menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leidraad

Ga naar meest recente reactie

sugar

Sugar

Ik heb in mijn tuin wat plaats voorzien om klein fruit te groeien. Om het een beetje ordentelijk te houden wil ik dit doen met een draadsysteem.

Iemand tips voor de te gebruiken palen en draden (kiwi, kiwibes, framboos, braam, druif,...?
In mijn huidige tuin gebruik ik RVS kabel tegen de muren, maar dat wordt me in de nieuwe tuin een betje te duur.

mvg

Tom
donderdag 9 december 2010 - 22:22
FransNL

FransNL

Iemand tips voor de te gebruiken palen en draden (kiwi, kiwibes, framboos, braam, druif,...? In mijn huidige tuin gebruik ik RVS kabel tegen de muren, maar dat wordt me in de nieuwe tuin een betje te duur.

Moeten het persé kabels of draden zijn ? Anders misschien zoiets ? Met wat vierkante palen , paalhouders en verwarmingsbuis ben je zo klaar. Je kunt het zo hoog en breed maken als je zelf wilt. Aanbinden is niet nodig . Als je de ranken rond de buizen leidt dragen ze zichzelf .

Duur is het ook niet. Totale kosten van deze constructie ( 2,7 meter hoog met vier nivo's van elk 4 meter lang ) , met spullen afkomstig van de Gamma , ongeveer 60 euro.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 10 december 2010 - 00:47
sugar

Sugar

Bedankt voor dit antwoord. I
k zoek absoluut wat ideeën om zo'n rek een nog een beetje goed uit te laten zien. Zeker voor de kiwi en de kiwibessen lijkt me dit een te overwegen constructie, omdat die planten na enkele jaren vrij zwaar worden en een flinke belasting geven .

Ik ga in totaal wel heel wat metertjes van dit soort planten zetten (> 50 meter), dus voor de meeste andere planten ben ik nog op zoek naar andere alternatieven
vrijdag 10 december 2010 - 06:40
cee

Cee

Voor de framboos, braam en andere bessen kan je toch gewoon geïmpregneerde ronde palen (2 à 3m hoog) verbinden met iets steviger ijzerdraad, vast maken met krammen op de palen en klaar.

Een beetje de techniek die boeren gebruiken om hun veld af te bakenen, maar dan gewone draad in plaats van prikkeldraad.

goedkoper kan niet!
vrijdag 10 december 2010 - 10:49
sugar

Sugar

Frans, die vierkante palen zijn ook van Gamma afkomstig?


mvg

Tom
maandag 13 december 2010 - 23:29
FransNL

FransNL

Dat klopt Tom. Ook de vierkante palen ( 6,8 x 6,8 cm ) komen van de Gamma en zijn in verschillende lengtes verkrijgbaar vanaf ongeveer 1 meter tot meer dan 3 meter. Ze zijn geimpregneerd maar het is toch aan te raden om ze in paalhouders te zetten . Ik heb ze ook nog een keer gebeitst . Niet dat dat voor hun behoud nog nodig was maar in mijn geval paste dat beter bij de kleur van de carport die er achter staat .

Nog even een reactie op de bijdrage van Cee die ronde palen met draad voor stelt. Ik heb daar bewust niet voor gekozen omdat het de volgende nadelen heeft. Draad krijg je door bevestiging met krammen niet goed strak en als je draadspanners gebruikt krijg je dat de palen onderling krachten op elkaar uitoefenen. Je moet de palen daarom gaan tuien. De (diameter 15mm) verwarmingspijp blijft altijd strak zonder dat er krachten op de palen uitgeoefend worden en geeft zelfs , omdat de pijpen door de palen lopen , extra zijdelingse stabiliteit aan de palen. Ook zijn pijpen vanwege hun diameter wat 'vriendelijker' voor druivenranken dan draden die ook nog altijd wat gaan doorzakken. Bovendien roest verwarmingsbuis niet . Alleen dat blinkende gaat er binnen een jaar van af maar dat doffer worden zie ik alleen maar als voordeel.
dinsdag 14 december 2010 - 00:35
sugar

Sugar

Frans, ik neig meer en meer naar jouw oplossing voor de hele kleinfruittuin, ook al heb ik in totaal 14 * 8 m nodig.
Heel opzet kost me dan wel 1000 EUR (even wat rondgekeken naar goedkope, gegalvaniseerde staalbuis of glad rondstaal) en aardig wat werk, maar ik denk inderdaad dat ik er daarna nooit meer moet naar omkijken, en het is echt stevig

Alvast bedankt
dinsdag 14 december 2010 - 08:39
Ginkgo

Ginkgo

@ Frans : Mooie foto's ! Een leuk en proper werk !
dinsdag 21 december 2010 - 10:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon