menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien praatje

Ga naar meest recente reactie

GillesGarden

GillesGarden

Hallo iedereen.

Ik heb zonet mijn nieuwe aarbeiplanten geplant. Het zijn elsanta's. Ik heb al gehoord dat dat echte toppers zijn en dat ze mooie vruchten geven. Ik heb er ook wat van de beste viologische meststof vij gedaan. Het is speciaal gemaakt voor fruit.

Nu als jullie aardbeien liefhebbers zijn wil ik hier graag een aardbeien praatje openen. Dat wil dus zeggen dat iedereen die aarbeien heeft geplant hier wat kan mee babbelen over hoe de beste aarbeien zijn en zo verder. Dus hopelijk praten jullie met ons mee.

In de volgende berichten ga ik ook nog wat foto's plaatsen. Over hoe het geheel eruit ziet en de meststof enzovoor. Ik hoop echt dat jullie gaan mee praten. Dan kunnen we hier iets lekker gezelligs maken.

Groetjes GillesGarden

Fruit

zondag 27 maart 2011 - 12:43
GillesGarden

GillesGarden

Dit is nogmaals eens de bak waarin de aarbeitjes zijn in geplant

Fruit

zondag 27 maart 2011 - 12:50
GillesGarden

GillesGarden

Dit is het kaartje van mijn Elsanta Aardbeien. Gekocht bij AVEVE!!!

Fruit

zondag 27 maart 2011 - 12:51
GillesGarden

GillesGarden

Dit was de meststof die ik had gebruikt. Ik hoop dat het goed gaat lukken. En je weet kom mee praten met ons!!!

Fruit

zondag 27 maart 2011 - 12:52
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Mijn plantjes zijn ook besteld en hopelijk onderweg.

Heb gekozen voor Elan, bestemd om in potten (2 per pot) aan het tuinhuis te hangen.

Hopelijk komt er wat van want heb totaal geen ervaring met aardbeien.

Heb jij gewone potgrond gebruikt, of gemengd met iets anders? En is het wel veilig om zo snel meststoffen te geven?
zondag 27 maart 2011 - 12:53
GillesGarden

GillesGarden

Ik heb universele potgrond gebruikt en daarin mijn meststof gemengeld. Maar zo erg kan het niet zijn dat ik zo vroeg meststof heb gebruikt. Want op de verpakking stond voor de bloei dat ik ze 30 gram mest moest geven. En de bloemetjes komen al op. Beter te vroeg dan te laat hé.

Groetjes GillesGarden
zondag 27 maart 2011 - 12:59
samantha1902

Samantha1902

Hallo,

ik ben nog maar net met mijn moestuintje begonnen, dus ik denk dat jij al veel meer ervaring hebt Ik heb gisteren ook aardbeienplantjes gekocht, maar weet niet goed hoeveel plaats ik moet tussenlaten tussen de plantjes. had gelezen dat dat 30 cm moet zijn, maar op jouw foto lijkt het dat er een stuk of 3 in dat potje zitten? Kan dat geen kwaad? Want dat zou wel fijn zijn, dan kan ik er nog een deel bijplanten

Groetjes,
Samantha
zondag 27 maart 2011 - 14:13
GillesGarden

GillesGarden

Hallo.
Ik heb er een stuk of 4 geplant. En tussen elk plantje 15 cm gelaten. Eigenlijk ben ik dit jaar net opnieuw begonnen met aardbeien. Vroeger had ik er ook maar ik had ze op een onprofessionele mannier gekweekt. Nu ga ik ze goed in de gaten houden enzo. Wil je ook eens de soort en een foto hierop platsen. Dan kan ik eens zien welke je hebt.
Groetjes GillesGarden.

Praat hier gezellig mee
zondag 27 maart 2011 - 14:24
cetinel

Cetinel

de lekkerste aardbeien vind ik de bosaardbeitjes
ik heb dit jaar geen aardbeiplantjes gekocht omdat ik er nog heb van vorig jaar,ik heb elsanta,korona en pineberrys o ja en ook wa ostara.
maar je bakje is beetje klein voor aardbeitjes vrees ik gilles,ik zette ze vroeger in potten ter grootte van een emmer...(dit jaar meer in vollegrond)
en als je iets plant in universele potgrond,mag je nog geen mest toedienen want daarin zit al mest,pas na een week of zes hebben ze voedsel nodig.
zondag 27 maart 2011 - 14:33
GillesGarden

GillesGarden

Maar ik heb net geken en het was gewone potgrond zonder mest. Dus heb ik meer een koffielepeltje toegevoegd totaal niet veel. Maar de pot op de tekening is gezichtsbedrog hij lijkt klein. Maar da is hij eigenlijk totaaal niet hij is zelfs nog groter dan een emmer
zondag 27 maart 2011 - 14:52
cetinel

Cetinel

je zegt ik heb gekeken,je kunt aan de grond niet zien dat er meststof in zit,je ziet dat er niet apart dooreen,als je universele potgrond hebt zit daar standaard meststof door.
indien niet,dan heb je zaai en stekgrond.
kijk es op de zak wat daarop staat.....
verder is je pot in doorsnee mischien wel breed,maar even diep als een emmer is hij precies ook niet he,ik heb een zelfde pot als jij en daar staat 1 acalypha in en das tot mei,want dan verhuist die naar de vollegrond,bovendien zitten er dan al 4 plantjes aardbei in,ik wil je pret niet vergallen,maar veel aardbeien zul je anders nie kunnen eten,en ik neem aan dat dat toch de bedoeling is??
dus grotere potten en 1 plantje per pot.
zondag 27 maart 2011 - 14:58
GillesGarden

GillesGarden

Ja zal ik doen. Maaar op de verpakking staat dat er geen meststof in verwerkt is
zondag 27 maart 2011 - 14:59
cetinel

Cetinel

dan heb je zaai en stekgrond,die kun je inderdaad gebruiken als je mest toevoegt.
succes!
zondag 27 maart 2011 - 15:02
GillesGarden

GillesGarden

Dankjewel. Ik ben al blij dat we een gesprekje zijn opgestart
zondag 27 maart 2011 - 15:04
samantha1902

Samantha1902

ik ben even gaan kijken, ik heb 2 van de soort ostara en 1 plantje darselect. geen idee of dat "goede" soorten zijn eigenlijk Heb en bak van 70 cm op 70 cm en heb er 3 op een rijtje geplant.Hopelijk is dat genoeg plaats..

zondag 27 maart 2011 - 15:13
cetinel

Cetinel

bedoel je eenbalkonbak van 70 cm lang?
of een grote vierkante bak van 70 breed en even lang??
en hoe diep is deze...
als het een grote vierkante bak is kan er wel meer in denk ik hoor!
heb je een foto??
zondag 27 maart 2011 - 15:20
samantha1902

Samantha1902

nee ook even lang. maar heb niet alleen de aardbeienplantjes erin. Ook nog 3 venkelplantjes. Ik geloof dat het 15 cm diep is.
Zou er nog meer in kunnen denk je?
Ik zal de batterij van het fototoestel eens gaan opladen
zondag 27 maart 2011 - 15:25
Rita1960

Rita1960

Gilles, jammer van de stekgrond.. je kunt je aardbeiplanten beter gelijk in goede potgrond zetten...

Samanta en Gilles, beter is het een pot van zo'n 5 liter gebruiken voor 2 aardbeiplantjes

bekijk ook eens de topic van Borsalino.. (even de zoekfunctie gebruiken) dan weet je wat meer...( is ook mijn ervaring en ben het volledig met het hem eens)


groetjes,
Rita
zondag 27 maart 2011 - 19:12
GillesGarden

GillesGarden

Maar ondertussen heb ik de stekgrond eruit gedaan en gewone potgrond erin gedaan zonder mest toe te voegen. En het spijtige is dat ik om nieuwe potjes zal moeten gaan. Watn ik heb er geen niet meer. Ik ga het dus nog even moeten doen met deze. Maar deze week kan ik er ook niet om gaan omdat ik examens heb. Dusja het is voor in de vakantie.

Groetjes GillesGarden
zondag 27 maart 2011 - 19:19
Rita1960

Rita1960

hoi Gilles, maar gebruik nu niet de stekgrond met de toegevoegde mest voor ander zaden/zaailingen.. want dan ben je 2 keer de pineut.

groetjes,

Rita
zondag 27 maart 2011 - 19:23
daggie01

Daggie01

een weetje wat mijn oma en wat ik al jaren toepas

het je aardbeienplantjes in de volle grond staan, plant dan tussen de aardbeienplatjes jonge preiplantjes
de aardbeien worden groter en krijgen een vollere smaak en de prei groeit beter

zondag 27 maart 2011 - 20:17
GillesGarden

GillesGarden

Leuk en goed weetje. Dat zal ik dan volgend jaar ens proberen.
zondag 27 maart 2011 - 20:36
Borsalino

Borsalino

Gilles, je bak lijkt me te ondiep, je zou versteld staan hoe lang de wortels worden, indien in topconditie en goed verzorgd.
Je zet best de plantjes aan de zijkant een beetje schuin naar buiten wijzend, dan hangen de trossen over de bakrand, als deze niet te scherp is!

Normaal zou je minstens 4.5l per aardbeiplant moeten hebben, in normale gebruik.
Ik gebruik druppelaars en vloeibare voeding, das een ander paar mouwen.

De plantjes die je ingepot koopt in de tuincentra ed zijn in feite A stekjes, dat zijn de kleinste maat die gebruikt worden om in te potten. Geeft 1 à 2 bloemtrossen.
Dus grote opbrengst volgend jaar.

Ik gebruik een potmengsel van 5 delen witveen=blonde turf, 2 delen cocopeat, 2 delen potgrond (mag bemest zijn is toch niet veel), 1deel vivimus (soort compost), schepje Osmocote.

Ik koop Trayplanten (enkel per kist 60 stuks) geven meteen meerdere trossen in 1ste jaar of A+ koelcel planten of wachtbedplanten, deze geven de meeste opbrengst het eerste jaar 3 tot 5 bloemtrossen.

Of je plant A+ planten in juli en dan heb je eind dat jaar zelf wachtbedplanten.
maandag 28 maart 2011 - 07:00
GillesGarden

GillesGarden

Vandaag keek ik naar mijn plantjes en daar waren onze eerste bloemetjes. Ik ben zeer tevreden
dinsdag 29 maart 2011 - 20:15
JollyJoe

JollyJoe

Ik zie dat er op je blaadjes zwarte vlekjes verschijnen. Ik heb net hetzelfde, iemand enig idee hoe dit komt en of dit kwaad kan?

vrijdag 1 april 2011 - 15:11
cetinel

Cetinel

de zwarte vlekjes waarover je het hebt op de foto zijn volgens mij gewoon resten van de potgrond die blijven zitten is tijdens het planten.
vrijdag 1 april 2011 - 15:26
GillesGarden

GillesGarden

Ja inderdaad dat zijn resten van de grond
zaterdag 2 april 2011 - 10:38
TuinmanTom

TuinmanTom

Ik had vorig jaar 3 aardbeiplantjes in een grote ronde pot gezet, er kwamen bloemen aan, maar geen vruchten... Er kwamen ook uitlopers aan, heb die ook in een pot gezet en heb dus nu 6 aardbeiplantjes. Ik hoop wel op vruchten... Ze hebben ook mooie bloemen, maar toch
zondag 3 april 2011 - 00:50
Feniks

Feniks

Ik heb zonet mijn aardbeiplantjes die in de volle grond stonden, er uit gehaald en in zo'n soort kruidentoren gezet. Hopelijk doen ze het daar beter. Ik had wel aardbeien, maar die werden opgegeten door mieren, slakken en een occasionele merel
Hopelijk overleven ze de verplanting...ze begonnen net met bloempjes...
dinsdag 5 april 2011 - 12:21
guy_fruit

Guy_fruit

Aardbeiplanten verplanten tijdens de bloei is niet zo goed.
Indien het doordragende aardbeien zijn, dan kan je best de eerste bloemen verwijderen.
Indien het eenmaaldragers (junidragers) zijn, dan bloemen laten staan maar regelmatig water geven. Na hergroei licht bijmesten.

Guy
dinsdag 5 april 2011 - 21:20
Feniks

Feniks

Gisteren stonden ze er slapjes bij, maar ik heb ze flink water gegeven en nu zien ze er weer gezond uit! ik denk dat het junidragers zijn...
dinsdag 5 april 2011 - 21:29
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Heb ondertussen m'n Elan-aardbeiplantjes (doordragers) aangekregen. Nu ja, plantjes? Ze waren nog geen 10 cm hoog! (zelfs geen 8 cm denk ik) Heb ze per 2 in een pot gezet.

Komen aan zo'n kleine plantjes nog aardbeien dit jaar?
woensdag 6 april 2011 - 08:24
GillesGarden

GillesGarden

Ik heb nu nieuwe foto

Fruit

donderdag 7 april 2011 - 18:04
samantha1902

Samantha1902

ohh bloemetjes! die van mij hebben er nog geen zou het nog lang duren?
donderdag 7 april 2011 - 21:08
GillesGarden

GillesGarden

Dat zou ik niet weten. er zullen er vast en zeker wel opkomen. Laat de natuur haar werk maar doen en dan zullen we wel zien. Ik heb ondertussen al 36 bloemetjes. Heb ze vanmorgen geteld!!!
zaterdag 9 april 2011 - 12:58
daggie01

Daggie01

bij mij zijn er ook al een aantal bloemen te zien
maar ik kon niet wachten
dus heb gisteren lekkere aardbeien op de markt gekocht
en ze waren echt goedkoop 1 euro de kilo
en ze waren een partij lekker zoet
was echt even smullen
zaterdag 9 april 2011 - 22:36
GillesGarden

GillesGarden

Oooooh je doet me het water al in de mond lopen. Ik heb echt al zin in mijn eigen oogst van lekkere en grote aardbeien. Hopelijk komen ze er snel op. En ondertussen heb ik ook al mijn kiwibesplant verplaatst naar een zonnig plekje. Dus hopelijk groeit die ook snel.

Groetjes GillesGarden
zondag 10 april 2011 - 13:02
Claudia69

Claudia69

Ik heb een perceeltje Elsanta staan in volle grond, vorig najaar uitgeplant, en die beginnen nu te bloeien. Ostara hebben we nog in bakken gehad, die geven heel de zomer door lekkere vruchten (trossen werden wel gedund). Ook Mara des bois hebben we nog in bakken gehad, die zijn heel zacht en zoet, maar werden sneller door mieren aangevreten.
zondag 10 april 2011 - 15:22
GillesGarden

GillesGarden

Ja inderdaad mijn elsanta's beginnen nu ook goed te groeien. Kheb al heel erg veel bloemetjes. Wanneer zullen er vruchten uitkomen. Want ik kan echt niet wachten tot dat gebeurt. Er vliegen nu wel al veel bijen rond dus zou dat goed zijn?????

Groetjes GillesGarden
zondag 10 april 2011 - 17:56
GillesGarden

GillesGarden

Ik heb zonet wat nieuwe foto's van mijn aardbeien getrokken. De eerste komen al tevoorschijn.

Fruit

woensdag 13 april 2011 - 13:25
GillesGarden
woensdag 13 april 2011 - 13:27
GillesGarden

GillesGarden

Eerste aarbei komt erdoor (foto is wel wat wazig)

Fruit

woensdag 13 april 2011 - 13:36
GillesGarden

GillesGarden

Hier nog wat nieuwe bloemetjes. Ik kan niet geloven dat er al zoveel bloemetjes zijn. Het zijn er echt heel erg veel. De foto is ook wel wat wazig

Fruit

woensdag 13 april 2011 - 13:40
GillesGarden

GillesGarden

Zoals jullie kunnen zien zijn de aarbeiplantjes ook al heel goed gegroeid. Het gesprek zou nu toch terug wat moeten beginnen want de eerste aarbeitjes komen tevoorschijn.
donderdag 14 april 2011 - 20:02
GillesGarden

GillesGarden

Ik heb en klein vraagje. Wanneer zou ik moeten bijmesten???
vrijdag 15 april 2011 - 20:48
Rita1960

Rita1960

groente-en fruit encyclopie raadplegen..

vrijdag 15 april 2011 - 22:14
Nachtvlinder

Nachtvlinder

Hallo,

Ik heb ook Elsanta aardbeiden gekocht, zes stuks. Ik lees hier nu net dat ik aardbeienplantjes met bloemen aan niet meer mag verplanten? Er staan al volop bloemen aan, maar ik heb ze wegens een uitgestelde verhuis nog niet verplant. Ze staan dus nog altijd in die minipotjes met amper potgrond van in het tuincentrum. Wat kan ik nu best doen?

Groetjes!
woensdag 20 april 2011 - 14:41
cetinel

Cetinel

zo snel mogelijk uitplanten in vollegrond of in grote potten,anders heb je niet bepaald veel aardbeitjes
woensdag 20 april 2011 - 14:50
Matteo

Matteo

Ik ben nieuw op dit forum en hoop hier als beginnend liefhebber vooral veel tips en kennis op te doen Ik woon sinds twee jaar samen met mijn vriendin, en ben vorig jaar met m'n eigen klein moestuintje begonnen. Klein, omdat er in ons nieuwe huis niet veel hof ter beschikking was. Ik heb vorig jaar prinsessenbonen geplant, want ons toch een aardige buit opleverde en we veel plezier aan hebben beleefd.

Via m'n moeder had ik een hangbak met aardbeien gekregen, waar ik vorige zomer lekker van heb kunnen smullen. Ze waren lekker zurig, heerlijk! Ik weet wel niet welke soort dit was, moet ik misschien nog eens navragen. Dit jaar heb ik voor de bloei de verschillende planten omgezet in hangbakken. Ze hangen nu op een zonnige plaats. De eerste bloemetjes zijn intussen een feit.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 21 april 2011 - 15:13
Matteo

Matteo

Nog een foto van een bloemetje:

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 21 april 2011 - 15:18
GillesGarden

GillesGarden

Zeer leuk en mooi. Ik vind de hangbakken zelf heel erg mooi. Ik ben nu net terug van reis en ik wie nu al de eerste aardbeitjes verschijnen op mijn plantjes. Het zijn nog mooie kleintjes. Maar die moeten nog groeien en rijpen. Maar ik ebn toch al blij dat er al tevoorschijn komen. Ik zet morgen nog een foto online.

Groetjes GillesGarden
vrijdag 22 april 2011 - 20:12
GillesGarden

GillesGarden

Hier is een foto van een aardbeitje. er staan er al redelijk veel op. Dus nu nog wacchten tot ze nog wat groeien en rijpen.

Fruit

zondag 24 april 2011 - 11:38
GillesGarden

GillesGarden

Mijn eerste close-up van een bloemetje!!!

Fruit

zondag 24 april 2011 - 11:40
GillesGarden

GillesGarden

De aardbeiplant nog eens in het geheel

Fruit

zondag 24 april 2011 - 11:40
GillesGarden

GillesGarden

Hallo iedereen.

Jullie zien dat de aardbeiplantjes al heel goed zijn gegeroeid en dat er ook steeds meer bloemetjes opkomen. Ik heb al een stuk of 6 aardbeien die nog moeten groeien en rijpen. Vandaag heb ik ook wat bijgemest. Want het was al 6 zeken geleden. Dus ik heb een handje erbijgedaan.

Er gaan nu ook 2 nieuwe topics van mijn vanstart : -frambozen praatje
-kiwibes praatje.

Ik heb die 2 net gekocht en geplant. Maar als jullie meer info willen moeten jullie maar even naar die toipics gaan. Ook voor vragen en natuurlijk ook om te praten!!!


Groetjes GillesGarden
zondag 24 april 2011 - 11:50
tally79

Tally79

ik heb 2 soorten aardbeien in de kas staan
de ene is de hangaardbei van Bakker en de andere heb ik ooit eens van manlief gekregen
die van manlief stonden altijd naast ons zwembad dus in de schaduw maar afgelopen jaar heb ik ze eruit gehaald omdat je ze gewoon vergat en dat vind ik zonde (en je kon er niet makkelijk bij want natuurlijk stond dat malle zwembad in de weg

het zijn allebeide doordragers dus ik hoop op veel aardbeien
de eerste groene aardbeien hangen er al aan dus hopelijk over een paar weekjes aardbeien uit eigen tuin ( kas) eten
zondag 24 april 2011 - 12:32
GillesGarden

GillesGarden

Heeft zojuist na de storm naar mijn aardbeitjes gekeken.en ze zien er nog super goed uit. Er staan er nog altijd suPer veel op. Het is echt heel erg leuk. Ze zijn al mooi maar moeten nog wel wat groeien en rijpen
vrijdag 29 april 2011 - 20:38
GillesGarden

GillesGarden

het is misschien vroeg om te vragen. Maar wat moet ik in de winter met mijn aardbeienplanten doen??? Graaghulp!!!
En zou het kunnen dat mijn planten nu al uitlopers krijgen ik weet het niet. Morgen zet ik foto's van de plantjes erop. De aardbeien zijn al heel groot geworden en er komen er steeds meer op!!!!

Groetjes
dinsdag 3 mei 2011 - 20:11
Feniks

Feniks

ik laat ze in de winter gewoon staan. Het zijn sterke plantjes, en vaak ook wintergroen!
dinsdag 3 mei 2011 - 21:33
GillesGarden

GillesGarden

Ik heb zenoet nieuwe fototjes van de aardbeiplantjes getrokken. Ik heb al mooie aardbien. Ben heel erg gelukkig. en moet ik daar nu stro onderleggen of moet dat niet.????? Alvast bedankt

Fruit

woensdag 4 mei 2011 - 13:32
GillesGarden

GillesGarden

Nog wat aardbeitjes

Fruit

woensdag 4 mei 2011 - 13:43
GillesGarden

GillesGarden

Nog een aardbei veel dus

Fruit

woensdag 4 mei 2011 - 13:43
GillesGarden

GillesGarden

En nog een laatste foto van een zeer mooie aardbei

Fruit

woensdag 4 mei 2011 - 13:44
GillesGarden

GillesGarden

Dankje maar moet ik er ook stro onder doen of moet dat niet. Groetjes
woensdag 4 mei 2011 - 14:05
GillesGarden

GillesGarden

Maar as ik het niet doe dan ik ze toch nog altijd afspoelen met water
woensdag 4 mei 2011 - 15:41
GillesGarden

GillesGarden

Kan er iemand ook zeggen of uitlopers al kunnen boven komen????
woensdag 4 mei 2011 - 15:55
DannyH

DannyH

Hier heb ik twee soorten aardbeien Ostara (doordrager) en een onbekende soort in pot (niet doordrager) maar nog nergens uitlopers te zien.
Wel al één ostara aardbei met mooie rode kleur!
woensdag 4 mei 2011 - 16:29
Rita1960

Rita1960

Hoi Gilles,

op de mooie foto's van jou zie ik dat de meeste aardbeien over de pot groeien...

en dan hoef je er geen stro onder te doen...
het kan wel omdat de grond dan minder uitdroogd. (gemaaid gras kan ook)

en je planten zien er goed uit!

groetjes,
Rita

woensdag 4 mei 2011 - 19:27
GillesGarden

GillesGarden

Dankjewel Rita. Dankje voor de tip. En inderdaad de plantjes zijn heel eg mooi gegroeid buiten toen ze net geplant waren. Ik heb nog een vraagje heb jij op de foto's al uitlopers gezien. Ik denk dat er al zijn maar ik weet et niet echt. Is het niet erg duidelijk dan moet je maar achter wat nieuwe foto's vragen.

Groetjes Gilles
woensdag 4 mei 2011 - 20:46
Rita1960

Rita1960

Ja, uitloper op de laatste foto.. het stengeltje wat van links onder naar rechtsboven gaat....

woensdag 4 mei 2011 - 20:59
GillesGarden

GillesGarden

Joepie!!! En wat moet ik daar nu net doen????????
woensdag 4 mei 2011 - 21:01
Rita1960

Rita1960

bijna NIETS!

wachten tot dat er kleine blaadjes aankomen.. en kleine witte puntjes..( dat worden de worteltjes)
dan een 10 cm potje vullen met grond en dan de uitloper - niet beschadigen- voorzichtig met een stukje ijzerdraad of iets dergelijks in het potje vastzetten (fixeren)
dan kan het nieuwe plantje wortelen..

en de rest komt later .. zo'n beetje half juli/begin augustus.............


woensdag 4 mei 2011 - 21:06
GillesGarden

GillesGarden

En hoe doeje de uitloper er dan af
woensdag 4 mei 2011 - 21:10
Rita1960

Rita1960

veel later met een schaar of mes.....
woensdag 4 mei 2011 - 21:42
Nachtvlinder

Nachtvlinder

Hallo,

Er komt precies bij één van mijn aardbeienplant een rode rand rond een paar bladeren. Iemand een idee wat dit is?
donderdag 5 mei 2011 - 11:22
GillesGarden

GillesGarden

Ik kom net terug van mijn planten. En ik schrok. Ik was verbaasd. Gisteren zagen mijn 2 grote aardbeien nog helemaal groen. En vandaag kijk ik en zie ik al 2 aardbeien die rijpen. Ik ben natuurlijk heel erg tevreden

Fruit

vrijdag 6 mei 2011 - 18:32
GillesGarden

GillesGarden

Hier nog een foto van een andere aardbei

Fruit

vrijdag 6 mei 2011 - 18:33
GillesGarden

GillesGarden

Ik heb ondertussen ook al 2 uitlopers. Dat is al zeer goed denk ik. Wanneer zullen er nog meer op komen. Dit is nu de eerste uitloper

Fruit

vrijdag 6 mei 2011 - 18:35
DannyH

DannyH

Eenmaal ze een rood kleurtje krijgen gaat het snel, laat het u smaken
vrijdag 6 mei 2011 - 18:35
GillesGarden

GillesGarden

En dit is de tweede

Fruit

vrijdag 6 mei 2011 - 18:36
Rita1960

Rita1960

Gilles,

let wel op. Maar een uitloper aan 1 plant laten.. de rest er direct afknippen.
De planten raken uitgeput van uitlopers( zijn energievreters) en dan is het snel gedaan met de bloei...

ik knip mijn uitlopers er steeds uit totdat de bloei - van de eenmaal dragers- over is.. en dan mogen ze uitlopers aanmaken..

groetjes,

Rita
vrijdag 6 mei 2011 - 22:11
GillesGarden

GillesGarden

Dus nu mag ik aan elke plant maar 1 uitloper laten. En als ik geen bloemetjes meer krijg dan mag ik zo vollopen laten groeien. En dus nu nog altijd afknippen.

Groetjes Gilles
zaterdag 7 mei 2011 - 08:34
ws87

Ws87

Heb bij de ranzijn 5 aarbeiden stekjes gekocht, van die kluiten met wortel die dan in de grond gestopt moeten worden.. (duhhh) Maar ze doen helemaal niks.
Iemand tips of ideeën?
zaterdag 7 mei 2011 - 09:42
GillesGarden

GillesGarden

Ik zou niet beginnen met stekjes. Maar wel met gewone kleine plantjes. De gewone plantjes kosten echt niet veel. Ik ben de mijne gaan kopen bij Aveve. En daar kosten ze €0,90. Dus echt niet veel. En je ziet wel het zijn al mooie planten. En je krijgt er ook mooie aardbeien van!!!

Groetjes Gilles
zaterdag 7 mei 2011 - 10:38
Borsalino

Borsalino

ws87, als het stekjes zijn met kluiten zijn het waarschijnlijk trayplanten.
Dat worden heus wel ook grote planten, gewoon geduld hebben.
Hoelang heb je ze al geplant?
Na 1 week moet je enige vordering zien

En zeker de eerste 4 weken geen meststof geven of grond gebruiken zonder toegevoegde meststof.
zaterdag 7 mei 2011 - 19:23
Borsalino

Borsalino

Gilles, jouw gekochte aardbeiplantjes van de Aveve waren bij inpotten ook stekjes hoor!!

Gewoon enkele weken voorsprong heb je dan.

Van stekjes krijg je ook mooie aardbeien hoor!!!!

Beroepstelers zetten nu nog koelcelplanten uit buiten voor een latere superoogst met mooie aardbeien.
zaterdag 7 mei 2011 - 19:25
Rita1960

Rita1960

Ja Giles,

een (1) uitloper( = stek) aan de plant laten, en de rest verwijderen.

en als die uitloper dan een "stek" vormt.. dan een potje met grond eronder en dit verder laten groeien..

en al die andere stekken die uit dezelfde uitloper komen eraf knippen..

gebruik dus alleen de eerste "stek" die van de moederplant afkomstig is.

groetjes,

Rita
zaterdag 7 mei 2011 - 20:24
GillesGarden

GillesGarden

Maar als ik ze dan stek moet ik ze dan in water laten weken. En moet ik er dan ook stekpoeder aandoen
zaterdag 7 mei 2011 - 20:38
Rita1960

Rita1960

Nee, je "stekt" ze door ze in een potje met grond vast te zetten.. ( met een stukje gebogen ijzerdraad zoals een haarspeld) en je laat de uitloper gewoon zitten.

en dan laat je het "stekje" zo een paar weken zitten.. dan gaan ze wortelen en dan onstaat er een nieuwe plant/stek.

Ken je het begrip "afleggen" van planten? Dit is hetzelfde principe.
Tak ligt op grond en maakt wortels.. en na verloop van tijd heb je een jonge plant.
Uitloper ligt op grond en maakt wortels.. en je hebt een nieuwe plant..



zaterdag 7 mei 2011 - 21:17
GillesGarden

GillesGarden

Dus dan gewoon afknippen en in een potje zetten met onderkant naar beneden. En water geven
zaterdag 7 mei 2011 - 21:39
Borsalino

Borsalino

Dit zijn de jonge plantjes aan de uitlopers.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 7 mei 2011 - 21:47
GillesGarden

GillesGarden

Dus diemoet ik afknippen en in een potje zetten
zaterdag 7 mei 2011 - 21:55
DannyH

DannyH

Niet afknippen eerst laten wortelen in volle grond of in een potje (zie afbeelding) en wanneer de plantjes al wat groter zijn of voor de winter dan pas afknippen.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 8 mei 2011 - 00:54
Rita1960

Rita1960

Niet afknippen!

ook de tak die je aflegd wordt NIET van de struik verwijderd totdat er veel wortels aan zitten.

De laatste foto van Danny is heel duidelijk.. Waar de rode rand om zit kun je ook een potje met grond neerzetten..

zondag 8 mei 2011 - 08:17
GillesGarden

GillesGarden

Maar ik snap het niet echt moet ik ze nu ewoob laten wortelen. Want volgend jaar ga ik een moestuin aanleggen en dan wil ik mijn uitlopers in volle grond zetten en mijn gewone planten in de pot houden
zondag 8 mei 2011 - 08:30
Borsalino

Borsalino

Geef het gewoon op!

Dat is hier hopeloos!
zondag 8 mei 2011 - 17:33
GillesGarden

GillesGarden

K. Ik zak wel een boekje kopen Maar dit topic blijft wel bestaan
zondag 8 mei 2011 - 17:36
snarfie

Snarfie

ik laat alle stekjes en uitlopers aan de plant totdat het steeltje bruin is geworden en dan heb ik het jaar daarop alle aardbeienplanten bloeiend en uitlopend (ik spreek uit ervaring)
maandag 9 mei 2011 - 17:41
tally79

Tally79

nou wij hebben de eerste 15 aardbeien al op ( nou ja dochterlief dan)
maandag 9 mei 2011 - 17:57
GillesGarden

GillesGarden

Alles gaat zeer goed met de planten. Nu gaat et rap want ze zijn aan het rijpen allemaal hè. Zouden er nog bloemen opkomen?????? Iemand die dit weet het zijn juni-juli dragers. En goed nieuws ik heb het eindelijk onder de knie hoe ik ze moet verplanten!!!

Alvast bedankt
maandag 9 mei 2011 - 21:16
Rita1960

Rita1960

ben zeer benieuwd Gilles..

FOTO's alsjeblieft

maandag 9 mei 2011 - 21:39
GillesGarden

GillesGarden

Ja waarschijnlijk zet ik ze er vanavond of morgenno. En weet jij of ik nog bloemetjes zal krijgen.
dinsdag 10 mei 2011 - 07:36
GillesGarden

GillesGarden

Hier zijn de nieuwe foto's. De planten zijn buiten de eerste foto's al zeer groot geworden vind ik. En nu zie je aan de zijkant ook de uitloper. Het word echt smullen. En volgend jaar ga ik dus een moestuin aanleggen en daar zet ik dan meer aardbeien.

Fruit

donderdag 12 mei 2011 - 19:44
GillesGarden

GillesGarden

De rijpende aardbietjes!!!

Fruit

donderdag 12 mei 2011 - 19:45
GillesGarden

GillesGarden

En nog aardbeitjes....

Fruit

donderdag 12 mei 2011 - 19:45
GillesGarden

GillesGarden

Rijpen Rijpen Rijpen....

Fruit

donderdag 12 mei 2011 - 19:46
GillesGarden

GillesGarden

en nog....

Fruit

donderdag 12 mei 2011 - 19:46
snarfie

Snarfie

die zijn nog niet zo groot en niet zo mooi he die van mij worden ongeveer 6cm breed en 8cm lang
vrijdag 13 mei 2011 - 10:41
Limoncello

Limoncello

Voor de aardbei liefhebbers onder ons een linkje met veel soorten

http://www.vissers.com/?p=aardbeiplanten

Ik heb op basis van deze site mijn keuze gemaakt. Het zijn Elianny (A), Vima Zanta(A+) en Korona(A) geworden. Ik wou nog Kimberley nemen maar te weinig plaats.

Heb van een collega op het werk een halve kg gekregen waarvan hier een foto
[afbeelding verwijderd niet-https]

njam njam
vrijdag 13 mei 2011 - 13:27
snarfie

Snarfie

hoi lieke volgens mij heb ik korona (ik weet het niet zeker maar de beschrijving klopt precies)
maandag 16 mei 2011 - 12:44
snarfie

Snarfie

hoi lieke ik zet er misschien wel een paar foto's op
maandag 16 mei 2011 - 12:45
tantelies

Tantelies

Ik vroeg mij af of je alles aardbeienrassen in een bloempot op je balkon kunt zetten ?
woensdag 31 augustus 2011 - 18:04
snarfie
vrijdag 2 september 2011 - 07:12
tantelies

Tantelies

ik las dat ostara het best is in een bloempot dus heb ik een plantje gekocht. eens kijken wat het wort.
maandag 12 september 2011 - 15:35
snarfie

Snarfie

word is met een d of met dt
dinsdag 13 september 2011 - 12:37
tantelies

Tantelies

sorry dus toch met een d ik dacht met een t.
dinsdag 13 september 2011 - 13:13
dries944

Dries944

Uitlopers waar al blaadjes aanstaan kun je al afknippen en in een glaasje water zetten, die wortelen dan na een tijdje. Zie foto. Dit zijn wel bosaarbeien. Bij gewone aarbeien zal dit ook wel lukken vermoed ik.

Fruit

donderdag 3 december 2020 - 19:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon