menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbeien vermeerderen

Ga naar meest recente reactie

Gart

Gart

Hallo,

Ik weet de methode van het afleggen, maar door omstandigheden ( afwezigheid,droogte) is daar weinig van terecht gekomen. Geen goede uitlopers dus. Wel heb ik mooie planten met sterke groeipunten.
Mijn vraag is: als de de planten scheur en verplant met de sterke groeipunten heb ik dat hetzelfde effect als het gebruik van uitlopers. M.a.w. heb ik een nieuwe plant, of een voortzetting van de oude met alle evt. ziektes.
Mijn inziens worden evt. ziektes ook doorgegeven aan de uitlopers, want in feite is het dezelfde plant.
Ik heb enkele planten op de geschetste manier in een potje gezet en ze groeien prima.
Kan ik zo doorgaan, af toch maar nieuwe planten kopen.

vriendelijke groet,

Gart
zondag 1 augustus 2010 - 10:26
FransNL

FransNL

Bij gebrek aan uitlopers heb ik vorig jaar ook een gedeelte nieuwe planten moeten zetten die afkomstig waren van gescheurde oude planten. Ik heb daarvan wel de meest 'frisse' delen gebruikt waar wat mooie wortels aan zaten . Als je ziekteverschijnselen hebt moet je natuurlijk geen oude planten daar voor gebruiken maar dat geldt ook voor planten afkomstig van uitlopers. Als de oude planten gezond waren dan zou ik het gewoon doen .

Ik heb achteraf een goede ervaring met door scheuren vermeerderde planten . Onderstaande foto's zijn al eens in een druiventopic gebruikt maar komen nu mooi van pas in dit aardbeien topic. De twee linker rijen zijn de planten afkomstig uit scheuren , de rest afkomstig van uitlopers. Je ziet dat de planten in de twee linker rijen zelfs mooier uitgroeiden dan de andere planten . Ze lagen bij het uitplanten in hun ontwikkeling al wat voor en dat scheelt natuurlijk. Ze leverden net zulke mooie aardbeien op als de 'uitloperplanten' , zelfs wat meer.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 1 augustus 2010 - 11:20
Gart

Gart

Ik zie dat het prachtige planten zijn. Als ik ze zover krijg teken ik er voor.
De planten die ik wil scheuren zijn in het voorjaar gekocht bij een tuincentrum, dus zijn in feite niet echt oud.

Ik zie dat ze het geweldig doen, dus nog even een vraagje. Het lijkt me kleigrond, heb je dat nog verbeterd met tuinaarde en of wat van voorraadbemesting heb je gegeven. Ik bedoel organische mest of kunstmest.

groet.
zondag 1 augustus 2010 - 13:19
FransNL

FransNL

Het lijkt me kleigrond, heb je dat nog verbeterd met tuinaarde en of wat van voorraadbemesting heb je gegeven. Ik bedoel organische mest of kunstmest.


Het is (gelukkig) geen kleigrond Gart al doen de kluitjes op de foto's dat misschien vermoeden. Die kluitjes ontstaan nadat de vastgeregende grond losgeschoffeld is en ze vallen later bij het droger worden verder uit elkaar. Het is meer een zanderige soort grond met een zeer hoog humuspercentage omdat er ieder jaar meer organische stof in komt dan dat er uitgehaald wordt . Dat komt omdat niet alleen het organisch afval van de groentetuin zelf maar ook het gehakselde snoeimateriaal van mijn heggen , bomen en struiken er via de composthoop terecht komt.

Er komt dus ieder jaar veel nieuwe compost in mijn tuin en nog wat kalk . Vroeger ook nog stalmest maar de laatste jaren niet meer omdat ik er moeilijk aan kan komen. Met alleen compost en wat kunstmest bereik ik goede resultaten. Wat de aardbeien betreft ... als ze na het uitplanten weer duidelijk aan de groei zijn krijgen ze van mij een beetje kunstmest en (nog minder) patentkali. Dat strooi ik rond de planten zonder het in de grond te werken . De regen zorgt er voor dat het langzaam oplost . Eenzelfde hoeveelheid krijgen ze op die manier nog een keer als in het voorjaar de groei er weer in komt en daar moeten ze het mee doen.
zondag 1 augustus 2010 - 19:12
Gart

Gart

Sorry, maar ik was even vergeten je te bedanken voor je snelle reactie.

Hierbij dus mijn dank,


vr.gr.

Gart
zondag 8 augustus 2010 - 10:54
spicegirl

Spicegirl

Ik heb dit voorjaar ook een aantal aardbeien planten gescheurd en weer geplant. (mede) door de droogte hebben deze planten het heel moeilijk gehad en duurde het tot ver in juli totdat ze weer gingen bloeien.

Zou het ook mogelijk zijn om de planten in het najaar te scheuren en verplanten?
vrijdag 9 september 2011 - 10:44
Tarragon

Tarragon

Prettig te zien dat mijn intuïtie me niet bedrogen heeft.
Vorige herfst heb ik (zonder vooreerst op te zoeken) de bestaande aardbeiplantjes voor een groot gedeelte ook gescheurd. Dat scheuren en verplanten bood zich aan, omdat ik op dat ogenblik juist mijn knoflook aan het planten was, en ik beide altijd samen zet.

De aardbeiplantjes zien er nu eind april - begin mei - uitstekend uit, en er staan al wat bloempjes op ook. En ook de knoflook staat er heel mooi bij.
zaterdag 27 april 2013 - 10:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon