menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten hoezen

Ga naar meest recente reactie

an

An

Heb een vraagje ,kan je tomaten hoezen niet zelf maken,door doorzichtig plastic
met allemaal gaatjes te maken met een perforator
en dan de zijkant dicht nieten of met plak band,

en wanneer moet je deze plaatsen kontinu of alleen als er regen dreigt te komen,
vraag het i.v.m mijn aardappelziekte over mijn tomaten vorig jaar mijn hele oogst naar de knoppen heb geen plaats voor een hele tomatenkas wil de tomaten waarschijnlijk dit jaar in bakken kweken .

wie heeft er ervaring mee,en wanneer doe je het om je tomaten heen
en is het te maken zo met een perforator volgens mij is het, het zelfde,als die je koopt dan.

groetjes an
dinsdag 1 maart 2011 - 12:16
an

An

ik dacht ik heb stevig doorzichtig plastic en een perforator dus van daar mijn vraag.
dinsdag 1 maart 2011 - 12:53
an

An

ik had ze in de volle grond staan ,super gingen ze tot ik die aardappel ziekte er over heen kreeg,en er geen tomaat meer te redden viel
moet je dit maar is lezen en kijk maar een hoe mooi mijn tomaten waren en hoe ze later waren,
ik baal er nog steeds van
heb bijna niks kunnen oogsten,

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=1&sid=14&tid=36325&hl=tomaten

moet je dit maar eens door lezen en kijk.
van daar dat ik een andere oplossing zoek in bakken kweken(vanwege de ruimte
misschien dat ik daar nu paprika plaats weet nog niet,
dinsdag 1 maart 2011 - 14:04
Mandy

Mandy

Dit jaar bij mij ook alle tomaten, zo'n 60 stuks, alleen nog maar in potten... Gek maar waar: een veel grotere opbrengst dat die in de volle grond stonden......


Nu alleen nog maar even een soort afdakje in elkaar frutselen met wat hout en plastic tegen de regen die we ongetwijfeld zullen krijgen.........


.








.


.
dinsdag 1 maart 2011 - 20:29
an

An

Ja daar zit ik dus over te twijfelen of een afdakje maar aangezien ik ze niet allemaal in het midden van de zomer bij elkaar kan zetten wordt dat mijn probleem.
daarom zat ik aan die hoezen te denken.
dinsdag 1 maart 2011 - 21:48
Mandy

Mandy

Ik kan daar ook maar een gedeelte onder zetten hoor.... de rest heeft nog geen afdak.... moet ik nog iets op verzinnen.......


Hoezen lijkt me ook wel een klus...... Jurk aan.... jurk uit....... beschadig je dan de planten niet teveel als je dat een aantal keren moet doen??????





.



.
dinsdag 1 maart 2011 - 22:46
an

An

je kan ookde zijkanten voorzichtig dicht maken met knijpers die zitten er zo op
en boven hou je hem gewoon dicht.,lijkt me toch niet zo veel werk,en aangezien ik maar een stuk of 8 planten zou hebben waarvan 6 grote in 1 per pot denk ik hoor moet nog zaaien hahahaha(meer kan ik eigelijk niet neer zetten,)zijn intotaal 4 soorten,
dinsdag 1 maart 2011 - 23:15
Mandy

Mandy

Als het alleen maar gaat om de plant droog te houden bij een regenbui zou je dan ook niet een dunne vuilniszak kunnen gebruiken? Daar een paar gaatjes in maken en een zijkant iets openknippen??????







.





.
dinsdag 1 maart 2011 - 23:25
an

An

ook geen verkeerd idee want daar gaat het om ik wil die aard. ziekte zie link graag voorkomen,
van daar dat ik aan die hoezen denk,als ik geen afdak kan maken hier vanwege ruimte gebrek.
woensdag 2 maart 2011 - 08:44
Rita1960

Rita1960

gebruik een paar electriciteits buizen en koppelstukjes.. maar daarvan een frame wat je over de tom.planten zet...
Koop vervolgens in de dhz-zaak een stuk (dikker) plastic en gebruik dit als afdekmiddel om je tom.planten droog te houden...samen met de "knijpers"van de A..i
werkt perfect en is redelijk goedkoop..

woensdag 2 maart 2011 - 20:42
Mandy

Mandy

Dat kan dan best eens een goede en goedkope oplossing worden.... Als je nogal wat tomaten hebt staan en dan hoezen moet gaan aanschaffen wordt het een duur grapje en een afdakje gaat ook niet voor niets....





.
woensdag 2 maart 2011 - 20:42
Mandy

Mandy

Bedoel je dat voor een constante plaats of zet je die buizen er dan overheen als het gaat regenen???

Want die stellage zal best wel een beetje windgevoelig zijn......
woensdag 2 maart 2011 - 20:43
Rita1960

Rita1960

Nee, geen constante plaats.
Ik wil er in de winter niet tegenaan kijken.
zo een stellage had ik hier vorig jaar staan... werkt goed.
Met mooi weer plastic oprollen en de zon /wind erbij en toch weinig last gehad van de wind...
als je het weer niet vertrouwd met een regenkans.. laat je het plastic op de bovenkant en achterkant erop.. eventueel de regenkant met plastic laten zitten..

snotver.. kan de foto zo snel niet vinden...komt nog

groetjes,

Rita






woensdag 2 maart 2011 - 21:25
Mandy

Mandy



Ik bedoelde natuurlijk ook constante plaats voor de zomer

Ik begrijp het principe........lijkt me wel een mooie oplossing......
woensdag 2 maart 2011 - 21:35
Rita1960

Rita1960

en makkelijk en voor ons vrouwen snel te regelen
woensdag 2 maart 2011 - 21:40
Mandy
woensdag 2 maart 2011 - 22:51
an

An

Hoi Rita kan je een foto plaatsen van jouwe als voorbeeld?
hoeveel zal je er voor kwijt zijn?
al ik het met bestaande plastic zakjes zou doen of zo dan kost me dit niks alleen heel even werk om die gaatjes te maken ,
bij mij gaat het tot nu toe om 6 a 8 tomaten planten zeg maar 6 voor 3 soorten,
die van Frans,en een crime nog wat en een boef nog wat de laatste twee wil ik voor het eerst proberen en misschien wel 3 van Frans dan worden het er 7.
en dan voor in een mooie bak als sier zet ik snoep tomaatjes maar daar zou ik zo een plastic zak met gaatjes over kunnen doen (maar dan loopt toch nog dat water naar binnen met die gaatjes,of gewoon een soort afdakje heb daar een piramide van oude
vlinderstruik stokken staan in een piramide vorm.)
die staan dan wel veilig het gaat mij om die andere 6 a 7 tomaten planten.
groetjes an
aangezien er ook altijd nog een zwembad (plastic) komt te staan van 2,50 doorsnee van de zomer met pomp.wordt de ruimte een stuk minder,hou voor zitjes en zo dan ruim ongeveer 4 meter over voor de 2 zit plekken en de planten
groetjes an
donderdag 3 maart 2011 - 09:19
annemiek123

Annemiek123

Ik maak hem ook ieder jaar zelf voor een euro of 6 ben je klaar met buizen en plastic. Ik zet hem op rond half mei en in september/oktober gaat ie weer plat.
Ik vind het ook een prima oplossing.

Fruit

donderdag 3 maart 2011 - 11:51
Mandy

Mandy

Dat ziet er goed uit Annemiek..... ik denk dat ik ook die kant op moet gaan....

En dan aan de zuidmuur over een lengte van ongeveer 12-15 meter!!!!!







.




.
donderdag 3 maart 2011 - 19:22
annemiek123

Annemiek123

ik gebruik gaatjes plastic, om het niet te vochtig te houden...bij cranenbroek betaalde ik 4,50.
Als je een electro-pijp in stukjes zaagt, en dan het ringetje openknipt, heb je goede clips die het plastic op de buis vasthouden.
donderdag 3 maart 2011 - 21:01
Mandy

Mandy


Bedankt Annemiek voor die handige tips.... Cranenbroek zit vlak bij mij,, 8 km weg.....ga dat eens allemaal even opmeten en uitzoeken.......






.

donderdag 3 maart 2011 - 21:04
Rita1960

Rita1960

Annemiek,

duidelijker kan ik het ook niet maken. mijn systeem is bijna hetzelfde..

en bedankt voor de tip met opensnijden van de buisjes om als als knijper te fungeren.. daar was ik niet opgekomen

groetjes,

Rita

donderdag 3 maart 2011 - 21:49
annemiek123

Annemiek123

volgens mij kwam dat idee van die clips maken destijds van Fransnl, maar het werkt idd prima!
donderdag 3 maart 2011 - 23:59
Mandy

Mandy

Hebben ze bij Cranenbroek eigenlijk ook elektriciteitsbuizen?????
vrijdag 4 maart 2011 - 20:27
Rita1960

Rita1960

geen idee

vrijdag 4 maart 2011 - 21:27
annemiek123

Annemiek123

ja maar alleen de kortere maten en geen hoekstukken...dus ik ga meestal naar de bouwmarkt.
vrijdag 4 maart 2011 - 22:50
Mandy

Mandy

bedankt.... ga eens uitvinden hoeveel ik zou moeten hebben en waar ik alles kan krijgen.... Restanten van verjaardagsgeld ligt er nog. dus.....
vrijdag 4 maart 2011 - 22:57
spicegirl

Spicegirl

annemiek, gebruik je die mooie kap alleen bij lage struiktomaten? Want een stamtomaat wordt er toch te groot voor denk ik?
zaterdag 5 maart 2011 - 12:41
annemiek123

Annemiek123

dan schuif ik er langere buizen onder, zo kan ik hem steeds hoger maken. Het is wel zo...hoe hogere hoe onstabieler, dus er zijn grenzen, en dan ga ik de planten toppen, max worden ze dan zo'n 1.50 hoog. De hoogste staan dan achteraan, de lage vooraan.

hier een foto van de verhoogde kas.

Fruit

zaterdag 5 maart 2011 - 13:12
an

An

mooi gedaan Annemiek
zaterdag 5 maart 2011 - 14:39
spicegirl

Spicegirl

wow annemiek, echt een mooi systeem zo! Misschien ga ik ook wel zoiets maken. Dan hou ik jouw foto's bij de hand!
zondag 6 maart 2011 - 21:31
marero

Marero

das knap bedacht, kheb dit jaar ook terug tomaten gezaaid en kwou die op terras tegen de muur zette, volôp zon maar een afdak had ik nog niet bedacht, maar hier kan ik wel wat mee
maandag 7 maart 2011 - 11:39
an

An

je hebt dus alleen buizen nodig en plastic is dat ook verkrijg baar bij gamma
maandag 7 maart 2011 - 12:08
annemiek123

Annemiek123

de buizen wel, en 4x hoekbochten niet vergeten.
maandag 7 maart 2011 - 12:10
an

An

Hoeveel buizen heb je nodig
en heeft gamma dat plastic niet dan?

dus voor ongeveer 10 euro ben je klaar frame en plastic.
maandag 7 maart 2011 - 12:28
Mandy

Mandy

Hoeveel buizen je nodig hebt, An, ligt eraan hoe groot je het kasje wil maken, neem ik aan.

Ik dacht dat zo.n elektriciteitsbuis 4 meter is.

Dus je kunt zelf berekenen hoeveel je nodig zal hebben..... Je kunt ze snijden voor de "poten" natuurlijk...... en met die elleboogstukjes kun je naar beneden.....

Supermakkelijk.........





.
maandag 7 maart 2011 - 17:46
an

An

het is voor een pot of 6 of 8
en als ik zo reken op Annemiek dr afdek heb je zeker 14 meter nodig denk ik
en dan nog waar plaats ik hem hahahahaha
ik moet bakken kwijt een zwembad etc.me zitjes
nou dat wordt wat.
moet alleen even kijken hoe ik dat mee neem op de fiets en of gamma plastic heeft.
maandag 7 maart 2011 - 18:21
annemiek123

Annemiek123

volgens mij had ik 2 buizen van 4 meter, 1 zakje met bochtjes en plastic.
alles voor nog geen 8 euro.
Als je het op zachte grond plaatst, kun je de buizen in de grond steken voor stevigheid.
maandag 7 maart 2011 - 21:12
an

An

het zal bij mij ook op steen worden ,
alleen ik heb geen muurtje waar ik ze lekker tegen aan kan plaatsen net als jij,
dat is toch niet duur 8 ,- hoop dat de gamma ook niet duur is,zal morgen is voor de gein bellen en informeren.
gr an
maandag 7 maart 2011 - 21:42
spicegirl

Spicegirl

annemiek, nog een vraagje: hoe bevestig je de dwarse pijpen op het frame?. Bij mijn bouwmarkt hebben ze wel rechte pijpen en bochtjes, maar geen t-stukken.
vrijdag 11 maart 2011 - 22:33
Mandy

Mandy

Dat heb ik ook vanavond gemerkt....
De lange kanten maak je met een bochtje, geen probleem, maar de dwarse stukken , daar heb je een stukje met 3 open kanten voor nodig.....

De dwarstukken zijn ongeveer 10 cm van de hoeken , dus dan kun je een heel klein rechte buis voor nemen met een verbindingstuk.... maar dat zijn onnodige kosten volgens mij.... Maar ik had datzelfde probleem dus
vrijdag 11 maart 2011 - 22:37
an

An

hoe veel van alles hebben jullie gehaald?
hier bij gamma was elekrichiteits buis 4 m 0. 69 cent geloof ik in de reclame,
vrijdag 11 maart 2011 - 22:44
annemiek123

Annemiek123

ik heb dat opgelost door met een hete spijker een gaatje te branden in de buizen , en dat met ijzerdraad aan elkaar vast te maken. Dat was de makkelijkste oplossing. Ducktape laat uiteindelijk los in de zon, dus werkt niet.
vrijdag 11 maart 2011 - 22:46
Mandy

Mandy

Oooooooooooooooooooohhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh
vrijdag 11 maart 2011 - 22:53
spicegirl

Spicegirl

aaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhh
straks weer even naar de bouwmarkt
zaterdag 12 maart 2011 - 08:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon