menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bewaar recepten aardbeien

Ga naar meest recente reactie

spicegirl

Spicegirl

Hallo! Ik ben redelijk nieuw hier op het forum, maar heb toch een vraagje. Wij hebben op de moestuin flink wat aardbeienplanten staan, die inmiddels ook flink aarbeien leveren. Heerlijk
Maar we krijgen het niet weggegeten. Afgelopen dagen heb ik al 6 potten jam gemaakt. Zijn er nog mensen die tips hebben wat ik nog meer met de aardbeien kan doen om er het hele jaar plezier van te hebben? aardbeien die bevroren zijn geweest vind ik niet lekker. En door verhitting kan ik zelf dus alleen jam recepten vinden.

Alvast bedankt!

spice
maandag 21 juni 2010 - 22:25
Matabish

Matabish

Hallo Spicegirl,

[afbeelding verwijderd niet-https] op ons leerrijke, gezellige en zwaar verslavende tuinadviesforum!!

Ingevroren aardbeien zijn alleen nog lekker om jam van te maken.
Een andere manier om ze te bewaren, behalve invriezen of jam ken ik ook niet.
Aardbeien bewaren maar enkele dagen!
Heb je al eens gegoogled met 'aardbeien bewaren'?
Misschien vind je op die manier toch nog iets, al zou het me wel verwonderen.

Hartelijke groetjes,
Matabish.
dinsdag 22 juni 2010 - 00:49
cetinel

Cetinel

kun je ze niet met stroop opleggen of zo
en aangezien aardbeien hee veel water bevatten kun je er mischien wel sap van maken??
of pureren,pitjes uitzeven en coulis van maken?die kan je dan wel invriezen
verkopen,uitdelen??
dinsdag 22 juni 2010 - 07:08
charelke

Charelke

Op alcohol en suiker met wat witte wijn en een prima likeurtje van trekken na enkele weken te consumeren en in een fles met schroefdop nog lang houdbaar .
Of Smoothies van maken of milkshakes of zoals Cetinel al aangaf van het sap misschien ijsthee met andere vruchten erbij.....voor sangria....of taarten bakken en verkopen of weggeven.
groetjes
Charelke
dinsdag 22 juni 2010 - 11:48
Calliope

Calliope

Hoezo bewaren? Lekker een taart bakken!
dinsdag 22 juni 2010 - 14:37
Matabish

Matabish

Doe ik ook liever...bewerkte aardbeien verliezen hun frisse 'vers' smaak en dat lust ik absoluut niet!
Het enige wat ik nog wèl zou doen is die 'coulis', dat behoudt de 'vers' smaak van de aardbei en kan je makkelijk
invriezen en weer gebruiken op allerlei dessertjes, hhmmmm, lekker!!!!

Ik vergat ook nog de aardbeisorbet, makkelijk te maken en zàlig!
Aardbeien met suiker mixen, in diepvriesdoos in de freezer zetten en dan óm het uur, met een mes (niks anders!) dooreen roeren.
Goed de zijkanten telkens met de rest mengen.
Vergeet het niet te doen om het uur of je krijgt een blok die je niet meer kapot krijgt!
Als je het goed doet heb je na een paar uur een lèkkere sorbet van verse aardbeien!
Dàt kan je in geen enkele winkel kopen, zóóóó lekker!!


Likkende groetjes,
Matabish.
dinsdag 22 juni 2010 - 14:55
spicegirl

Spicegirl

Hallo!

Bedankt voor het meedenken. Zelf meteen opeten is natuurlijk heerlijk. En weggeven doe ik ook graag. Maar dan nog hou ik steeds over. Coulis had ik nog niet bedacht. De volgende heb ik al snel gevonden. Simpel en lekker lijkt me

Hier een receptje voor aardbeiencoulis +/- 250ml:

250 gr aardbeien
2 el poedersuiker
2 tl citroensap
1-2 tl Grand Marnier (naar keuze)

Maak de aarbeien schoon en pureer ze in een keukenmachine, doe de rest van de ingrediënten erbij en mix tot een gladde saus, je kan ze nog zeven als je wil.

Groeten!
dinsdag 22 juni 2010 - 21:20
JovanDreumel

JovanDreumel

Gewoon wijn van maken. Heb ik ook ooit gedaan. Die was echt lekker.
dinsdag 22 juni 2010 - 21:29
Rita1960

Rita1960

aardbeiensoep/dessert van maken!

aardbeien schoonmaken, pureren ( of heel fijn of wat minder fijn)
beetje sinasappelsap toevoegen, ietwat suiker naar smaak (witte of bastard suiker)
verhouding aardbeienpuree en sinasappelsap 4/5 en 1/5 ( kan ook zonder de jus'd'orange dus pure aardbeien)

heerlijk als koude soep vooraf tijdens de warme dagen of als dessert over ijs.. en het kan ingevroren worden.

groetjes,

Rita
woensdag 30 juni 2010 - 23:10
renate67

Renate67

Verse aarbeien pureren en zeven en invriezen in bakjes (ik gebruik 250ml)
Hiermee kun je dan rest van jaar (niet van vers te onderscheiden) aardbeiensorbetijs, aardbeiencoulis, aardbeienbavarois, aardbeienmilkshake of in smooties gebruiken.
Echt zalig in vriezer zeker een jaar prima te bewaren met echt verse smaak.
Renate
vrijdag 16 juli 2010 - 11:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon