menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn boomgaardplan

Ga naar meest recente reactie

Limoncello

Limoncello

**** Om iemand anders zijn topic niet te hijacken maak ik zelf wel een topic ****

Mijn bedoeling is om een plan te maken alvorens ik mijn fruitbomen kan planten. Zo kan ik voldoende voorbereiden en moet ik niet de plaats veranderen van boom A of B.

Ambrosia had hierop al gereageerd met het volgende;

Dat ziet er niet slecht uit, grace star bestuift vanda, hertford, en korvik. Karina bestuift regina, kordia en rubin, en dus ook omgekeerd.
Aangezien je al een rubin hebt staan heb je geen karina nodig.
Ik zou boven nog een korvik bijzetten, bestuift ook vanda en wordt zelf bestoven door grace star. Early korvik geeft een lekkere en zware dracht en is iets vroeger dan kordia waar men ze mee kan vergelijken van smaak. Ze bestuift ook hertford.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Mijn plan heb ik een beetje aangepast aan de info die ik gekregen heb.

EDIT 23/10: Hieronder dan maar het resultaat tot nu toe van de boomgaard in wording op basis van alle reacties. Mijn boompjes zijn besteld maar ik moet de resterende nog ergens anders halen omdat ze niet meer op stock waren.

EDIT 10/12: Alles is geplant behalve de kersen: Vanda, Samba, Grace star, Korvik, Rubin dat ik nog moet aankopen.
Eerst nog een shop vinden die ze nog verkoopt op dit moment want het is al redelijk laat.
woensdag 18 augustus 2010 - 11:28
Chef

Chef

Schitterend plan!

Om terug te komen op de pruimen: als u wenst vast te houden aan Valor heeft een bestuiver nodig voor dit ras. Een geschikte kandidaat is Jubileum. Blauwe sappige pruim die helaas echter eveneens in augustus rijpt, evenals Reine Claude Oullins, Mirabel de N .en Victora.
Jubiluem wordt op zijn beurt dan weer bestoven door Victoria.
woensdag 18 augustus 2010 - 23:24
Chef

Chef

Mijn persoonlijk keuze voor de pruimen zou deze zijn:

Opal (zelfbest) rijp eind juli
R. Claude Oullins (zelfbest) rijp half aug
Anna Spaeth (ged. zelfbest) rijp half sept

Eventueel aangevuld met een kwetspruim die zelfbestuivend is, bijvoorbeeld Hauszwetsche Kwets, rijp eind september.

Op deze manier heb je een mooie spreiding over de gehele zomer en je hebt geen problemen met de bestuiving. De rassen zijn allen zelfbestuivend en ze bestuiven elkaar bovendien.

Het door jou genoemde ras Valor is nogal lastig qua bestuiving. Victoria is een heerlijke pruim (mits gedund), echter deze boom is niet mooi qua vorm door de overdadige vruchtbaarheid. Bovendien is Victoria nogal ziektegevoelig (o.a. loodglans).
woensdag 18 augustus 2010 - 23:44
HappyDeez

HappyDeez

Ook ik ben op zoek naar de juiste pruimenboom.
Het liefst een blauwpaarse . Die had ik ooit maar welke het was? Geen idee...

Alleen ik zoek een boom die wat meer verticaal groeit zeg maar. Ik heb wel een ruime tuin maar ook weer niet zo enorm groot....
donderdag 19 augustus 2010 - 08:57
Limoncello

Limoncello

Ik heb de image aangepast met de info gekregen van Chef.
De mirabelle laat ik erbij omdat ik weg ben van dat fruit

Kwets ken ik niet maar zal ik opzoeken
donderdag 19 augustus 2010 - 12:51
detuinkabouter

Detuinkabouter

Kingskawn,

Goed dat je er zo goed over nadenkt.
En je hebt gelijk dat je je eigen smaak volgt.
Een vraagje: waar staat de L, M en V voor bij de kersen?

Groeten,


de tuinkabouter
donderdag 19 augustus 2010 - 15:32
Limoncello

Limoncello

@detuinkabouter

V - Vroege kersen
M - Middentijdse kersen
L - Late kersen
donderdag 19 augustus 2010 - 16:38
guy_fruit

Guy_fruit

Ik zie geen noordpijl bij uw schema!
Waar staat de zon 's middags? (= zuidkant) Waar komt de zon nooit? (= noordkant)

De rijen zouden bij voorkeur noord-zuid moeten lopen, voor een optimale belichting te hebben.

Waarom staat die vijg tussen de fruitbomen?

Is het perceel overal even nat? Ligt het mooi gelijk of is er een deel dat wat lager ligt?

Die pruim Reine Claude d'Oullins is geen aanrader: groeit zeer hard, laat en onregelmatig dragend, ...
Jefkenspeer is wel een mooie naam, maar de peer is maar enkele dagen te eten.
Légipont is ongeveer gelijk rijpend met Conference.

Guy
donderdag 16 september 2010 - 18:56
Limoncello

Limoncello

Guy,

Ik heb de image veranderd. De vijg heb ik eruitgedaan. Ik zal die ergens anders planten.
Het perceel is overal evennat-droog. Het ligt gelijk over de ganse boomgaard.

Ik heb het stuk groter gemaakt. Ik heb gisteren al 15 putten diepgespit. (de rechtse helft). Ik moet er nog de palen inzetten.
Ik denk dat ik er nog een halve zak potaarde zal bijdoen wanneer ik de fruitbomen plant. Dan ben ik zeker dat ze genoeg voedingsstoffen zullen hebben.

Hoe zou jij ze rangschikken? Ik heb nog een heleboel open plekken staan. Wat zou jij daar zetten???

Dank u
woensdag 22 september 2010 - 16:10
guy_fruit

Guy_fruit

De rijen noord-zuid laten lopen is iets beter omwille van de belichting.
De kersen die nu aan de oostzijde staan lopen daar mogelijk meer gevaar op lentenachtvorst. Kan je die kersen daar niet vervangen door bijvoorbeeld appelbomen?
Nog interessant volgens mij: abrikozenboom, peer 'Comtesse de Paris', stoofpeer 'Saint Remy' (indien je dat graag eet), appel Discovery, appel Santana, appelperen (= Aziatische zandpeer of Nashi).
In oktober zijn er een aantal pomologische tentoonstellingen, waar je ook kan proeven. Je kan daar best eens naar toe gaan om te proeven en enkel wat je graag eet, dat plant je dan bij.

Guy
woensdag 22 september 2010 - 21:18
Chef

Chef

Klopt het trouwens dat u laagstambomen gaat planten? Verdiep u dan in de onderstam die u wenst. Sterappel bijvoorbeeld is niet geschikt voor de zwakke onderstam M9 die vaak gebruikt wordt bij laagstam appelbomen. De sterappels worden dan niet rijp.

Ook is de onderstam van invloed op de plantafstand. Bij laagstam pruim wordt vaak de onderstam St Julien A gebruikt. Deze onderstam heeft echter veel meer groeikracht dan een appelboom met M9 onderstam, en dus is een grotere plantafstand nodig.

Bij sommige kwekers worden halfstam en hoogstam allen op dezelfde onderstam verkocht. Laagstam kan onderstam M9 zijn, maar het kan ook onderstam M26 of MM106 zijn. Het formaat en de vorm van de boom bij aankoop zeggen dus helaas niets over de groeikracht van de gebruikte onderstam, echter de groeikracht is wel bepalend voor de plantafstand die u moet aanhouden.
woensdag 22 september 2010 - 22:42
Limoncello

Limoncello

@Guy -> Ik heb de kersen veranderd van plaats. Is dit beter? Ook heb ik jouw voorgestelde soorten erbij gezet. Stoofperen vindt ik super!

Wat raadt je aan van abrikozenboom?

Van pomologische tentoonstelling heb ik niet zoveel gevonden behalve dan die van De Linde in Kemmel en de wandeling in Hoeselt... http://www.boomkwekerijdelinde.be/ en http://www.toerismelimburg.be/evenementen/oogst-oogstwandeling-met-proeverijen-olv-een-gids/

Honinglinde, nog nooit van gehoord. Hoe groot wordt dit? Niet veel over te vinden op inet.
Nashi, zijn er verschillende soorten blijkbaar; Chojuro, Hosui, Kosui, Kumoi, Niitake, Seuri, Shinseiki,..

Ook zou ik kweeperen willen zetten maar moet ik eens kijken welke soort goed is om gelei van te maken en goed geurt.
Amandelen zou ik ook willen zetten maar weet niet goed of dit iets zal geven van vruchten. Ben ik eerder pessimistisch over.

Ik heb de site gevonden van plantenkwekerijen. (Handig voor andere mensen) http://www.plantenkwekerijen.be/fruitboomkwekeri.html
Zijn tal van planten te vinden.

@Chef-> Ja allemaal laagstam. De sterappel heb ik al sinds vorige jaar november maar staat nog in pot. De onderstam is mij onbekend, spijtig genoeg.
Ik onthoud uw commentaar over onderstam pruim (St-Julien A) en dat M9 een zwakke groei heeft.
Ik even gekeken en gevonden dat de MM111 eigenlijk de sterkste groeikracht heeft gevolgd door de MM106. De M7 is eigenlijk iets beter dan de M9.
donderdag 23 september 2010 - 14:34
guy_fruit

Guy_fruit

De nieuwe plaats van de kersen is inderdaad beter.
Er zijn meerdere goede rassen van abrikozen.
Honinglinde ken ik niet. Is dat een fruitsoort?
Van Nashi/ aziatische zandpeer minstens twee verschillende rassen planten;
Bij de kweeperen is Champion wel goed. Het is niet gemakkelijk om andere rassen te vinden.
Amandel 'Robijn' wordt het meest aangeraden en geeft in ons klimaat vruchten.
Voor de pomologische tentoonstellingen kan je ook de site van de NBS (nationale boomgaarden stichting raadplegen). Die zijn meestal in oktober en november.

Vanwaar uw voorkeur voor Jefkenspeer? Behalve de opvallende vorm heeft de smaak niet veel te bieden. Ook maar een week te eten en daarna bruin binnenin.

Hoe ga je de bomen steunen? Met individuele boompalen of met palen en draad?
Indien mogelijk de perzik-, pruimen- en perenbomen wat verder van elkaar planten dan de appelbomen!

Guy
donderdag 23 september 2010 - 17:10
Limoncello

Limoncello

Honinglinde is een linde boom. Stond ergens op een lijst maar heeft hier niets mee te maken. Sorry

Ik zet er dan nog bij kweepeer 'Champion' en amandel 'Robijn'.

Ik denk dat ik maar deze zondag naar Hoeselt ga (goed of slecht weer). Daar is een grote degustatie van appelen en peren.

Voor de Jefkespeer is dit mij aangeraden door een familielid van mijn vriendin die er indertijd veel at. Blijkbaar is deze maar enkele dagen goed dus geen goede keuze Spijtig want ze hebben mij deze al cadeau gedaan.

De bomen ga ik steunen zoals je zei, met palen van 2m50 waarvan 50cm in de grond wat me veel lijkt voor laagstam
Ik zal proberen de appelen iets verder te zetten van de rest. De afstand nu is 2,5-3m
donderdag 23 september 2010 - 20:28
Chef

Chef

Wat vind je belangrijk? Grote opbrengst, lekkere smaak, mooie boomvorm, gezonde vruchten, biologische teelt of lange houdbaarheid van de vruchten?

Mijn eigen ervaring is dat ziekteresistentie veel waard is als het om fruitbomen in de eigen tuin gaat, belangrijker nog dan een lekkere smaak van de vruchten. Niets is zo frustrerend als het lijdzaam toe moeten zien hoe je vruchtboompjes die je met zoveel liefde geplant en verzorgd hebt helemaal weg staan te kwijnen van de schurft, kanker en meeldauw ondanks alle goede zorgen. De volgende stap is dat mensen toch maar naar de gifspuit grijpen ook al hadden ze zich vantevoren nog zo voorgenomen om dat niet te doen. Als de boompjes er eenmaal staan immers proberen mensen deze toch te redden, desnoods met bestrijdingsmiddelen, terwijl een betere raskeuze bij aanplant veel chagrijn had kunnen voorkomen.

Enkele aanraders als het gaat om ziekteresistentie zijn: Ecolette (appel), Concorde (peer), Gieser Wildeman en Winterrietpeer (beiden stoofpeer). Stoofperen scoren altijd goed als het gaat om houdbaarheid en ziekteresisitentie. Die Jefkespeer is wat dat betreft ook niet eens zo'n slechte keuze misschien, ook al is de smaak dan misschien wat minder.

Succes met uw keuze en veel plezier in Hoeselt! En oja, wij willen natuurlijk heel graag foto's zien als de boomgaard straks af is !
donderdag 23 september 2010 - 21:57
detuinkabouter

Detuinkabouter

Zeg kinskawn,

Ik zou zeggen: zet dan toch gewoon die Jefkespeer.
Hoed af, dat je je laat adviseren door mannen met de nodige ervaring.
Maar uiteindelijk ben jij nog altijd baas in eigen boomgaard hé
Trouwens: zoveel hoofden, zoveel zinnen.
Mij is de jefkespeer door andere kenners juist aanbevolen.
Ik heb hem wel (nog) niet staan.
Het is een klein zoet peertje.

Het is een goed idee in Hoeselt te gaan proeven.
Ikzelf heb vorig weekend in Itegem deboomgaard van Eddy Vets bezocht.
En daar was gelukkig ook de mogelijkheid om te proeven.
Dat is natuurlijk nog altijd het beste, want het is jouw smaak die telt.

Wat mij daar toen persoonlijk goed bevallen is, is:
-appel: Trezeke Meyers
-peer: seigneur Esperen

P.S. voor zij die het mocht interesseren, hier wat uitleg over de naam Jefkespeer, in Frankrijk enkel onder de naam Beurré Chaboceau gekend:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beurr%C3%A9_Chaboceau

veel succes,

donderdag 23 september 2010 - 22:02
Limoncello

Limoncello

@Chef-> wel voor mij is het ziektegevoeligheid, daarna smaak, daarna opbrengst dat telt. Deze topic zou hierover meer info moeten geven voor mij en daarom heb ik dit ook gemaakt.
Nu, met het plan dat ik tot op heden al heb is toch een min of meer goede basis om te vertrekken en tientallen jaren geniet te hebben van een beetje eigen fruit

Het is hier weeral aan het regenen in Vl-Brabant dus ik hoop dat het morgen in Limburg iets droger zal blijven. De foto's zal ik hier uiteraard posten

@detuinkabouter-> Ik heb al 7 fruitbomen gekregen en vandaar is het idee vertrokken om een boomgaard aan te planten. De soorten dat ik nu al heb zijn; Jefkesperen, Conférence, Legipont, Trezeke Meyers, James Grieve, Sterappel en Melrose
Gelijk heb je als je zegt dat ik nog steeds baas ben in eigen tuin maar ervaring in vele dingen heeft me geleerd dat ik beter de raad neem van mensen die in het vak zijn op te volgen of toch die kant op te gaan.
Ik had het verhaal al gelezen van de Jefkespeer en de Fransen hebben er een andere naam aan gegeven omdat ze, denk ik, 'Jefke' niet zo kunnen uitspreken.
De peer seigneur Esperen, nog nooit van gehoord maar zal eens kijken in Hoeselt of die er is.

Thanks voor de tips heren!
zaterdag 25 september 2010 - 09:27
detuinkabouter

Detuinkabouter

En Kingskawn,

wat waren je bevindingen in Hoeselt?...


zondag 3 oktober 2010 - 22:12
Limoncello

Limoncello

Wel ik zag er echt naar uit om te gaan maar mevrouw was ziekjes die dag en ben bij haar gebleven. Vond het echt spijtig
maandag 4 oktober 2010 - 07:09
guy_fruit

Guy_fruit

Er zijn nog enkele pomologische tentoonstellingen:
1) 9 en 10 okt 2010 te Koningshooikt (dorpstraat 63) in de leefschool "Dagpauwoog"

2) Op 17 oktober 2010, Nationale fruittentoonstelling, in het Provinciaal domein van Huizingen van 10 tot 17 uur. Organisatie van de NBS.
Adres: Torleylaan 100 te 1654 Beersel-Huizingen (Afslag 20 op de Brusselse ring).


Guy
dinsdag 5 oktober 2010 - 18:09
Limoncello

Limoncello

Mijn dank is groot Guy. Ik zal waarschijnlijk naar die van Huizingen gaan, ziet er groter uit dan die van Koningshooikt.
dinsdag 5 oktober 2010 - 19:26
guy_fruit

Guy_fruit

Graag gedaan!
Die van Huizingen zal inderdaad veel groter zijn. Ook meer te proeven denk ik...

Mvg,
Guy
dinsdag 5 oktober 2010 - 21:24
Limoncello

Limoncello

EDIT 10/12: Alles is geplant behalve de kersen: Vanda, Samba, Grace star, Korvik, Rubin dat ik nog moet aankopen.
Eerst nog een shop vinden die ze nog verkoopt op dit moment want het is al redelijk laat.

EDIT 08/02: De kersen heb ik nog steeds niet en er is blijkbaar nergens meer een winkel die ze verkoopt, pfff
vrijdag 10 december 2010 - 08:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon