menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Meloen telen

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

Hallo

Ik heb hier een meloenplantje staan in pot. Nu heb ik gelezen dat je meloenen (cavaillon) enkel en alleen in serre kan telen bij ons. Ikzelf heb geen serre.
Maar kan het ook in een accordiontunnel? Of is dat niet genoeg??

En staat er ergens op internet hoe je zo een plantje van jongsaf tot de vruchten moet behandelen???

Graag veel hulp
donderdag 2 juni 2011 - 15:04
groengroentje

Groengroentje

Nog een extra vraagje:

heeft iemand ooit al watermeloen gekweekt? Kan dat buiten in de zon of is dat ook in de serre??? (tunnelserre of andere??)

donderdag 2 juni 2011 - 15:43
groengroentje

Groengroentje

en heb nog een vraagje:

Welke is de snoei en behandelmethode als je meloenen laat groeien over de grond??
donderdag 2 juni 2011 - 22:29
Borsalino

Borsalino

Meloen lukt het best in serre onder plastiek, dus je accordion is oke.
Natuurlijk ken je het weerverloop niet en kan je niet voorspellen welke warme zomer het wordt.
Het best teel je op een broeiveur, dis is een gegraven geul van bv 50 cm op 50 cm en die vul je met verse paardemest en stro, daarop de aarde zodat je een licht heuveltje krijgt.
De grond is dan warmer (bij mij s'morgens 25°) en daarop plant je de meloenen, niet recht met de wortels in de broeiveur!

Dit is idem dito voor watermeloenen, deze moeten NIET gesnoeid worden!

De snoei van meloen bij platte teelt is volgende.
Na de eerste 4 echte bladeren de top eruit.
De 4 zijscheuten die dan ontstaan verdeel je ieder een eigen richting uit.
Als deze een 60 cm zijn top je die 4 zijscheuten.
Op deze zijscheuten komen weer zijscheuten, die top je na 2 bladeren, de meloenen ontstaan op deze zijscheuten.
Hou een 4 à 5 meloenen per plant, komen er mer dan wegsnoeien, anders gaan ze niet afrijpen.
Bij een kleindere minisoort kan je enkele meer behouden.

Rond de meloenen maak je een komachtige put, zodat je gericht water kan geven.

vrijdag 3 juni 2011 - 21:04
groengroentje

Groengroentje

bedankt;
ga ik zeker proberen
vrijdag 3 juni 2011 - 22:18
groengroentje

Groengroentje

Ik heb nog een vraagje of ... veel

Vraag 1:

- ik heb dus een lange accordiontunnel van 3 m lang en 60 breed. Ik kan mijn meloenen 'cavaillon' daaronder op de grond laten kruipen. Heb 3 plantjes wel. Voor de zekerheid dat er 1 kapot moest gaan en je er zeker 2 nodig hebt voor bestuiving.
- tweede optie. Buiten aan touw/ paal laten opgroeien met zo een noppenfoliezak rond die ze gebruiken voor tomaten. Ze staan wel op een beschutte plaats in de zon.


War is het beste??? En het makkelijkste?? En hoe ver zet ik mijn planten uit elkaar bij beide opties?

Vraag 2:

Je maakt dus best een broeiveur met paardenmest. Kan ik daar nog iets meer uitleg over krijgen:
- hoe diep / breedt / lang graaf ik mijn put.
- hoeveel cm verse paardenmest? (dat is zonder stro hé? )
- moet daar dan nog stro op? Hoeveel cm ongeveer?
- hoeveel cm aarde/ zand moet daar dan op voor ik de plant erop kan zetten en put kan toemaken?
- geef je hem ook nog kalk mee bij het planten?
- plant je hem direct of maak je eerst je broeiveur en moet je een aantal dagen wachten tot hij warm is (heb geen bodemtermometer).

vraag 3:

Op het kaartje staat dat je hem moet toppen na 5de echte blaadje. Op internet vond ik terug na het tweede. Wat is nu het juiste?

Kan je anders nog even gedetailleerd de staande snoeimethode en kruipsnoeimethode hier schrijven. Zou je echt dankbaar zijn.



maandag 6 juni 2011 - 15:51
Borsalino

Borsalino

Best voor jou is liggend je moet bijna dagelijks een vertikaal groeiende meloenplant rond de koord draaien, zo snel groeien ze, en dan moet je telkens de zak eraf nemen.
En denk dat het daar echt te warm onder wordt.

Je moet er ook aan denken een opening te laten als wanneer de vrouwelijke bloemen verschijnen er bijen-hommels bij kunnen, anders moet je ze zelf bevruchten.

Liggend plant je de eerste aan de kop van tunnel, de volgende 1 meter verder en de volgende alweer 1 meter, 3 is wel veel voor 1.8m², minimaal toch 1m² per plant liggend.
De snoeimethode voor liggend heb ik eerder al beschreven, je legt de zijscheuten die eraan komen richting de andere plant enz...

Als je genoeg paardenmest heb graaf je een geul anders een put per plant.
De geul een 40 cm op 60 cm diep, daarin doe je de verse paardenmest en meng je met het stro tot een hoogte van 40 cm, daarop doe je terug de aarde zodat je een licht heuveltje hebt, de grond zakt later in.
Voor je de geul dichtgooit met grond, goed natspuiten.
Planten mag meteen, wel zien dat je de wortels niet in de paardenmest zet.

Er zijn verschillende snoeimethoden zowel voor liggend als vertikaal, is wat je zelf beste vind.

Vertikale teelt, snoei je na het 2de echte blad.
De beste zijscheut die dan eraan komt leid je naar boven dit wordt dan de hoofdrank, de andere snoei je weg.
Alle zijscheuten die ontstaan op de hoofdrank snoei je weg, tot op ongeveer het 7de blad.
De zijscheuten die hogerop ontstaan snoei je na 2 bladeren, er komen daar dan 2 vruchten aan, zijn deze allebei gezet, ze dikken aan, dan snoei je op 1 blad en hou je op die zijscheut 1 vrucht, dit doe je op meer kans bij 2 vruchten dat er eentje bevrucht is, soms geen 1, kan ook gebeuren.
De hoofdrank hang je boven in de serre over een draad naar beneden, enkel een 5 à 6 meloen per plant beheouden, verder alle zijscheuten verwijderen.
maandag 6 juni 2011 - 16:37
groengroentje

Groengroentje

ik begin nu bloemen te krijgen aan mijn plantjes:
heb gelezen dat je de eerste mannelijke moet verwijderen???

kan iemand me daar wat meer uitleg over geven. Ik werk met de liggende methode.
woensdag 15 juni 2011 - 19:13
Borsalino

Borsalino

Nee niets verwijderen van bloemen in het begin, later moest ge teveel vruchten hebben dan enkel de vrouwelijke wegsnoeien.
woensdag 15 juni 2011 - 19:59
groengroentje

Groengroentje

Mijn meloenplantjes zijn al redelijk gegroeid.
Staan onder een tunnel op de grond.
Maar ... ik geraak er niet meer aan uit wat zijstengels zijn. Het is 1 grote warreboel.
Hoe moet ik dan weten wanneer ik de zijscheuten op 60 cm moet toppen als ik niet kan zien wat de zijscheuten zijn???

Wat moet ik nu doen???

Heb denk ik al wel mannelijke bloemen.
Maar voor de zekerheid ... kan iemand me uitleggen of op foto laten zien wat het verschil is tussen mannelijke en vrouwelijke bloemen???

Soms wou ik dat ik Borsalino of iemand anders met veel meloenenkennis eens kon lenen Zou veel makkelijker zijn als iemand dat je hier in je eigen tuin kon uitleggen.
woensdag 6 juli 2011 - 12:14
Bart1967

Bart1967

Da's waar groengroentje.... maar ik mag zelfs niet bij hem gaan kijken
Ik heb 3 meloenplanten in serre staan. Niets gesnoeid tot ik vorige week las dat ik slechts 1 verticaal groeiende stengel mocht hebben. Met pijn in het hart 2-3 stengels verwijderd, die ene komt nu ong 1,20 meter hoog, die ik met clips aan koord bevestig. Wel nog geen zijscheuten tot nu toe, komt dat nog goed?? Wel veel bloemen op deze hoofdstengel, ik veronderstel dat dat de mannelijke bloemen zijn, de vrouwelijke komen enkel ( volgens mij) op de zijscheuten.
Dus ik laat nu zijscheuten groeien op die hoofdstengel, die ik dan top na opnieuw 2 scheuten.... klopt da?
woensdag 6 juli 2011 - 13:02
groengroentje

Groengroentje

de snoei en behandeling van verticale groei (aan koord) staat hierboven ergens beschreven.

Ik heb ze op de grond laten kruipen en dat vraagt andere snoeimethode.

Maar kijk hierboven eens en als je nog vragen hebt ... iemand zal je hier dan wel op antwoorden.

Succes ermee
woensdag 6 juli 2011 - 15:22
Borsalino

Borsalino

@Bart, de verticaal groeiende stengel is toch een zijscheut van de eerste orde?

Clips is niet zo goed als bevestiging, gewoon de stengel tegen de klok in ronde de koord indraaien!

De vrouwelijke bloemen komen op de zijscheuten van de zijscheuten.

De zijscheuten op de klimmende zijscheut top je niet na 2 scheuten maar na 2 bladeren dan heb je meer kans dat 1 van beide vruchten bevrucht is, zijn ze allebei bevrucht dan snoeien op 1 blad, anders niet.

@Groengroentje, ja wat mot je daarmee, probeer uit te vissen welke de 4 zijscheuten zijn en top ze.
Is het echt onbegongen werk dan zo laten, komen wel vruchten duurt enkel langer.

Daarom is vertikale teelt makkelijker, lees overzichtelijker.

Hier bij ons op de tuin moet ik wekelijks de meloenen van anderen gaan raad geven waar ze moeten snoeien, is ook bij hen 1 warboel.
woensdag 6 juli 2011 - 18:11
RD92

RD92

ja maar wel goed gekomen
woensdag 6 juli 2011 - 18:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon