menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Appelboom gele bladeren

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

Ik heb een kleine maand geleden 2 appelbomen uit pot geplant. Maar vorige week begonen beide bomen plots veel gele bladeren te vertonen en als je er nog maar even aan kwam, vielen deze bladeren er al vanaf.

Een boomkwekerij wist mij te vertellen dat ik dringend de grond moest los maken met een hark, dat ik daarbij de bovenste wortels wat raak zou geen kwaad kunnen, een beetje uitgraven en vervolgens 5 emmers water geven. Daarna alle taken lichtjes (enkele cm) insnoeien zodat de boom veel zou drinken. En dit zou ik enkele weken opnieuw moeten herhalen.

Echter lijkt het mij niet zo dat de boom veel beter geworden is. Ondertussen zijn de meeste gele bladeren er vanaf gevallen en bijgevolg zijn er nu al een aantal takjes gewoon helemaal kaal geworden.

Dit is zo bij de twee de bomen. Jonagold en Golden Delicious. Is er iets mis met deze bomen of is dit niet zo erg voor een jong boompje? Heeft misschien enorm afgezien van de hittegolf de afgelopen dagen?

Ik heb op dezelfde dag ook een perenboom en een necatarine boom uit pot geplant, deze zien er veel beter uit en vertonen geen gele bladeren.

Graag asap advies. Vallen de appelbomen nog te redden?
zondag 4 juli 2010 - 22:13
Chef

Chef

Moeilijk te beoordelen zonder foto, maar ik denk dat je boompjes ernstig te lijden hebben van de droogte en het warme weer. Het is onder normale omstandigheden al een hele uitdaging om in de maand juni nog met succes een boom te planten, laat staan onder de weersomstandigheden van de laatste weken.

Regelmatig water geven en de bodem vrijhouden van onkruid en bedekken met houtsnippers. Veel meer kun je niet doen.
maandag 5 juli 2010 - 01:55
ErikL

ErikL

Ik heb ook nog een kersenboom staan, maar had deze niet uitgeplant, deze zit gewoon nog in de pot en daar is helemaal niets aan te zien, die stond nogthans ook in de volle zon. Deze heeft zelfs takken die 15cm gegroeit zijn terwijl de bomen die uitgeplant zijn, volgens mij, zelfs geen nieuwe bladeren gemaakt hebben.

Hoe komt het dan eigenlijk dat een boom die in pot gekweekt is het in de volle grond zo slecht doet terwijl deze boom in pot blijkbaar geen moeilijkheden heeft?
Want uiteindelijk geef ik ze allemaal iedere dag water en de bomen die in de volle grond staan hebben toch ook gewoon hun potgrond er nog aan hangen. Het zou toch niet zo heel veel verschil mogen zijn voor zo'n boom of hij nu in pot of in de volle grond zit?

Of komt het omdat de bomen in volle grond sneller zonder water zitten omdat het water wegtrekt in de omringende grond ofzo?
maandag 5 juli 2010 - 11:17
ErikL

ErikL

Wat ik er ook nog aan toe wil voegen is dat de boomkwekerij mij vertelde dat als de boom gele bladeren maakt hij waarschijnlijk eerder zuurstof nodig heeft ipv water. Ik kan blijkbaar ook teveel water gegeven hebben waardoor er zuurstofgebrek ontstaat.

Daarom moest ik de grond terug log maken met een hark en 5 emmers water geven, en vervolgens de grond terug op de wortels gooien.

Zou ik er nu goed aan doen om de bomen wat kunststof meststof te geven? Ik heb hier zo'n pot Naturen van Asef staan "universele meststof" waar ook "fruitbomen" tussen staat op het etiket. Misschien kunnen de bomen wat extra voeding gebruiken?

Of zou dit schadelijk kunnen zijn?
maandag 5 juli 2010 - 11:20
sennevb

Sennevb

mijne heeft er ook een beetje last van, heb deze in februari geplant..
Volgens mij is het gewoo nde doorgte dus regelmatig sproeien
maandag 5 juli 2010 - 16:30
guy_fruit

Guy_fruit

Zou ik er nu goed aan doen om de bomen wat kunststof meststof te geven?
Beslist nu GEEN meststoffen geven!
De wortels hebben enkel water en lucht (zuurstof) nodig.
Teveel water geven kan zuurstofgebrek geven in de grond. Daarom af en toe de grond eens losmaken.

Voor planten in volle grond is éénmaal per week water geven voldoende. Planten in pot moeten indien nodig dagelijks water krijgen.

Guy
maandag 5 juli 2010 - 19:51
ErikL

ErikL

"af en toe de grond eens losmaken" .. hoe moet ik dit precies doen?

Als ik de grond los maak raak ik telkens toch ook de wortels. Is dat dan niet nog slechter? Hoe diep moet ik de grond los maken?

En moet de grond los maken bedoel je toch ook de potgrond die nog rond de wortels hangt van toen hij in een pot zat? Of enkel verder daar rond?
vrijdag 9 juli 2010 - 11:13
guy_fruit

Guy_fruit

Met een riek kan je de grond losmaken.
Een diepte van 5 tot 8 cm is voldoende. De potgrond rond de wortels niet losmaken.
Ook eens ondiep hakken of schoffelen de dag nadat je water gegeven hebt is gunstig.
Bedek de grondoppervlakte onder de boom met (grove) compost of ander organisch materiaal, zodat de grondstructuur beter behouden blijft.
vrijdag 9 juli 2010 - 17:35
ErikL

ErikL

Ik heb dat dus intussen al een dikke week geleden gedaan, de grond losmaken, veel water gegeven enzo, maar de boom ziet er niet beter uit, in tegendeel. De boom heeft intussen dus nog maar enkele blaadjes en ik zie geen nieuwe.

Maar misschien maakt hiet nie snel weer nieuwe bladeren aan? Of is hij toch dood aan't gaan?

Zou het helpen om zo'n druppelsysteem te voorzien waarbij de boom om de X uren Y liter water krijgt? Zo ja, hoeveel zou ik dan geven?
vrijdag 9 juli 2010 - 22:59
ErikL

ErikL

Goed nieuws (denk ik), de boom is wel bezig met nieuwe bladeren te maken en dat is sinds vandaag zichtbaar. Het zijn nog geen blaadjes maar het is duidelijk dat er op vele plaatsen nieuwe blaadjes in de maak zijn. Over enkele dagen zal het hopelijk een ander zicht zijn want zo'n kale boom doet toch denken dat hij deed is
zaterdag 10 juli 2010 - 12:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon