menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Perzikboom snoeien

Ga naar meest recente reactie

Limoncello

Limoncello

Ik heb hier 2 perzikbomen dat ik misschien zou moeten snoeien. Hier een foto ervan.
Ze zijn bijna 3j oud.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 5 oktober 2011 - 20:18
depauws

Depauws

Limon

Hierbij de tekst van een vroeger antwoord op dezelfde vraag.

Voor het snoeien van perzik moet je aan het volgende denken:
- de vruchten komen aan de botten waar nu twee of drie bladeren vanuit 1 punt vertrekken.
- dus deze takken laten staan.
- alle andere takken mag je kort afknippen (2 ogen), er komen toch geen vruchten aan in 2012.
- die stompen zullen sterk groeien wegens de sterke snoei
- en hopelijk leveren die sterkgroeiende takken wel drie-voudige bladeren en dus vruchten in 2013.
- door het sterk terugsnoeien raakt Uw boom dan niet hopeloos verlengd.
Daarnaast zijn er de gebruikelijke regeltjes : kruisende takken, gebroken takken..
Nog een laatste regeltje van Emeric Polet : je moet na het snoeien Uw klak door de boom kunnen gooien.

Groeten
Silvain
woensdag 5 oktober 2011 - 22:19
Limoncello

Limoncello

depauws, wat bedoel je met: "de vruchten komen aan de botten waar nu twee of drie bladeren vanuit 1 punt vertrekken"?

Wil dat zeggen dat de takken waar nieuwe bladeren aan groeien, dat ik die moet laten staan en de andere op 2 ogen afknippen? Met 2 ogen bedoel je vanaf de stam of 2 ogen terugsnoeien?

Ben helemaal in de war ('t is wel al middernacht hé )
donderdag 6 oktober 2011 - 00:05
Limoncello

Limoncello

Waarom snoeien? Om hem sterker te maken
donderdag 6 oktober 2011 - 08:39
printemps

Printemps

Volgens mij mag je perzik enkel snoeien na de pluk
Anders zou je loodglans kunnen krijgen
donderdag 6 oktober 2011 - 17:38
Limoncello

Limoncello

De pluk is eind september gebeurd. 1 maand verder is te laat dan? De maand van de loodglans is september/oktober dacht ik wanneer het vochtig weer is maar nog redelijk warm.
donderdag 6 oktober 2011 - 17:46
depauws

Depauws

Allen
De snoeimethode hierboven beschreven is eerder voor volwassen bomen.
Deze kleine boom mag nog wat vormsnoei hebben, ttz enkele gesteltakken laten groeien.
Maar eenmaal volwassen is het grote probleem met een perzik het feit dat de nieuwe takken altijd bovenaan de oude takken groeien, al heel snel is elke tak te lang en als er dan eens vruchten aan hangen scheurt die tak af.

Snoeien op 2 ogen ( of 2 bladeren) wil bij mij zeggen 2 ogen laten staan, de rest van de tak gaat eraf. Het volgend jaar zullen uit die twee ogen dan sterke jonge takken ontstaan met grote kans op dubbele bladeren met bloemknop.

Ter herhaling: de vruchten zullen in 2012 alleen ontstaan op de plaatsen waar nu twee of drie bladeren op dezelfde plaats op de tak staan, als je goed kijkt zie je tussen de bladsteeltjes nu al de botten die zullen uitgroeien tot de vruchten.
Enkele bladeren kunnen alleen een tak opleveren, of helemaal niets, dit is verkalend.
Groeten
Silvain
vrijdag 7 oktober 2011 - 20:16
Limoncello

Limoncello

Dju, dan moet ik nog lang wachten vooraleer te snoeien.
Toch bedank voor de info allemaal
zondag 9 oktober 2011 - 09:53
cetinel

Cetinel

over perziken gesproken....
mijne wassenberger heeft een kruin(nou ja ,kruin ) met een doorsnee van meer dan 2 meter.eigenlijk is het niet echt een boom met een kruin,maar een plant met vele "stengels" die samen een boom vormen...
ik heb van onder al heel wat takken weggesnoeid,maar wou ook niet teveel in een keer wegsnoeien.
mijn boom is exessief beginnen groeien,nadat ie eerst opgevret was door schapen,ze stond ongeveer 1 jaar in de grond toen ie tot een kort stompje werd kaalgevret(ondanks gaas rond,die rotbeest hebben dat eraf gekregen door erop te gaan staan,en dan tot tegen de grond plat te trappen bleek achteraf
maar goed,mijnen wassnbergerke is later op miraculeuze wijze terug beginnen spruiten !! dus mocht hij blijven....
nu een dikke jaar later is het dus een enorme bos....
geen idee wat ik daarmee aan moet eigenlijk,hij staat(in mijn ogen)supergezond...
ik heb zoals gezegd al heel veel weggesnoeid,maar dat ding bleef groeien als een gek!!
zal morgen een foto plaatsen zoals hij der nu bijstaat.
mischien aan de hand van de fotos dat julliekunnen zien wat ik er het beste mee doe(het liefst zou ik er af blijven,vind m wel mooi,mijnen parapluperzik )
maar goed: tis dus wel de bedoeling dat er fruit aan komt.
zondag 9 oktober 2011 - 23:26
Limoncello

Limoncello

De Wassenberger is blijkbaar zelfbestuivend dus die zou wel vruchten moeten dragen.
maandag 10 oktober 2011 - 10:53
cetinel

Cetinel

ik heb een topic aangemaakt met fotos,kwestie van geen 2 vragen door mekaar te halen
mijn "wassenberger"is wel uitgelopen uit de grond,dus hoeveel daarvan nog wassenberger is..??
ik weet niet welke onderstam hij had,maar volgens mij is de ent dood..
als het enkel voor verstuiving is: ik heb nog 2 andere perziken staan.(een redhaven,een sanguine de savoye en een nectarineboomke)
maandag 10 oktober 2011 - 11:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon