menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien laagstam kers

Ga naar meest recente reactie

phantomtwister

Phantomtwister

Ik heb hier een boompje van een 5-tal jaar oud, maar komen zo goed als geen kersen aan. Op het kaartje die eraan ging stond er dat het niet nodig was om te snoeien. Klopt dit?

Ik ben aan het overwegen om onderaan de boom maar 1 tak te houden. Of moet ik hem anders snoeien?
[afbeelding verwijderd niet-https]

Fruit

dinsdag 8 februari 2011 - 23:07
guy_fruit

Guy_fruit

Is het een zoete kers (Prunus avium) of een zure kers/ kriekenboom (Prunus cerasus)?

Zoete kersen hebben meestal kruisbestuiving nodig van een ander ras.

De takkenstand is te steil, waardoor er te weinig licht aan het vruchthout komt. Te weinig licht in de boom heeft tot gevolg dat er minder en slechts zwakke bloemknoppen ontstaan.
De slechte belichting en boomvorm kan verbeterd worden door slechts één tak te behouden.

http://fruitabc.blogspot.com/2010/02/bestuiving-bij-kersen-is-belangrijk.html
woensdag 9 februari 2011 - 07:55
Victor44

Victor44

Ik zou alleen de middenste spil houden en de andere takken onderaan weg snoeien.verder de zij takken uitbuigen tot juist onder het horizontale en de zijtakken die dikker zijn dan de helft van de spil op stomp snoeien.
woensdag 9 februari 2011 - 17:18
phantomtwister

Phantomtwister

Het is een zoete, maar een minikers ofzo.
Maar ik zal hem in april eens onder handen nemen, want lijkt de meest geschikte maand volgens de snoeikalender.
Het is niet dat ik echt kersen wil, maar een beetje mooiere boom zou ik ook al blij zijn. Nu is hij te vol van bladeren.
Er is wel veel bloei, maar wellicht geen bestuiving genoeg.
woensdag 9 februari 2011 - 21:33
guy_fruit

Guy_fruit

Pas de snoeitips van Victor maar toe.

Daarnaast kan je best ook een ander bestuivend kersenras in de omgeving planten.

Eventueel haal je tijdens de bloei, bloeiende kersentakken bij, van een andere boom en zet die in een emmer water onder de boom.

Om de bestuiving te verbeteren kan je ook een ander kersenras in de boomkop (laten) enten.

Guy
donderdag 10 februari 2011 - 08:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon