menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vraagje stekken van rode aalbes

Ga naar meest recente reactie

an

An

heb al op verschillende sites gekeken en gegoogelt en op tuinform gekeken,
wat is nou de beste tijd om aalbessen te stekken?
en hoe doe je dat op de makelijkste manier?
want ik wil een rode aalbes snoeien van de buren,
en hoe kom ik er achter wat voor soort het is.
en hoe lang duurt het voor dat ie aalbesjes geeft.
want ik wil zo graag een rode er bij.


ik heb zelf een witte maar ben het kaartje kwijt en weet niet meer hoe ie heet
stond een rode aalbes opafgebeelt toen maar het werd een witte,
en kan je hem snoeien beide na dat ie vruchten heeft gegeven (zomersnoei)
zondag 11 juli 2010 - 17:07
Rita1960

Rita1960

An,

aalbessen kun je afleggen door een tak op de grond te leggen met iets zwaars erover zodat de tak stil blijft liggen.. aan de onderkant, daar waar de tak de grond raakt, maak je een beschadiging aan de bast..dan worden er sneller wortels gevormd. na een jaar kun je je tak losmaken van de moederplant. en je hebt een nieuwe plant. en na een jaar of twee komen er de eerste bessen aan.

met het stekken van de aalbes heb ik geen ervaring en de naamgeving.. is lastig om er alsnog een naam aan te geven.. maar mss zijn er mensen op dit forum die het wel kunnen.

groetjes,

Rita
zondag 11 juli 2010 - 20:28
Maxession

Maxession

Zomerstek gaat niet met de aalbes (denk ik), winterstek wel, of zoals Rita zegt door af te leggen.
maandag 12 juli 2010 - 01:26
an

An

hoi rita ik ga vragen of ze dat voor mij willen doen .
wanneer moet je dat doen?

ik heb er een nu in water staan ,en 4 uitlopertjes met wortel.
de een iets groter dan de ander (hebben ze uitgegraven en nu heb ik 4 jonkies met wortel,de een met al flinke blaadjes en de andere minder hoop dat ze goed gaan groeien zal er straks eens een foto van maken)
gr an
maandag 12 juli 2010 - 10:17
an

An

hier een foto van de uitlopertjes die ik heb gehad die ik gister middag heb gehad staat in het potje met aarde en die ik gisteravond heb gehad staan in een vaasje met water,het zijn er 3 waarvan ik de grootste even er naast heb gelegt en vanmiddag gaan ze in een potje met aarde,
hoop dat ze volgend jaar een paar aalbesjes geven (zou dat al lukken?)
gr an
[afbeelding verwijderd niet-https]
en chanou vind het wel intresant dus die komt even kijken
maandag 12 juli 2010 - 10:54
guy_fruit

Guy_fruit

Ik vrees dat je volgend jaar nog geen bessen mag verwachten.
Probeer ook nog eens winterstekken te nemen van die plant bij de buren. Dat kan vanaf november tot maart.
Nuttige link:
http://www.houtwal.be/vakartikels/vermeerdering/stekken/stekkalender_fruitsoorten.htm
Rode bes = Ribes rubrum

Mvg,
Guy
maandag 2 augustus 2010 - 22:19
an

An

Hoi Guy,
hoe kan ik het beste stekken aan ze vragen hoe kunnen zij dat het beste doen voor mij,
gr an
vrijdag 6 augustus 2010 - 23:09
baloe

Baloe

Heb vorig jaar zomerstekken genomen (augustus), en daar heb ik nu al een plantje van 50cm van, de andere gelukte had ik al wegegeven. (in totaal 3 gelukt van de 10 stekken).

zaterdag 7 augustus 2010 - 08:09
an

An

hoe en wat voor stekken heb jij genomen ,want daar wil ik ook wel meer van weten,
gr an
zaterdag 7 augustus 2010 - 14:26
detuinkabouter

Detuinkabouter

an,

ik heb nog geen winterstekken gemaakt van aalbessen, maar wel al van liguster en dat is eigenlijk eenvoudig. Voor aalbessen, zou het systeem het zelfde moeten zijn.

Neem houtige stekken eind herfst als al het blad gevallen is. Maar het kan ook in het begin van het voorjaar als je er in de herst geen tijd voor hebt gehad. Houtige stekken die genomen zijn van het afgelopen seizoen gegroeide, potlooddikke stengels, wortelen meestal het beste. Knip een hele twijg en verdeel deze in stukken van ongeveer 10-15cm lang. Knip telkens de onderkant schuin af en de bovenkant recht, zodat vergissen niet mogelijk is. Snijd de stek ongeveer 1cm boven de bovenste knop recht af. Bundel de stekken van dezelfde soort met elastiekjes en houdt de bovenkant gelijk!! De gebundelde stekken worden tot de helft of tweederde in de grond ingekuild. Zorg ervoor dat de stekken niet kunnen uitdrogen. Dus niet op een plaats vrij in de open wind, bvb je kan er een plastieken bloempot overzetten. Doe er een etiket bij en laat ze verder in de winter met rust. Vlak voor de slapende knoppen in de lente zullen openspringen, moeten ze worden uitgeplant. Maak de grond los en zet de stekken hier een voor een in met een onderlinge afstand van 10cm en ze moeten de helft boven de grond uitsteken. Let goed op dat je ze niet ondersteboven uitplant! Maak eerst een snede in de grond als je ze uitplant. Anders schaadt je het wondweefsel dat in de winter aan de onderkant van het stekje gegroeid is, wanneer je het stekje hard in de grond zou duwen. Druk de grond rondom stevigaan en houdt de grond rond de stekken vochtig. Zorg voor licht schaduw in het voorjaar, naarmate de wortels zich ontwikkelen mogen ze meer zon. Bemest de stekken eens per maand met een samengestelde meststof. In de herfst zullen de meeste stekken wortels hebben en kunnen op hun definitieve plaats worden gezet!
zaterdag 7 augustus 2010 - 15:25
an

An

ik heb het op geslagen bedankt voor je goede uitleg.
groetjes an
zaterdag 7 augustus 2010 - 15:38
jefkeeeeeee

Jefkeeeeeee

Detuinkabouter,


Kan het kwaad om over de stekken een plastieken pot te zettten moeten deze stekken geen licht hebben in de winter?
mvg
maandag 22 december 2014 - 14:32
baloe

Baloe

An, om toch even te antwoorden (ben even met een ander projectje bezig geweest en bijgevolg weinig actief op het forum). Stekken hebben altijd een kans om te overleven.
Voor de zomerstekken had een van mijn kinderen een grote tak geknakt. Die tak was toch verloren. Daarnaast in de herfstsnoei gewoon takjes in de grond steken helpt ook wel. Gewoon genoeg takjes in de grond steken, dan hoef je je van techniek niet veel aan te trekken.
maandag 29 december 2014 - 21:07
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik heb begin september 16 stekken gesneden van de rode allbes, gewoon een beetje stekpoeder eraan en in de grond gestopt, enkele die al jaren stonden, erbij, nu zo'n 25 tal staan, en eer de winter inging, gewoon allemaal blad.
najaar: knip enkele stekken, stop ze in de grond, en wacht af, gewoon, zonder meer,
zo doe ik m:et rode bes, witte, bes, zwarte bes en jostabes, zilverbes en kornoelje
dinsdag 13 januari 2015 - 22:47

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon