menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Allereerste aardbeien geplukt

Ga naar meest recente reactie

Matabish

Matabish

Vandaag de eerste aardbeitjes van 't seizoen geplukt!
Daarmee is het begin gemaakt voor een een ganse zomer/herfst lekker smullen, want ze weten van géén ophouden!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Sappige groetjes,
Matabish.
donderdag 10 juni 2010 - 17:10
DannyH

DannyH

Die zien er lekker uit, hier nog geen spoor van vruchten wel veel bladeren.
Staan deze van jou in een serre?
Deze van mij staan buiten sedert half mei, Fragaria Ostara.

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 10 juni 2010 - 21:21
Matabish

Matabish

Toch niet, mijn aardbeien -fragaria "Gigantella"- staan het ganse jaar buiten in bloembakken.
De nieuwe scheuten, om de planten om de drie jaar te vernieuwen, worden in de grond geplant voor de winter
en in de lente weer in bloembakken gezet voor drie jaar.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Normaal zijn ze véél dikker en ongelooflijk sappig en lekker, maar voor deze nacht wordt hagel voorzien, dus plukte ik ze liever wat vroeger.

Groetjes,
Matabish.
donderdag 10 juni 2010 - 21:29
DannyH

DannyH

Bedoelt u dat u de nieuwe scheuten voor de winter in volle grond plant en in de lente uit de volle grond haalt en in bloembakken plant?

Ik hoop snel de eerste bloemen te zien want mijn dochter wordt ongeduldig
donderdag 10 juni 2010 - 22:20
Matabish

Matabish

Idd. ik moet het zo wel doen omdat ik hele droge bosgrond heb waar de aardbeien niet in kunnen groeien.
Voor de winter zijn de nieuwe scheutjes beter beschermd tegen de vorst in volle grond.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Na de winter, als ze weer opschieten, gaan ze in bakken met potgrond die voedsel bevat voor 6maanden.
Ze krijgen toch nog ééns per week vloeibaar mest bij.

De volwassen planten overwinteren in hun bloembakken.
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 10 juni 2010 - 22:56
engelinde

Engelinde

DannyH

Aan jouw aardbeienplantje,komt zo te zien dit jaar geen aardbeien aan..dit voorjaar zeker eerst gepoot??
Aardbeienplanten behoren in de laatste weken van Augustus gepoot te worden ,wil je in t jaar daarop aardbeien kunnen plukken
donderdag 10 juni 2010 - 23:28
DannyH

DannyH

Matabish, ik denk volgend jaar ook aardbeien in bloembakken te planten, het lijkt mij mooier.

nana, ik had eigenlijk al een donkerbruin vermoeden dat het dit jaar niets zou worden, het zal nu waarschijnlijk vooral bladeren maken zijn.

De plantjes heb ik dit jaar in maart gekocht bij Aldi, wel moet ik zeggen dat er in april bloempjes zijn aan gekomen, ik had ergens gelezen dat deze moesten worden verwijderd dat heb ik toen maar gedaan.

Ik vrees dat er nogal wat kinderen in de familie zullen teleurgesteld zijn
donderdag 10 juni 2010 - 23:38
Matabish

Matabish

Nana, bedoel je dat DannyH, scheutjes van dít jaar geplant heeft?
Welke aardbeiplant heeft nu al volop scheuten? De mijne beginnen daar pas mee.
Mijn scheutjes van eind vorig jaar dragen allemaal massa's vruchten dit jaar.

DannyH, dan zouden je plantjes eigenlijk wèl vruchten moeten dragen dit jaar.
Het is misschien gewoon een late soort.
Maar waarom zou je de eerste bloempjes moeten weghalen??? Dat heb ik nog nooit gedaan hoor!
'k Denk ook niet dat een kweker dat doet?
Voordeel van bloembakken is ook dat je aardbeitjes proper blijven en makkelijk te plukken, vooral voor de kinderen!
Bovendien kan je ze mooi opstellen als een gewone bloemenbak...ze hebben de ganse tijd bloempjes èn vruchtjes, mooi om te zien!
donderdag 10 juni 2010 - 23:39
engelinde

Engelinde

Bloempjes van de aardbeien nooit weg halen..wat n raar gegeven zoiets..
Anders had je er toch enkele kunnen plukken..
Matabish..nee dat bedoelde ik er niet mee te zeggen,dat hij nu scheutjes gepoot heeft,en dat kan ook niet..maar hij gaf zelf t antwoord er al op..
donderdag 10 juni 2010 - 23:55
DannyH

DannyH

Ik heb wel scheutjes gepoot die ik online had gekocht bij Bakker, van de 25 hebben er het 6 overleeft en deze zijn nog heel klein.

Ik heb wel mijn plantjes geen mest gegeven, is it echt nodig en zo ja welke gebruik ik best?

Het is mijn eerste jaar als hobby tuinier met alle gevolgen van dien, volgend jaar beter want wat is er nu fijner dan elke morgen eens naar de plantjes te gaan kijken.

Ook heb ik hier op het forum reeds veel geleerd.
vrijdag 11 juni 2010 - 00:14
Matabish

Matabish

Ik ben ook nog maar drie jaar bezig met groentjes en vruchten hoor, allemaal in pot!
Ik geef ze vloeibaar mest dat goed is voor bloemen, groenten, tomaten èn fruit!
'Or Brun' vloeibare meststof voor universeel gebruik!
Koop ik in een plantenkwekerij. 6,85€ voor 1 liter.
Één keer per week in het gietwater, makkelijk!
Dosering staat op het dopje per gietermaat, voor gieter van 1,5 - 6 - 12 - of 20 liter.
vrijdag 11 juni 2010 - 00:25
FransNL

FransNL

Meststoffen die bij een tuincentrum verkrijgbaar zijn vind ik veel te duur Matabish. Er moeten enorme winstmarges op zitten. Mijn vloeibare en vaste meststoffen komen gewoon bij Aldi en Lidl vandaan en als ze er weer eens zijn sla ik altijd een voorraadje in. Je moet bij vloeibare meststoffen wel even op het etiket kijken of ze wel sporenelementen bevatten en niet alleen de basissamenstelling N P K .
In mijn tuin is al jarenlang geen stalmest gekomen omdat ik daar moeilijk aan kan komen. Wel ieder jaar veel compost . Wat kunstmest heb je dan toch nodig en ook dat komt van Aldi of Lidl vandaan. De 'blauwe' korrels hebben ze meestal wel twee keer per jaar in een 3 of 5 kg verpakking. Goed spul en het doet niets onder voor de enkele keren duurdere blauwe korrels van een tuincentrum. Datzelfde geldt ook voor gazonmest. Patentkali en kalk voor de tuin haal ik bij een boerenbond . Ook dat spul is bij een tuincentrum veel te duur.

En voor ik het zou vergeten ... smul lekker van je mooie aardbeitjes

@ Danny
Voorzichtig met mest geven aan je aardbeitjes. Aardbeien hebben sowieso weinig mest nodig en als ze nog zo klein zijn als die van jou moet je al helemaal oppassen. Ik geef mijn aardbeien die in de vollegrond staan in het voorjaar eenmalig wat blauwe korrels en patentkali . Dat spul lost dan door de regen langzaam op zodat ze het geleidelijk krijgen en daar hebben ze dan t/m de oogst genoeg aan. Eenjarige planten die nog een jaar blijven staan krijgen na het seizoen nog een keer wat maar niet te veel. Ook de nieuwe planten die ik in juli/augustus zet , afkomstig van uitlopers , krijgen dat jaar hoogstens twee keer een beetje blauwe korrels. Eerst moeten ze dan een tijdje in de grond staan zodat ze flink geworteld zijn want anders doe je er meer kwaad mee dan goed .
vrijdag 11 juni 2010 - 08:11
LauraK

LauraK

Hallo Matabish,

Wat zien die aardbeitjes er heerlijk uit, en dat zullen ze ongetwijfeld ook geweest zijn!
We hebben hier ook aardbeien gehad, in potten, maar de vogels waren ons altijd voor...
Jammer voor ons, maar vogeltjes blij maken is ook leuk!
Er zat hier toen nog een boer in de buurt die heel goedkoop aardbeien verkocht, dus
we kwamen niets tekort!

De manier waarop je de aardbeien kweekt is heel handig -ik ga er toch weer eens aan
beginnen, denk ik.

Groeten van Laura.
vrijdag 11 juni 2010 - 08:39
DannyH

DannyH

Ja FransNL, een tuincenter zijn duur en de boerenbond vindt ik persoonlijk ook niet zo goedkoop maar kom, we moeten er toch iets voor over hebben.
Tijd dus om toch eens wat mest te halen voor de tuin!!
vrijdag 11 juni 2010 - 09:20
FransNL

FransNL

Je hebt gelijk Danny. Ik vergeet dat ik met een moestuin van 300 m2 wat meer nodig heb dan de meeste andere hier en dat geldt ook voor de vloeibare meststoffen voor mijn bloemen. Voor mij is het echt wel de moeite waard.
vrijdag 11 juni 2010 - 10:39
annemiek123

Annemiek123

Mijn aardbeien doen het ook prima, maar ik geef ze 1x per week vloeibaar mest. Ze hangen in hangbakken, staan dus niet in de volle grond. Zonder mest zouden ze het in bakken niet goed doen denk ik.
vrijdag 11 juni 2010 - 22:42
Matabish

Matabish

Daarstraks zag ik plots een dief lopen...volle gas met een dikke aardbei in z'n bek... een eekhoorn!!
'k Zal heel erg moeten opletten als ik er wil overhouden voor de kinderen en een paar potten confituur (jam) met die 7 diefjes in de tuin!
vrijdag 11 juni 2010 - 22:53
DannyH

DannyH

Ik zag vandaag bij Aveve ( boerenbond) aardbeien in zo'n hang potjes en het viel mij op dat de meeste aardbeien aan de planten erg misvormd waren.
Heeft iedereen daar mee te maken bij telen van aardbeien?
zondag 13 juni 2010 - 00:33
Matabish

Matabish

Dat kan wel eens gebeuren, nu en dan een misvormd aardbeitje, maar bij gezonde plantjes gebeurt het heel weinig!
Waarschijnlijk zijn die plantjes veel te dicht opeengepakt geweest gedurende te lange tijd!

Ik vind momenteel halfrijpe aardbeitjes in de ganse tuin met een paar hapjes uit en dan weggegooid!
Iemand zin om 7 eekhoorns te komen vangen voor in zijn tuin??????????
zondag 13 juni 2010 - 00:39
DannyH

DannyH

7 eekhoorns ?
Waar woont u dan ergens, dicht bij een bos?
Mooie diertjes maar niet leuk in de moestuin waarschijnlijk.
zondag 13 juni 2010 - 01:12
Matabish

Matabish

Mijn tuin is dichtbegroeid voor de diertjes. Veel struiken en hoge bomen.
Elk jaar hadden we 3 à 4 eekhoorntjes, maar nu hier de ganse buurt bebouwd wordt weten die diertjes niet
waar blijven en komen allemaal afgezakt naar hier.
'k Heb dit jaar ook veel meer verschillende vogels en vogeltjes dan vroeger.
Dat wil dus zeggen dat in mijn opvangcentrum-tuin niks meer kan gerooid worden!
Moestuin heb ik niet, alleen wat groenten in pot op het terras, mooi en lekker.
zondag 13 juni 2010 - 11:46
Elrike

Elrike

Mijn eerste lekkere dikke aardbei is ook meegenomen door een dief, een 16-jarige die thuis kwam en een bijna rode aardbei zag.
Die verdween dus voor ik er erg in had.

Maar een paar dagen later mocht ik dan ook eindelijk, snel voor de 16- jarige er weer was had ik er mooi 3 dikkerds door het ontbijt gedaan vanmorgen.
Vanaf nu de komende weken dagelijks aardbei bij het ontbijt, heerlijk!
woensdag 23 juni 2010 - 23:07
Matabish

Matabish

Elrike, die zestienjarigen zijn nog erger dan mijn eekhoorns hé!
Ik heb er zo ook drie gehad en die hebben àltijd honger!![afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 23 juni 2010 - 23:16
DannyH

DannyH

Hier kwamen deze week de eerste twee bloempjes te voorschijn (Ostara) op 18 plantjes.
Het wordt dus toch nog enkele aardbeien eten uit eigen tuin dit jaar.
Volgend jaar zet ik er nog 2 a 3 rijen bij want er zijn nogal wat aardbei kinderen in de familie, kleine en grote
woensdag 23 juni 2010 - 23:19
Matabish

Matabish

Dat zullen er nog wel wat meer worden hoor DannyH, vooral nu het weer èindelijk warm wordt, dan gaat het vlug!
Momenteel zit ik ook met veel kleine en misvormde aardbeitjes, waarschijnlijk door het koude weer 's nachts.
Maar nu zie ik ze weer mooi dik en gezond groeien alleen, die eekhoorns hé!
'k Zag er vandaag weer een paar mooie, half rijpe op de grond liggen met twee-drie hapjes uit!
Ze laten ze de tijd zelfs niet om te rijpen!
woensdag 23 juni 2010 - 23:29
DannyH

DannyH

Tja wat wil je Matabish die diertjes zitten in een paradijs bij jou in de tuin.
Wanneer bij mij de eerste vruchten verschijnen wordt er een net over geplaatst, de kleine en misvormde vruchten mogen de diertjes hier zo hebben van mij.
woensdag 23 juni 2010 - 23:57
Elrike

Elrike

vanmorgen 6 aardbeien, maar in 1 aardbei had een heel klein slakje zich opgekruld, die zat dus voor even in het slakkenparadijs.

Ik heb dit jaar nog weinig slakken gezien terwijl er voorgaande jaren een slakkenplaag was in de wijk waar ik woon.

Dit was de eerste tussen de aardbeien en ik heb 2 tussen de sla verwijderd tot nu toe.

donderdag 24 juni 2010 - 09:33
inge1963

Inge1963

Hallo allemaal
Wanneer is de oogsttijd eigenlijk voorbij van de ardbeien??
Ik heb in de grond 10 planten staan en in 1 hele grote pot ik echt hele grote plant(zo gekocht)maar wel overgezet in een nog groterder pot.
Heb nu ongeveer al bijna 1 kilo aardbeien van alle planten geplukt(erg lekker en zoet)..4 potten jam ervan gemaakt en lekker losse aardbeien nu steeds op de boterham...mmmmm.
Maar wil graag weten wanneer de oogsttijd voorbij is...en wat moet ik dan doen met de planten???
Gr Inge
De aardbeien planten die je op de foto zien zijn nu veel groter hoor!!
donderdag 24 juni 2010 - 11:50
inge1963

Inge1963

dit zijn de plantjes die nu al veel groter zijn

Fruit

donderdag 24 juni 2010 - 11:56
inge1963

Inge1963

Dit is dan de hele grote plant

Fruit

donderdag 24 juni 2010 - 12:09
Matabish

Matabish

Mijn aardbeiplanten produceren zolang het mooi, warm weer is.
Als het kouder wordt groeien en rijpen de vruchtjes niet meer...net zoals bij tomaten.

Aardbeiplanten gewoon in de grond laten overwinteren. Ze gaan volgende lente met frisse nieuwe plantjes opschieten.
De grote plant kan je ofwel in de grond overplanten voor de winter, ofwel graaf je gewoon de pot in.
Als je rechtsboven deze blz. de 'zoeken' -functie gebruikt met 'aardbeien' of 'aardbeiplanten' krijg je nog veel meer inlichtingen en foto's te zien.

Zomergroetjes,
Matabish.
donderdag 24 juni 2010 - 13:30
inge1963

Inge1963

Bedankt voor je advies Matabish...met de pot in de grond zetten is denk geen optie omdat het een plastic pot is...dat gaat scheuren dan denk ik...door de vorst misschien dan..en ik ga zeker stekken met de aardbeien planten.
Gr Inge
donderdag 24 juni 2010 - 13:34
printemps

Printemps

@ DannyH

Het misvormd zijn van aardbeien is te wijten aan het werk van de bijenen hommels
Als die niet genoeg in het rond dansen krijg je van die rare gevallen
Ook bij slecht weer kan je dat hebben doordat de bijen en hommels thuis blijven of ze gehaast zijn in hun werk

mvg
donderdag 24 juni 2010 - 14:11
DannyH

DannyH

Net mijn eerste aardbei geplukt en geproefd, ik moet zeggen de smaak viel erg tegen .
De vrucht was erg groot in vergelijking met gewone aardbeien, donker rood en langwerpig ( frageria ostara ).
Kan smaak ook te maken hebben met bestuiving of kan de smaak minder worden indien je de vrucht te lang laat hangen na rijpen?
zondag 11 juli 2010 - 16:56
cetinel

Cetinel

zal toch meer aan de soort liggen hoor,een aardbei die langer hangt (zonder rot te worden dus)die word normaal zoeter van smaak
zondag 11 juli 2010 - 19:09
Matabish

Matabish

Door deze overdreven hittegolf rijpen mijn aardbeien voordat ze volgroeid zijn!!
Ik oogst dus alleen nog maar kleine, vaak misvormde, aardbeitjes, maar wèl nog altijd erg lekker!
Ook véél minder dan de vorige jaren!!
zondag 11 juli 2010 - 21:15
Maxession

Maxession

Hier hetzelfde, en het aantal is de laatste week gewoon gekelderd...

Heb ook het probleem dat de aardbei alleen gedeeltelijk rijp word, en barsten (door verschillen in vocht?) krijgen.

Ik denk dat ik misschien de bloemen/vruchten ga snoeien, zodat deze meer energie in de plant steken?

Mijn hangplant heb ik momenteel maar in de schaduw gelegd...?
maandag 12 juli 2010 - 01:21
Matabish

Matabish

Ik zie ook al een hele tijd geen bloempjes meer, de groei staat gewoon stil ondanks al het gieten!
Met 2/3 méér planten dan verleden jaar heb ik totnutoe nog lange niet zoveel vruchten geoogst als toen.
maandag 12 juli 2010 - 01:28
Rita1960

Rita1960

niet vergeten..

dit voorjaar was -hier- te koud.. te weinig bijen/hommels om de bestuiving te regelen (slechte bestuiving en daardoor misvormde vruchten)
en daarna van 0 op 180 met de temperatuur en dan daarbij ook nog eens te weinig water/regen.

dus.. 2010 was geen goed aardbeienjaar.

ook hier tot zo'n 60 % minder opbrengst gehad t.o.v. van 2009.

groetjes,

Rita
woensdag 14 juli 2010 - 22:22
jeanpaul45

Jeanpaul45

ik zie dat je daar van dat doek overeen doet weet iemand waar ik dat kan hallen of is dat van die vijverdoek meer?
woensdag 14 juli 2010 - 23:50
DannyH

DannyH

Deze doek kan u vinden bij onder andere Aveve ( boerenbond ), het houd kruid tegen en beschermd de aardbeien te opspattende aarde bij regen.
donderdag 15 juli 2010 - 08:25
jeanpaul45

Jeanpaul45

harstikke bedankt dan ga ik daar wel voor kijken een van deze dagen.
donderdag 15 juli 2010 - 09:11
Elrike

Elrike

Opbrengst hier viel wel mee, maar er staan ook iets meer plantjes dan vorig jaar.
In het begin had ik hele mooie en lekkere vruchten, en grotere aardbeien dan ik vorig jaar had, maar de periode was wel veel sneller voorbij.
Dit is het 2e jaar dat ik aardbeien heb. Vorig jaar een halve zandbak en dit jaar iets meer, de andere helft staan nu ook een paar plantjes.
maandag 19 juli 2010 - 17:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon