menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien

Ga naar meest recente reactie

Lynn

Lynn

Ik ben benieuwd wat jullie favoriete aardbeien-soort is.
Zelf vind ik Ostara erg lekker, zeer aromatisch en lekker zoet. Ik had ook stekjes van iemand gekregen, weet niet welke soort, maar die vind ik lang zo lekker niet, ze missen dat 'aroma' zeg maar.

Nu ben ik niet zo bekend met allerlei aardbeien-rassen, dus vroeg ik me af wat jullie favorieten zijn?

groetjes,
Lynn
vrijdag 23 juni 2006 - 18:23
Victor44

Victor44

Wij hadden hier Elsanta,wat wel een zeer mooie en zoete aardbei is.Vroeger hadden wij Senga Sengana en die viel ook ontzettend mee wat betreft smaak,jarenlang niets meer van gehoord,maar de laatste paar jaar tref ik ze in verschillende tuinbladen aan.Ik denk dat ze de smaak ervan herontdekt hebben.Dan is er nog Darselect waar men ook veel kwaliteiten aan geeft.
vrijdag 23 juni 2006 - 21:40
ines

Ines

Hallo Lynn,
wij hebben ook 'Elsanta' en een zeer oud ras waar we de naam niet meer van weten,beide zijn zeer
lekker en geven een goede opbrengst
Grtjs,ines
vrijdag 23 juni 2006 - 23:40
koen

Koen

Hallo


Waar vinden jullie deze soorten?
Ik hoorde ook dat je best bij aardbeien telkens stekken neemt om het jaar erop mee verder te doen, doen jullie dit ook zo?


Groeten, Koen
zaterdag 24 juni 2006 - 08:57
Bowie

Bowie


Een aardbeiplant maakt uit zichzelf al uitlopers. Om de 3 jaar vervang ik mijn planten.

Van 1 plant een aantal uitlopers laten vastwortelen evt. tot 2 keer na elkaar. Verdere uitlopers knijp ik af, want de uitlopers die het dichtste bij de moederplant staat zullen het sterkst zijn.

Na het wortelen kan je de uitlopers afknippen en opnieuw uitplanten. Zelf laat ik altijd één uitloper per moederplant staan tot het jaar erop. De rest knip ik af.

mvg Tania

zaterdag 24 juni 2006 - 13:15
Victor44

Victor44

Vanaf augustus vind je jonge planten te koop in verschillende tuincentra. Zij zullen je wel zeggen welke soort je aankoopt. Verder kan je ook in de plaatselijke streekkranten aankondigingen vinden van telers die jonge planten verkopen .
zaterdag 24 juni 2006 - 19:27
Annemie

Annemie

Ik zou graag goede, niet-ziektegevoelige doordragende aardbeien aanplanten. Wie heeft er tips over de rassen en waar je die kan aankopen, liefst in het zuiden van West-Vlaanderen.

Annemie
maandag 26 juni 2006 - 19:37
koen

Koen

Ik zag op kapaza aardbeiplanten staan , aangeboden door kwekerij in Koekelare, misschien is het iets, ik ga er denk ik eens heen,


Groeten, Koen
zondag 2 juli 2006 - 09:05
Tomateboer

Tomateboer

In school hebben ze denk ik Gorilla,Elsanta,en nog een soort die ze ontwikkeld hebben
in meristeembodem(ziektevrij)
grt
maandag 3 juli 2006 - 23:35
lisa

Lisa

ik heb een heel oude ras waar ik de naam niet van weet
gts,lisa
dinsdag 4 juli 2006 - 01:35
Ann1790

Ann1790

Ik heb dit voorjaar voor het eerst van alles zelf gezaaid (het grootste deel allerhande tomaten)
waaronder uit nieuwsgierigheid ook hangaardbei "Temptation".

Waar bij alle andere dingen alles prima verlopen is, is er bij de aardbeien toch iets misgelopen.
Een deel van de zaden zijn gekiemd, maar de zaailingen zijn nooit groter geworden dan pakweg 1 cm.
Ze leven allemaal nog hoor, zien er fris groen uit, maar ze groeien gewoon niet.
Wat heb ik verkeerd gedaan volgens jullie ?

grt
Ann
dinsdag 4 juli 2006 - 09:34
lisa

Lisa

ann ik heb nog nooit aardbei gezaait ,volgens mij zijn ze in het begin ook niet zo groot ,en mest zal soms ook wel wonderen doen
grts,lisa
dinsdag 4 juli 2006 - 11:20
peet

Peet

ann ik heb nog nooit aardbei gezaait ,volgens mij zijn ze in het begin ook niet zo groot ,en mest zal soms ook wel wonderen doen
grts,lisa


Opletten met meststoffen te geven! Aardbeien zijn erg zoutgevoelig!!

Probeer die miniaardbeiplantjes in te potten.
Wekelijks aangieten met een beetje vloeibare kamermeststoffen, opgelost in water.
Voorlopig niet in de volle zon plaatsen.

Mits wat extra zorg zijn ze misschien groot genoeg om begin augustus in volle grond uit te planten.
dinsdag 4 juli 2006 - 13:19
Ann1790

Ann1790

wel ik had ze vorige week al in aparte potjes verpot omdat ik al vermoedde dat dat misschien beter was, dus dat was blijkbaar al een stap in de goeie richting
zal de andere raad ook opvolgen en dan verder afwachten
het is wel niet de bedoeling van in volle grond uit te planten, want het is een hangaardbei
had ze gezaaid om later in een hanging basket te kunnen zetten





donderdag 6 juli 2006 - 11:05
Ann1790

Ann1790

nog bedankt voor het advies hoor !
de plantjes zijn intussen stevig gegroeid en zien er heel gezond uit

grt
Ann
maandag 31 juli 2006 - 21:44
an

An

ik heb ook ostara de 3 die er van af kwamen zijn lekker maar ik heb dit jaar bijna geen vruchten (heb ze in mei geplant)
gr.an
vrijdag 4 augustus 2006 - 15:29
erik

Erik

Ik ben benieuwd wat jullie favoriete aardbeien-soort is.
Zelf vind ik Ostara erg lekker, zeer aromatisch en lekker zoet. Ik had ook stekjes van iemand gekregen, weet niet welke soort, maar die vind ik lang zo lekker niet, ze missen dat 'aroma' zeg maar.

Nu ben ik niet zo bekend met allerlei aardbeien-rassen, dus vroeg ik me af wat jullie favorieten zijn?

groetjes,
Lynn
maandag 21 augustus 2006 - 19:35
an

An

hoi ik vind osta wel lekker,maar mijn plantjes geven weinig vrucht,heb ze dit jaar geplant ,en heb stro er onder gelegd (was geadvieseerd)maar nu worden ze ook op gegeten door ongedierte, heb van de 8 plantjes hooguit 5 aardbeien geplukt en als er een of meer aanzitten zijn ze aangegeten.
wie helpt mij
grtjs an
maandag 21 augustus 2006 - 21:13
koen

Koen

Hallo



Ondertussen heb ik aardbeien van het ras 'Korona', dit zou volgens de kweker een
goed ras zijn zonder al teveel problemen. Volgend jaar zien wat het wordt...



Groeten, Koen
dinsdag 22 augustus 2006 - 07:11
an

An

ik bedoel ostara daarvoor had ik een ander ras weet niet meer welke maar daar haalde ik 7 kilo per jaar af maar dan deed ik geen stro op de bodem
grtjs an
dinsdag 22 augustus 2006 - 13:19
hugo

Hugo

heb twee soorten staan, gorella en elsanta;; gorella is voor mij nog steeds 'het van het'

groetjes
dinsdag 22 augustus 2006 - 18:44
koen

Koen

Zal ik moeten onthouden mochten de korona's tegenvallen....



Groeten, Koen
dinsdag 22 augustus 2006 - 21:07
lerak

Lerak

Ik ben benieuwd wat jullie favoriete aardbeien-soort is.
Zelf vind ik Ostara erg lekker, zeer aromatisch en lekker zoet. Ik had ook stekjes van iemand gekregen, weet niet welke soort, maar die vind ik lang zo lekker niet, ze missen dat 'aroma' zeg maar.

Nu ben ik niet zo bekend met allerlei aardbeien-rassen, dus vroeg ik me af wat jullie favorieten zijn?

groetjes,
Lynn


Dit is een lekkere aardbei.
http://www.aardbeien.net/polka.php?menu=onzesmaken
Ik heb er momenteel nog een honderdtal planten van.
Kijk maar eens in het forum bij planten te koop, te ruilen,enz...
zaterdag 26 augustus 2006 - 21:56
JovanDreumel

JovanDreumel

An,

Als je ze in het voorjaar plant, dan kun je niet veel aardbeien meer verwachten in dat jaar. Wel volgend jaar. Liever planten op een wachtbed voor augustus en in september op de definitieve plaats.
dinsdag 29 augustus 2006 - 17:59
Lynn

Lynn

Door ziekte (ziekenhuisverblijf + revalidatie) heb ik niet eerder kunnen reageren.

Zo te lezen zijn er heel veel aardbeienrassen. Leuk dat er zoveel reacties zijn.
Ik heb nu korona (via de moestuinverenig alhier) vorige week geplant, tesamen met de vele stekken van de ostara die ik begin dit jaar had geplant.
Hopelijk geven deze volgend jaar wat meer aardbeien

groeten,
dinsdag 5 september 2006 - 15:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon