menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitboom

Ga naar meest recente reactie

beeskerulez

Beeskerulez

Beste forumgebruikers,

ik ben op zoek naar twee fruitbomen om achteraan in mijn tuin te planten. Ik weet echter niet welke fruitsoort en ik weet ook niet of een hoogstam wel lukt. Ik zou graag de bomen planten op ongeveer 3 à 4 meter van elkaar maar het zouden wel hoogstam fruitbomen moeten zijn (doorkijk naar achter onder de bomen, speelruimte en eventueel ideale locatie voor een hangmat). Mijn tuin is 10 meter breed.
Mijn eerste vraag is, hoe hoog worden hoogstam fruitbomen ? Mijn ouders hebben laagstam (kerselaar) en deze is ondertussen ook al een meter of 6 hoog. Is het enige verschil dan de hoogte waarop de kruin begint of worden hoogstam zowiezo groter ? Is het eventueel mogelijk om ze kleiner te houden door snoei ?
En zijn er bv zelfbestuivende appel of peersoorten die ook nog eens goed ziekteresistent zijn ?

Alvast bedankt !

mvg,

Van de Vyver Chris
zondag 10 april 2011 - 14:30
Chef

Chef

Fruitbomen zijn geënt op een onderstam. De groeikracht van de onderstam bepaalt hoe groot de fruitboom uiteindelijk wordt. Voor hoogstam wordt meestal een sterkgroeiende onderstam gebruikt en voor laagstam meestal een zwakgroeiende onderstam. Let op: veel van de laagstambomen die je koopt bij een tuincentrum zijn weliswaar klein bij aankoop maar hebben gewoon dezelfde onderstam als hoogstambomen en worden dus uiteindelijk net zo groot als een hoogstamboom. Dit geldt vooral voor perenbomen.

Fruitbomen met een sterkgroeiende onderstam kunnen meer dan 10 meter hoog worden. De aanbevolen plantafstafstand voor sterkgroeiende onderstammen bedraagt 8 tot 10 meter. De keuze voor een twee fruitbomen met een onderstam met middelmatige groeikracht ligt dus meer voor de hand in uw situatie omdat deze dichter bij elkaar geplant kunnen worden.

Er zijn meer dan voldoende ziekteresistente zelfbestuivende rassen beschikbaar.
Hoe hoog mogen de bomen eigenlijk worden?

http://home.scarlet.be/yuc-andre.vandenberghe/04_4_afb_verslag_activiteit/03_2_onderstammen.pdf
zondag 10 april 2011 - 21:15
beeskerulez

Beeskerulez

Bedankt voor de snelle reactie,
Ik had gedacht maximum een meter of 8 aangezien ik er ook nog moet aan kunnen voor het plukken. Ook hoeven het geen mastodonten te worden omdat ze anders gaan overheersen.
Kan u eventueel enkele soorten aanraden ?

Mvg,
Van de Vyver Chris
zondag 10 april 2011 - 22:07
Chef

Chef

10 Meter tuin is normaliter niet breed genoeg voor het planten van twee hoogstambomen aangezien de minimale plantafstand voor een hoogstam pruimenboom al 7 meter bedraagt en voor appel- en perenbomen zelfs nog meer.

Wilt u toch perse twee hoogstambomen op 4,5 meter van elkaar plaatsen plaatsen en komt u uit Nederland dan zou ik een hoogstam Gieser Wildeman samen met een Provisiepeer adviseren op zaailingonderstam. Dit zijn twee stoofpeerrassen die beiden een rechtopgaande, vrij kleine beheersbare pyramidale kruin hebben waar je onderdoor kunt kijken. Beide soorten zijn ziekteresistent en zijn redelijk in bedwang te houden middels snoeien. Gieser Wildeman is zelfbestuivend en bestuift de Provisiepeer bovendien. Kleipeer zou ook een mogelijkheid zijn.

Van Belgische rassen weet ik maar weinig helaas.
maandag 11 april 2011 - 23:02
beeskerulez

Beeskerulez

Bedankt voor de reactie, ik ga zeker ook bij een kweker langs om daar goede info te krijgen en een grotere keus. De gewone supermarktbomen kan ik niet veel mee beginnen.
Ik had gehoopt dat er wel een soort zou bestaan op een traaggroeiende onderstam die voor mij in aanmerking zou komen. Maar waarschijnlijk worden die bomen uiteindelijk allemaal even groot.
Spijtig dat mijn tuin niet groter is, anders was het geen probleem geweest.

Mvg,

Van de Vyver Chris
dinsdag 12 april 2011 - 10:07
Chef

Chef

Uw beperking is de plantafstand van slechts 4,5 meter terwijl u tegelijkertijd toch onder de bomen door wilt kunnen kijken. U kunt hiervoor twee fruitbomen kopen met een zwakker groeiende onderstam en deze snoeien als een hoogstam, dus met de kruin beginnend op 1.80 meter. Het duurt dan echter veel langer voordat de bomen op hoogte zijn en het resultaat is minder mooi dan een hoogstamboom op een sterkgroeiende onderstam.
U kunt ook kiezen voor rassen die zelfs als hoogstam op een sterke onderstam slechts een kleine smalle opgaande kruin hebben, zie hiervoor mijn vorige post.
dinsdag 12 april 2011 - 21:35
beeskerulez

Beeskerulez

Bedankt voor het advies, ik ga zeker eens naar die soorten informeren. En als dat niet lukt zal het de optie van het snoeien worden.

Mvg
Van de Vyver Chris
woensdag 13 april 2011 - 09:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon