Groeten
Silvain

zondag 22 januari 2012 - 17:45
furor

Furor

Bedankt Silvain!

Nu dit nog even uitzoeken:

In de winter enthout snijden en in het voorjaar enten.
zondag 22 januari 2012 - 17:56
furor

Furor

ok, het is al aan de late kant om enthout te verzamelen zie ik.

Maar misschien even een oproep doen?
zondag 22 januari 2012 - 18:08
furor

Furor

Wanneer mag die bamboestok verwijderd worden die de ent wat vasthoudt?
woensdag 25 april 2012 - 22:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon