menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zelf gezaaide Appelboom

Ga naar meest recente reactie

martinh

Martinh

Mijn zoon van 5 jaar is een moedige tuinder. Hij heeft in een opwelling een paar zaadjes van zijn opgegeten appel in potje aarde gestopt. Wij hebben het potje in de vensterbank gezet en waarempel, er komt een heus appelboompje uit. Allemaal fantastisch natuurlijk en zeker voor die kleine jongen. Nu heb ik niet zoveel ervaring met fruitboemen, dus wie kan mij een stukje opweg helpen? Wanneer kan ik deze het beste planten en krijg ik hier straks dan ook lekkere en goede vruchten aan.

Groet ,

Martin
www.linns.nl
dinsdag 23 november 2010 - 10:19
FransNL

FransNL

Er zijn maar weinig soorten fruit waarvan de via zaad of pitten gekweekte nakomelingen dezelfde eigenschappen hebben als de 'ouderboom'. Appel valt daar in ieder geval niet onder. Het nieuwe boompje van je zoontje zal ooit wel zelf appels opleveren (mits het zelfbestuivend blijkt te zijn of als er een geschikte bestuiver in de buurt staat ) maar de kans dat het lekkere en goede vruchten zullen zijn is klein.

Voor een jochie van vijf is dat natuurlijk onbelangrijk want wat is er mooier dan je eigen appelboompje te zien opgroeien. Als het boompje zich goed ontwikkelt kun je hem in het voorjaar buiten planten maar wel pas als er geen kans op nachtvorst meer bestaat .



dinsdag 23 november 2010 - 11:28
Paulien

Paulien

Je kunt ook dit boompje (of het stammetje dan) gebruiken om op te enten. Nog even wachten tot dat het stammetje wat dikker is, een potlood dik ongeveer. Dan een appelboom uitzoeken die lekkere vruchten geeft, en daar in januari-februari een tak van gebruiken om mee te enten.
dinsdag 23 november 2010 - 18:00
Chef

Chef

Beste Martin, hoe groot is uw tuin? Een appel-zaailing groeit erg snel en kan enorme afmetingen krijgen als men deze buiten plant. Sommige zaailingen vallen overigens spoedig ten prooi aan meeldauw in de zomer zodra ze buiten worden gezet.
Ik weet niet waarom, maar mijn ervaring is dat zaailingen van zoete appels (bijvoorbeeld Dijkmanszoet, zie foto) beter en gezonder groeien dan zaailingen van zure appels.

Fruit

woensdag 24 november 2010 - 00:02
Chef

Chef

Zelfde zaailingen 5 maanden later in september van dit jaar:

Fruit

woensdag 24 november 2010 - 00:03
martinh

Martinh

Ik heb een volkstuin van een are. Daar past het nog wel op. Dus ik denk dat hij op de tuin komt te staan. . Het boompje is nu ongeveer 10 cm hoog en ik heb al een snoei instructie kunnen vinden op internet.

Groet ,

Martin
www.linns.nl
woensdag 24 november 2010 - 14:57
marc

Marc

Wat heeft een jongen van 5 dat ik niet heb (lol). Ik tracht al een paar jaar zaadjes van opgegeten appels en peren te zaaien om onderstammen te hebben. Ik wil een aantal oude rassen hier in de tuin van de ondergang redden. Doch na 3 jaar nog steeds geen enkel nieuw boompje. Ik zal bij je zoontje eens in de leer moeten komen denk ik.
Ik weet het wel hoor. Ik kan ook onderstammen kopen maar daar beleef ik geen plezier aan. En ik weet ook wel dat boompjes die zo uit zaadjes komen alleen het best als hoogstam kunnen worden gebruikt.
Marc.
woensdag 29 december 2010 - 16:29
sugar

Sugar

marc,

ik weet niet van waar je bent, maar je kan daar steeds bij boomkwekerij de linde voor terecht (hij ent jouw fruitbomen op zaailingen)
woensdag 29 december 2010 - 19:19
marc

Marc

Ja dat weet ik. Maar toch bedankt voor de tip.
Al ben ik van de andere kant van het land (Kempen), heb ik de laaste 3 jaar bij de Linde meer dan 20 fruitbomen en kleinfruit gekocht. En ik was zinnes dit jaar er ook onderstammen te kopen. Ik had me er al over geinformeerd maar uiteindelijk is dat dan toch niet doorgegeaan. Ik zag het niet zitten om voor een paar onderstammen helemaal terug naar Kemmel te rijden. Bart heeft me voorgesteld om enthout binnen te brengen maar de kostprijs per boom heeft me ook dat weerhouden.
Mijn grootvaderzaliger heeft meer dan 80 jaar geleden de bomen hier in de tuin zelf geënt. Van twee soorten appels en één peer weet ik niet welke soort het is. Nu zijn de bomen versleten en wil ik ze toch bewaren voor mezelf en mijn kinderen. Ik mag wel zeggen dat ik groene vingers heb en daarom denk ik dat het mij wel moet lukken deze klus zelf te klaren. En dan hoop ik dat mss mijn kleinkinderen met dezelfde bewondering naar de bomen van hun grootvader kijken zoals ik nog steeds kijk naar de bomen mijn grootvader.
woensdag 29 december 2010 - 22:59
martinh

Martinh

Marc,

Ik denk dat het meer geluk is geweest dan wijsheid
We hebben en nogmaals geprobeerd maar deze keer helaas...

De lokale kenners hier hebben mij ook al wat advies voorzie. Bij toeval ok nog bij een fruitteler geweest. Deze zei dat we inderdaad geluk hebben gehad. Verder zei hij ook dat hij de boom voor ons wilde enten maar dat het geen zekerheid geeft. Dus we gaan in het voorjaar maar weer kijken. En mijn zoon gaat onverstoorbaar door met zaaien
donderdag 30 december 2010 - 13:03
lo

Lo

Ach, het lukt soms beter dan je denkt. Op een wilde appelaar komen natuurlijk geen goldens, glosters enz. Maar beweren dat de vruchten waardeloos zijn zou ik niet zeggen. Ik heb ook een wilde appelaar (daar komen zelfs stekels aan!) en als de appeltjes (ze blijven nogal klein) goed rijp zijn kun je er moes van maken, of gelei, of ze stoven. De oogst blijft natuurlijk klein en je moet er veel suiker op doen, maar de smaak is niet mis en het gaat uitstekend als garnituur bij wild of zo. 't Is weer eens iets anders.
zaterdag 1 januari 2011 - 16:32
lo

Lo

Je kunt een goed rijpe wilde appel ook uit de hand opeten. Smaakt beter dan je denkt en ook minder zuur dan je zou verwachten. Maar hij moet goed rijp zijn.
zaterdag 1 januari 2011 - 16:35
dendrodan

Dendrodan

@MArc
Een collega van mij heeft vorig jaar zijn oude appelboom moeten uitdoen omdat de bliksem er was ingeslagen. Nu had hij toevallig een appelboompje voor zijn geboorte van zijn dochter gekocht in de aldi het jaar ervoor.
Maar omdat die oude boom sentimentele waarde had heeft hij daar 1 tak van geent op die kleine boom. Die tak is dit jaar wel aangeslagen(2010) nu hoopt hij dat hij in het voorjaar ook uitgroeid en hij gaat dan zeker terug zo'n appelboompje kopen en deze tot juist onder de ent afknippen en dan een ent takje van die oude tak op zijn jong appelboompje zetten op zijn nieuwe onderstam.
Zelf ben ik niet zo'n expert op enten maar ga toch proberen een pruimentak van blauwe pruimen uit d buurt te enten op mijn reine claude.
zondag 2 januari 2011 - 21:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon