menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bessenglasvlinder houdt lelijk huis

apekrul

Apekrul

Hoi,

Ik was vanmiddag mijn rode bessenstruiken aan't snoeien een aangekomen bij m'n Jonkheer Van Tets kwam ik al snel tot de vaststelling dat deze veel holle tak-uiteinden had. Nu staan deze planten van april 2010 in m'n tuin, en ik heb er geen enkele bes van gehad (misschien niet zó raar), zelfs geen enkele tak (wel raar), enkel bladeren op de bestaande vertakkingen.

Om een lang verhaal kort te maken: twee van de vier struiken waren hol tot twee centimeter boven de grond. Ik ben meerdere wormpjes tegengekomen, volgens mij de larven van de bessenglasvlinder.
Van twee struiken schiet dus enkel een stomp over van enkele centimeters, van de andere twee schieten twee gesteltakken over van een twintigtal centimeter.

Wat denken jullie: uitgraven, opstoken en nieuwe halen of komt dit nog goed?

En een bijkomende vraag: kan deze 'besmetting' zo ver evolueren op een dik half jaar of was dit waarschijnlijk al aanwezig toen ik de struiken kocht? De oudste gesteltakken hadden toch een diameter van drie centimeter aan de basis en waren hol over pakweg veertig centimeter.

Hartelijk bedankt voor de reacties!
vrijdag 11 maart 2011 - 20:56
guy_fruit

Guy_fruit

Er kan één of soms enkele takken afsterven door de bessenglasvlinder, maar een ganse plant sterft meestal niet ineens af.
De volledige plant verwijderen hoeft niet volgens mij.
Probeer rond half of einde maart uw struiken nog eens te controleren en snoei de takken die niet goed uitlopen direct laag weg.
Laat de gesnoeide takken niet liggen in de omgeving, maar probeer ze direct te verbranden of naar het containerpark te doen.
Leg een flinke laag compost rond de planten.
Vermoedelijk zijn de planten niet goed in de groei gekomen na het laattijdig planten in april vorig jaar.
Tip:
http://www.houtwal.be/vakartikels/kleinfruit_houtig/ribes/_ribes_index.htm
Guy
vrijdag 11 maart 2011 - 22:47
depauws

Depauws

Bessenglasvlinder lijkt een groot probleem te worden.
Hier ook meerdere struiken met holle stammen.
Toch niet wanhopen : een bessenstruik heeft de neiging vanuit de grond jonge scheuten te vormen, die met veel licht ( en veel wortels) stevig kunnen groeien, zelfs sterker dan een 1 jaarse stek die je zou kopen.
Het echte probleem zit in de herbesmetting, namelijk de eitjes die dit jaat zullen gelegd worden en de larven die dit jaat terug een aantal stammen uiteten.

Heeft er iemand een idee hoe je de bessenglasvlinder en zijn larven kunt bestrijden?
Groeten
Silvain
maandag 14 maart 2011 - 08:30
apekrul

Apekrul

Ik heb alles gesnoeid tot waar de stelen terug vol waren, het snoeisel opgebrand en de wonde telkens besmeerd met een produkt om snoei- en zaagwonden (vooral bij bomen) te beschermen. Als ze er niet meer doorkomen, stook ik ze op en zet iets anders (of stek de nog gezonde struiken).

De struiken die ik reeds langer in m'n tuin had, hebben er geen last van. Ik dacht altijd dat laat genoeg (lente) snoeien de kans op besmetting verminderd, omdat je dan de larven mee wegknipt.
maandag 14 maart 2011 - 09:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon