menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appels en peren

Ga naar meest recente reactie

TheLegend_

TheLegend_

Hallo iedereen

Ik ken deze site al een tijdje, maar had me nog niet ingeschreven
Ik ben student logistiek management en u heb ik voor school een taak in verband met wereldwijde handel in fruit.
Mijn deel is het bespreken van appels en peren.
Ik vind er behoorlijk wat over, maar niet van waar ze hoofdzakelijk worden ingevoerd in België.. Iemand die me hier wat meer over kan vertellen of die mij een bron kan geven waar ik informatie kan vinden?
Ook het soort bodem die aanwezig is in de landen vind ik maar weinig over.

Ik vind het enerzijds maar zielig om op een forum hulp te vragen voor schoolwerk, maar ben ten einde raad..

Alvast hartelijk dank
zaterdag 7 mei 2011 - 15:38
an

An

wat wil je specifiek weten over appels en peren,bv rassen ,groei,etc etc,
zokan je beter geholpen worden met je vraag
zaterdag 7 mei 2011 - 16:18
TheLegend_

TheLegend_

De rassen heb ik al gevonden, ook het klimaat waar ze groeien (gematigd klimaat), hoe ze worden behandeld en opgeslagen heb ik wat parate kennis gebruikt omdat ik daar ook niet veel over vind (Appels moeten worden geteeld met de steel er nog aan, wanneer deze niet meer aan de appel is zal deze sneller rijp worden en dat willen we zeker niet als ze nog moeten worden vervoerd. Ook is het belangrijk om de appels op een koele (1 à 2 °C), donkere en voldoende vochtige plaats op te slaan. De opslag van appels gebeurd in dozen waarin 1 of 2 lagen tray’s liggen, dit om beschadiging van de appels te voorkomen.
Het opslaan van appels onder een temperatuur van 1 à 2 °C is omdat men klanten dan het hele jaar door kan voorzien van verse appels aangezien deze niet op elk tijdstip van het jaar geoogst kunnen worden. Maar onder zo’n lage temperatuur wel kunnen bewaren tot er nieuwe worden geoogst.)
dan voor het transport er van is het enige wat ik kan bedenken het volgende, "Het transport van appels gebeurd via geconditioneerd vervoer, de bakken waar de appels worden in opgeslagen worden gepalletiseerd en op een temperatuur van 1 à 2 °C vervoerd."

Wat ik nog zou moeten weten is waar de appels en peren die hier worden verkocht vandaan komen, uit welke landen ze dus worden ingevoerd.
Waarschijnlijk is er een groot deel van de verkochte appels en peren hier die ook hier geteeld zijn, maar er worden er toch ook wel ingevoerd uit andere landen?

En qua bodem zou ik nog moeten weten op welke bodem appelbomen groeien.


zaterdag 7 mei 2011 - 16:35
Eve

Eve

Ik woon al jaren niet meer in Belgie, maar er is toch een vereniging die Flandria noemt en een soort van keurmerk voor Vlaams fruit and groenten is? Misschien het proberen waard?

Anders de groothandelaars opbellen en gewoon vragen welke fruitboeren aan hun leveren.

De klantendiensten van de grootwarenhuizen kunnen wellicht ook helpen, die hebben ook opslagvereisten en distributieproblemen die u misschien wat extra punten opleveren. Ook kunnen ze wellicht vertellen hoeveel appels en peren uit het buitenland komen en welke tijd van het jaar, dat geeft u weer een grafiekske.

Ik weet niet hoe het in Belgie zit, maar hier in Engeland in de supermarkten staat het land van herkomst overal vermeld van fruit en groenten.


zaterdag 7 mei 2011 - 21:12
greener

Greener

Kijk eens naar je noorderburen.
In de Betuwe kweekt men gigantische hoeveelheden fruit voor de im en export.
Langzaam aan zie je ook Azie opkomen met nieuwe rassen.
Succes,

Sebas
zondag 8 mei 2011 - 13:45
potgrond

Potgrond

Al enkele jaren geleden schreef Herman Van Dommelen interessante zaken, die mogelijk dienstig kunnen zijn of een aanzet geven, in zijn boeken 'Appelen voor Miljoenen' en 'Peren voor Miljoenen' Ook over pruimen en noten dacht ik. Destijds heeft hij die boeken zelf uitgegeven maar laat ze nu verkopen door de Nationale Boomgaardenstichting.
Misschien kun je daar even informeren of bij de voorzitter Ludo Royen in Vliermaal. Succes.!
maandag 16 mei 2011 - 17:30
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Werk in de haven van Antwerpen en heb jaren op de fruitterminals gestaan. Misschien kan je eens contact opnemen met Belfruco (kaai 212). Die hebben kilometers loodsen en koelmagazijnen waar vooral bananen maar ook veel appelen ed. toekomen vanuit Nieuw-Zeeland en vermoedelijk Zuid-Afrika.
woensdag 18 mei 2011 - 08:36
VTO

VTO

informeer eens bij

[email protected]

groeten,
Vto
zaterdag 21 mei 2011 - 13:41
TheLegend_

TheLegend_

Hartelijk dank iedereen voor de reacties. Het werk is gisteren afgegeven en hoop er iets goeds van gemaakt te hebben
Bedankt voor de hulp en ik laat iets weten als ik er door ben
mvg
zaterdag 21 mei 2011 - 14:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon