menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderaan laagstam wildgroei tegengaan

Ga naar meest recente reactie

Limoncello

Limoncello

Ik heb zo'n 20 laagstam boompjes tot nu toe maar elk najaar is er behoorlijk wat onkruid in terechtgekomen.
Nu heb ik gezien op de expo in Beervelde dat boomkwekerij van Edinghen begroeiing zette om dit tegen te gaan.

Heeft iemand ideeën van planten die klein blijven maar toch dicht genoeg groeien om het onkruid niet te veel kan te geven? Liefst geen al te duur bloemetje
zondag 6 november 2011 - 20:18
guy_fruit

Guy_fruit

Het ideale is een bodembedekker die pas na de bloei tot ontwikkeling komt.

Om vorstschade aan de bloesem te voorkomen zou de grond onder de bomen tijdens de bloei zwart en gesloten moeten zijn.

Vandaar dat eenjarige planten meestal het beste zijn: Tagetes, Oost-Indische kers, ...
Is er bij jou geen gevaar op lentenachtvorst dan zou je de vaste bodembedekker Hondsdraf (Glechoma hederacea) kunnen planten. Het is ook een aantrekkelijke plant voor bijen en hommels.

Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/06/onkruidgroei-voorkomen-met.html
zondag 6 november 2011 - 20:38
Limoncello

Limoncello

Guy, er is kans op lentenachtvorst hier dus het zullen eenjarige worden denk ik. Ik had al gedacht aan de oost-indische kers maar het liefst zou ik een vaste plant willen uiteraard.

De bovenlaag is wel opgevuld met compost en er zat minder onkruid in maar na verloop van tijd komt dat wel
zondag 6 november 2011 - 22:50
Kriskras

Kriskras

Alle planten hebben hun functie en nut, het idee "onkruid" stamt uit vroegere tijden toen men van niet beter wist.
Indien men de natuur gewoon zijn werk laat doen zal geen last hebben van lentenachtvorst.

Indien men het natuurlijk proces enigzins wil intomen, dan kan men een bepaalde plant laten domineren door middel van aanplantingen. Met struikjes die slechts tot bescheiden afmetingen uitgroeien.

Een van de voor de hand liggende soort gewassen zijn dwergmispels. Het bijkomende voordeel van deze planten is dat de bessen ervan 's winters een bijkomende voedingsbron zijn voor de vogeltjes. Zeer efficiënt, maar wel eningzins duur gezien de prijs van dwergmispels.

Onder mijn hoogstammen werden er, schrikken jullie niet, rigoureus frambozen geplant. De opbrengst van de frambozen is natuurlijk wel iets minder, desalniettemin is de opbrangst niette versmaden.

maandag 7 november 2011 - 06:04
sugar

Sugar

Ikzelf plan het gebruik van bosaardbeien als beplanting onder mijn fruitbomen : een mooie bodembedekker, half wintergroen . Voldoet niet echt aan de eis van een zwarte bodem, als ik teveel last heb van de lentenachtvorst zoek ik wel een oplossing...

Ik had me al afgevraagd of Hosta niet de ideale beplanting onder fruitbomen zou kunnen zijn : ze komen vrij laat op (veel soorten komen pas in blad in mei, dus na de bloei van fruitbomen) en geven door hun dichte blad andere planten geen schijn van kans. Er bestaan voldoende Hosta die niet hoger worden dan 20-30 cm... en ze geven de hommels eten verderop in het seizoen... Sommige variëteiten verspreiden zich trouwens via uitlopers, en zijn dus goede bodembedekkers, maar deze ga je niet in elk tuincentrum terugvinden
maandag 7 november 2011 - 22:59
Limoncello

Limoncello

Ik dacht anders een rechthoekige korte haag van "Lonicera Pileata" maar daar bloeit niets op
dinsdag 8 november 2011 - 07:03
Kriskras

Kriskras

Suikertje schreef:

Ikzelf plan het gebruik van bosaardbeien als beplanting onder mijn fruitbomen
Bosaardbeien zouden ook uitstekend passen. Trouwens, Waar hier nog geen frambozen gepland zijn tieren welig de bosaardbeien. En nog eens extra in deze periode dank zij de abnormaal hoge temperaturen.

Zeer geschikt dus, maar hou er rekening meer dat het na enkele jaartjes een quasi onstuitbare groene vloed wordt. Maar ook dan blijft het steeds mooi om zien. En bovendien is het ook een geknipt leefmilieu voor slakjes, egeltjes, oorwurmen en andere lieverds van dien aard.

Tussen haakjes, naakte grond, of die nu zwart zou zijn of niet, is zowat het slechte wat men kan hebben.
Goed, onze voorvaderen wisten van niet beter, maar dat lijkt mij toch geen reden om om hun slechte gewoonte verder te zetten.
dinsdag 8 november 2011 - 18:06
Limoncello

Limoncello

Ja naakte grond is niet goed, daarmee dat ik er eindelijk eens wil op zetten
Bosaardbeien hebben veel goede functies maar ook één slecht, ze groeien, nee ze woekeren na een tijdje
dinsdag 8 november 2011 - 20:23
sugar

Sugar

Bosaardbeien kan je perfect onder controle houden met een grasmachine.
dinsdag 8 november 2011 - 21:05
printemps

Printemps

Ik heb ook bosaardbei staan onder mijn appel en peer
Bij mij woekert die helemaal niet
Vormen ook geen uitlopers
Maar nu hebben de kipjes ze opgegeten
donderdag 10 november 2011 - 17:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon