menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Druivelaar snoeien

Ga naar meest recente reactie

kommieske

Kommieske

Hallo!
Een 3-tal jaar geleden heb ik een druivelaar vanuit Barcares (Zuid-Frankrijk) meegebracht.
De bedoeling hier bij ons is om er een druivelaar van (proberen) te kweken op stam.....
Vorig jaar liet ik enkele takken uitlopen tot ongeveer 1,20 m hoogte. Dit jaar schieten de jonge takjes terug van onder uit. Het oorspronkelijk stekje was dus 1 tak, waarvan er vorig jaar 2 takken omhoog zijn geleid. Als ik ooit een druivelaar op stam wil, moet ik dan één van de twee afknippen? Want vorig jaar vlechtten we de 2 uitlopers aan elkaar............ Mogen we ze naar boven laten gaan of moeten we ze tijdig inkorten?
In bijlage foto' van de druivelaar op dit moment.

Fruit

dinsdag 26 april 2011 - 16:43
vincenzo

Vincenzo

de stam kweken diende eigenlijk deze winter al voorbereid te worden. je mocht slechts 1 van de 2 takken laten doorgroeien , de andere moest volledig teruggesnoeid worden.
de twijg die je wilt behouden diende je tot een 2tal cm boven een gezond oog te snoeien. daar zou dan dit voorjaar een stevige twijg uit groeien die je stam verder vormt tot op de gewenste hoogte. maar daar is het nu te laat voor.

nu zou de sterkste twijg over houden en deze naar boven geleiden. de andere twijgen die dit jaar gevormd worden snoei je terug tot op 2 bladeren. de volgende winter (als de sapstroom gestopt is) snoei je dan alles volledig terug wat niet tot de stam behoort.

groeten

Vincent
dinsdag 26 april 2011 - 21:40
kommieske

Kommieske

Hallo!
We hebben dus slechts 1 twijg over gehouden. Zoals je kunt zien op de nieuwe foto komt hij nu tot bijna boven. Onze bedoeling is om op deze hoogte een een soort kruin te maken. Dus alles bovenaan op één stam in de toekomst. De zij- scheuten knip ik momenteel af na 2 bladeren. Nu is mijn vraag wanneer ik de top er moet uitknippen. En hoe ik verder moet werken in het najaar en komende winter..... Wanneer mag ik alles uitknippen op de toekomstige stam?

groetjes!

Fruit

zaterdag 2 juli 2011 - 19:43
guy_fruit

Guy_fruit

De onderste zijscheuten regelmatig op 2 of 3 bladeren inknippen..
De zijscheuten die zich bovenaan bevinden kan je op ca 5 bladeren inkorten. Je zal een bevestigingssysteem moeten maken om de bovenste zijscheuten aan vast te maken.
Indien de top hoog genoeg is dan kan je die nu inkorten. De bruikbare zijscheuten zullen ca 30-50 cm lager komen.
In februari kan je alle laagstaande zijscheuten op de stam wegnemen.
De zijscheuten op de stam zorgen ervoor dat de stam goed verdik en heel stevig wordt.
Nota:
Druiven in pot moet je vooral voor de sierwaarde nemen. Ze geven meestal maar weinig trossen. Rassen uit Frankrijk afkomstig, zijn in ons klimaat meestal gevoelig voor schimmels (echte meeldauw en valse meeldauw).

Mvg,
Guy
zondag 3 juli 2011 - 08:13
kommieske

Kommieske

Hallo Guy!
Vriendelijk bedankt voor je zeer nuttige informatie!
Ik denk dat ik vanaf nu mijn plan zal kunnen trekken......
Het is toch wel nodig om regelmatig water (en meststof) te geven zeker in pot?

mvg,

mario
zondag 3 juli 2011 - 18:21
guy_fruit

Guy_fruit

Mario,
Inderdaad regelmatig water en meststoffen geven. Niet teveel water geven want druiven haten natte voeten!
Vanaf half augustus niet meer bijmesten, zodat het hout goed kan afrijpen.

Mvg,
Guy
zondag 3 juli 2011 - 20:11
kommieske

Kommieske

Hallo!
Ziehier een foto van mijn druivelaar tot op heden! Wij hebben de hoofdstam bovenaan laten rondleiden. Er komen veel zijscheuten uit. Mogen wij de hoofdtak laten doorgroeien of moeten wij hem nu inkorten? Het is dus wel de bedoeling dat wij bovenaan een mooie kruin krijgen.
Wanneer mogen wij alle bladeren en zijscheuten van de stam verwijderen zodat wij een mooie kale stam krijgen? En als er volgend jaar op de stam toch weer scheuten uitschieten, mogen wij die dan gewoon afknippen?
Wij zullen ons best doen om een mooie druivelaar op stam te verkrijgen dank zij Uw medewerking!
Bedankt.
Als je wil kan ik nog meer foto's doormailen van de stam tot op heden, maar dan heb ik wel je e-mail adres van doen.
groetjes!

Fruit

zaterdag 27 augustus 2011 - 19:27
guy_fruit

Guy_fruit

Mario,
De eindscheut van de hoofdtak mag je nu innijpen (= iets insnoeien).
De zijscheuten op de stam kan je best inkorten tot op 2 of 3 bladeren. Die zijscheuten laten de stam mee verdikken. In januari kan je de overbodige zijtakjes op de stam volledig verwijderen.
Let op met uw bindmateriaal dat het niet insnoert.

Mvg,
Guy
zaterdag 27 augustus 2011 - 22:44
kommieske

Kommieske

Vriendelijk bedankt Guy !!!

mvg,

Mario
maandag 29 augustus 2011 - 14:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon