menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer een nieuwe druivenplant aanplanten

marger

Marger

Hallo wanneer moet je een nieuwe druivenplant aanplanten? nu voor de winter?
en welk ras is resistent tegen allerlei ziektes? want reeds 4 jaar geen rijpe druiven kunnen eten wegens waarschijnlijk een soort meeldauw waarbij de bijna rijpe druiven barsten en ook op de bladeren witziekte en roest vertonen
nu gaan we een nieuwe plant aankopen en hopelijk gaat het beter
wie kan ons hierbij helpen
alvast bedankt
maandag 7 november 2011 - 16:40
jdcoster

Jdcoster

Eigenlijk kun je het ganse jaar door containerplanten aanplanten. Alleen in de zomer, wanneer de bovenlaag van de grond soms uit droogt, moet je er wel voor zorgen dat de planten voldoende water krijgen. Hun wortelgestel is namelijk nog te klein om het water verder te gaan zoeken en de regelmatige watergift op de kwekerij valt dan plots weg.

Ikzelf heb al 25 jaar twee druivelaars Glorie van Boskoop, een blauwe druif voor buitenteelt. Ik zou die aanraden. Ze zijn bij mij nog nooit aangetast geworden door meeldauw en geven een flinke opbrengst.
Er bestaan ook nog wel meer tamelijk resistente rassen die het in ons klimaat goed doen maar Boskoop wordt bijna overal verkocht. Bij Defever in Gistel zul je dat wel vinden of bij die plantenzaak in Leke langs de Oostendse baan. Bij Eecloo in Zerkegem heb ik er ook zien staan ...
dinsdag 8 november 2011 - 11:35
Hippifan

Hippifan

Ik heb vorig jaar herfst de druif 'Glenora' aangeplant. Ik heb wel eens gelezen dat het de pitloze variant is van Glorie van Boskoop. Ik weet niet of hij goed resistent is. Dit jaar heb ik geen ziekte geconstateerd en op internet staat overal dat hij goed resistent is.

dinsdag 8 november 2011 - 17:21
marger

Marger

Bedankt voor de tip ik zal er om vragen in het tuincenter
groetjes
vrijdag 11 november 2011 - 13:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon