menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke appelboom

mv4

Mv4

Ik zie door de bomen het bos even niet meer en hoop via dit forum goede tips te krijgen.

Wij willen graag een hoge appelboom in onze tuin. De tuin is niet zo heel groot, maar de boom komt centraal in het midden. We vinden de schaduw ervan prettig en het houdt inkijk tegen in de zomer. Hij mag wel een meter of 4 hoog worden.

Ik zou graag een appelboom willen, vanwege de mooie bloesen (liefst wit of roze). Liever geen sierappel, maar een hand- of moesappel.

Welke bomen zouden geschikt zijn voor ons en waar moeten we op letten bij de bestuiving?

Bedankt alvast voor de reacties.
dinsdag 22 maart 2011 - 23:28
guy_fruit

Guy_fruit

Een sterkgroeiende laagstamappelboom of wel een fruithaag lijkt me geschikt.
Eigenlijk moet je dan minstens twee verschillende appelrassen aanplanten.
Ik zou aanraden Discovery en Elstar. De eerste is rijp einde juli, de Elstar rijpt in september-oktober.
Tip:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/02/bestuiving-bij-appelbomen-is-belangrijk.html
Guy
woensdag 23 maart 2011 - 08:22
Chef

Chef

Je kunt het beste een appelboom nemen met onderstam M9 (zwakgroeiend, laagstam) of onderstam MM106 (middelmatige groeikracht, vaak gebruikt voor halfstam).

Als je slechts één appelboom gaat planten moet je zorgen dat deze zefbestuivend is. De meest voor de hand liggende keuze is de welbekende Elstar.
Wil je iets bijzonders dan kun je ook kiezen voor de volgende rassen: Ecolette, Glorie van Holland, Groninger Kroon, Lemoenappel, Perzikrode zomerappel, Stark's Earliest, Lunterse Pippeling, Benoni, Brabantse Bellefleur.

Ik zou kiezen voor Ecolette; dit ras is zelfbestuivend en ziekteresistent
woensdag 23 maart 2011 - 22:40
mv4

Mv4

Ik vind die ecolette wel leuk! Ik ga eens zoeken naar een flinke halfhoogstam; we willen wel een 'echte' boom in de tuin.

Ik kan voor de bestuiving evt. ook wel een appelstruikje in de border zetten.
donderdag 24 maart 2011 - 09:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon