menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe hoogstammige appelboom het best snoeien

jozefleon

Jozefleon

gegroet.

Ik heb een hoogstammige appelaar die nu 10 jaar oud is. Hij is een 3 tal jaar geleden beginnen vruchten dragen. 2009 was een verassend goed jaar, maar in 2010 heb ik met moeite 7 appels gehad.

Ik begrijp dat ik hem moet snoeien, maar weet niet goed hoe ik hier tewerk moet gaan.

Ik heb dus een aantal teksten op het internet gelezen en ben nu nog meer verward

Kan iemand me raad geven ?

Ik zou mischien als volgt tewerk gaan :

Er zijn een 7 tal dikke takken (diameter meer dan, zeg maar, 3/4 cm).
-ik zou eerst alle takken die lager dan 2 meter hangen afzagen aan de stam of aan de dikke tak (zoals boven gedefinieerd) waar ze uit voortkomen.
-daarna alle dunnere takken afkorten na de 2de twijg of na de plaats waar een nieuwe zijtak onstaat op de tak in kwestie
-daarna alle twijgen afkorten voorbij de 2de knoop.

Ik heb verder begrepen dat ik niet moet snoeien gedurende een vriesperiode. Maar aangezien de wonde wel niet onmiddelijk geneest zou ik graag weten of dit betrekking heeft op de situatie gedurende het snoeien of ook op de volgende nacht. Of moet men ook niet snoeien als er vorst verwacht wordt, zeg maar, binnen de 3 dagen ?

Hier staat een foto.

Hartelijk dank op voorhand voor elke hulp en beste groeten.





Fruit

dinsdag 18 januari 2011 - 15:06
guy_fruit

Guy_fruit

Jozef,
Om welk appelras gaat het?
Staat er een ander appelras in de omgeving (= bestuivend ras). Naam van dat ander appelras?
Alle appelrassen hebben kruisbestuiving van een ander gelijkbloeiend ras nodig!

Het is niet eenvoudig om aan de hand van een foto snoeiadvies te geven en zeker niet bij een hoogstam.
Probeer ergens een snoeidemonstratie bij te wonen, dat geeft meer inzicht in alles.

Toch enkele adviezen:
- Steile (verticaal) groeiende takken wegnemen.
- Op de foto lijken de takken zeer dicht bij elkaar te zitten. Eventueel het zijhout inkorten op enkele bloemknoppen.
- Omlaaghangend vruchthout wegsnoeien of inkorten op enkele bloemknoppen.
- De ideale vruchttakken zouden ongeveer horizontaal moeten groeien.
Nachtvorst is geen probleem om te snoeien en dagvorst na het snoeiwerk is ook geen probleem.

Nuttige link:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/01/eenvoudig-appelbomen-snoeien.html
Guy
woensdag 19 januari 2011 - 09:19
jozefleon

Jozefleon

Beste

hartelijk dank voor uw antwoord.

geen idee welke het ras is.
maar mischien geeft het volgende een indicatie : ik woon in wallonie (pays des colinnes) en heb alle bomen 10 jaar geleden gekocht in HET boomkwekers-dorp van de omgeving : Lesdain(vlak bij de franse grens). Dit is zeer bekend in Wallonie. Als zij een standaard appelras hebben, dan zal het dat welzijn...

Er staan zeker appelbomen op 250 meter (over de heuvelrug) - maar ik weet niet welk ras. Ik zal eens informeren. Maar als ik reeds goede jaren heb gehad zou dat toch moeten een bewijs zijn dat er bomen in mijn omgeving staan. Of vermoedt U mischien dat deze mischien dit jaar ook niet gebloeid hebben ?

Demonstratie zou me zeker interesseren - temeer daar ik dringend nog andere bomen te snoeien heb : pruimen, kersen, mirabellen en vooral (en meest dringend) : druiven. maar waar zijn die demo's ? en wanneer ?

Is zijhout : twijgen die aan die 8 grote takken groeien of zijn het die 8 grote takken die direct aan de stam groeien ?

Nogmaals hartelijk dank.
woensdag 19 januari 2011 - 09:55
guy_fruit

Guy_fruit

Jozef,
Ik vermoed dat de slechte dracht te maken heeft met een zeer slechte kans op bestuiving door andere appelrassen.
Enkel bij langdurig zonnig weer, met hoge temperatuur tijdens de bloei kunnen bijen en hommels de grote afstand tussen de bomen overbruggen. Normaal is de afstand tussen de bomen te groot! Dus probeer één of enkele appelbomen bij te planten. Om te weten welk ras best past, moet je weten welk ras je nu hebt....

Sommige verenigingen (NBS, volkstuin, Velt, ...) organiseren snoeidemonstraties in het voorjaar. Via hun website of maandblad kan je op de hoogte blijven van waar dat plaats vindt. Soms kondig ik die ook aan in mijn fruitblog...
Nuttige link:
http://fruitabc.blogspot.com/2011/01/fruit-snoeien-in-januari.html
Nota:
Steenfruit (kersen, mirabellen en pruimen) kan je nu beter NIET snoeien.
Druiven zouden wel dringend moeten gesnoeid worden.

Guy
woensdag 19 januari 2011 - 20:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon