menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kersenboom - Prunus Avium Bigarreau Napoleon

Ga naar meest recente reactie

ErikL

ErikL

Ik heb een halfstam kersenboom van het ras "Bigarreau Napoleon" gekregen maar weet niet goed of ik deze al dan niet nog zou aanplanten?

Op het net las ik ergens dat het een heel oud ras is en dat de nieuwe rassen beter zijn. Weet iemand of de kersen van dit ras lekker zijn? Want als ze niet lekker zijn wil ik hem liever niet in mijn tuin planten...

Graag advies
donderdag 3 juni 2010 - 10:16
ErikL

ErikL

Niemand iets op te vertellen?
zondag 6 juni 2010 - 17:32
depauws

Depauws

Erik
De bigareau Napoleon is zeker een lekkere kers. Sommige kersen zijn barstgevoelig, andere zijn uitgesproken zoet. Lekker is erg interpreteerbaar.

De echte problemen met kersen zitten bij de bestuiving en vruchtzetting.
Je moet zorgen dat er een andere kersenboom met gelijke bloeitijd en andere sex-allellen in de buurt staat, dan zal het lukken.

Een ander probleem met de kersen ligt bij de vogels, deze lusten ook kersen, volgens mij is er maar één remedie : netten over de boom. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan.

Groeten
Silvain
maandag 7 juni 2010 - 12:15
annemiek123

Annemiek123

Ja voor de bestuiving heb je in ieder geval nog een kersenboom nodig. Ik dacht dat alleen sommige zure kersen zelfbestuivers zijn.
maandag 7 juni 2010 - 12:37
Victor44

Victor44

Bigarreau Napoleon zou ik momenteel niet meer aanraden,ze barsten en rotten nogal snel,vooral als er veel regen valt op korte tijd.
-Annemiek,hierin ben je wel verkeerd,er zijn verschillende zelfbestuivende rassen zoete kersen waaronder Lapins,Sweetheart,enzov....
Grtjs
Victor
maandag 7 juni 2010 - 16:53
ErikL

ErikL

Ik heb mij ook laten vertellen dat het beter is om een kersenboom niet te snoeien en dan is mijn tuin eigenlijk een beetje klein.

Iemand interesse om deze over te kopen? Foto kan ik bezorgen op aanvraag...
maandag 7 juni 2010 - 16:57
ErikL

ErikL

Ik heb in 2010 de kersenboom toch maar aangeplant (nog net voor de winter begon, want in pot zou hij niet overleefd hebben). Vorig jaar heeft de kersenboom wel veel bloemen gemaakt maar geen enkele vrucht.

Misschien is dat wel normaal als de boom nog maar 2 a 3 jaar jong is? Of misschien is er geen bestuiving geweest, wat perfect mogelijk is aangezien ik maar 1 kersenboom heb staan

De buren hebben wel een kersenboom staan, maar ze weten niet welk ras het precies is. Hun kersenboom krijgt wel elk jaar vruchten, en voor zover we weten is er in de buurt geen andere kersenboom. Dus de kans bestaat dat ze een kersenboom hebben staan die zelfbestuivend is.

Nu, als ik op het internet zoek zijn er blijkbaar niet veel kersenbomen die de "Bigarreau Napoleon" kunnen bestuiven (Enkel 'EARLY RIVERS' en 'WIJNKERS'). Kan dat kloppen? Of zijn de lijsten die ik kan vinden misschien niet up-to-date?

Als er slechts 2 kersenbomen zijn die deze Bigarreau Napoleon kunnen bestuiven, dan is de kans bijzonder klein dat de kersenboom van de buren mijn boom zal bestuiven. In dat geval kan ik misschien de boom toch vervangen door iets anders?

Ik heb hem tenslotte ook maar aangeplant omdat ik hem, net voor de winter, nog in pot had staan (had hem op internet staan bij gratis, maar niemand had interesse)...

Graag hoor ik van jullie wat jullie denken. Zou ik de boom nog laten staan en afwachten of er dit jaar , of volgend jaar, toch vruchten aan komen. Of is de kans echt bijzonder klein ivm bestuiving?
vrijdag 9 maart 2012 - 11:04
Chef

Chef

Het probleem is inderdaad de bestuiving. Early Rivers en Wijnkers zijn de enige bestuivers voor dit ras. De kans dat één van deze bestuivers bij u in de buurt staat is zeer klein. U gaat zo geen vruchten krijgen en dat is spijtig. Als u over weinig ruimte beschikt zou ik deze boom rooien en een nieuw boompje planten dat zelfbestuivend is.

Enkele zelfbestuivers: Van, Dubbele Meikers, Udense Spaanse, Regina, Morel (zure kers), Lapins, Kordia, Sylvia, Sweet Heart.

Zoals al eerder vermeld; het grote probleem bij kersenteelt is de bescherming tegen vogels. Succes met uw keuze/beslissing!
vrijdag 9 maart 2012 - 20:31
Victor44

Victor44

Sorry Chef dat ik je moet tegenspreken,maar...Kordia,Regina,Sylvia,Van,Dubbele Meikers en Udense Spaanse zijn geen zelfbevruchters,Lapins en Sweetheart daarentegen wel. Daarbij nog gevoegd Skeena,Santina , Sunburst en Grace Star ,deze zijn wel zelfbevruchters.
zaterdag 10 maart 2012 - 20:00
Chef

Chef

@Victor44: welke rassen zelfbestuivend zijn zal wel altijd onderwerp van discussie blijven. De mate van zelfbestuivendheid varieert namelijk.

http://www.batterijen.nl/bestuivingslijsten.html#kersen
zaterdag 10 maart 2012 - 20:46
ErikL

ErikL

Ik heb vandaag een Hedelfinger kersenboom gekregen, in pot.

Deze zou de Biggareau Napoleon bestuiven als ik tabellen op het internet mag geloven. Maar ik vraag me nu af of deze Hederlfinger ook bestoven kan worden door Biggareau Napoleon?

Volgens een uitleg op internet kunnen kersen elkaar bestuiven zolang er minsten 1 S-allel verschillend is. En volgens wat ik op het internet kan lezen is dat bij deze twee rassen dan ook het geval.

Maar ik heb hier weinig verstand van. Zou iemand mij hierover kunnen inlichten?

Bedankt!


zaterdag 17 maart 2012 - 23:07
Victor44

Victor44

Kersenbomen hebben twee S-allellen, wanneer er een verschillend is bestuiven deze elkaar.Biggareau Napoleon heeft als S-allel S3-S4 en Hedelfinger S3-S5. Dus deze kunnen elkaar perfect bestuiven indien deze beide varieteiten ook nog gelijktijdig bloeien.
zondag 18 maart 2012 - 09:47
guy_fruit

Guy_fruit

Volgens mijn gegevens is de bestuiving tussen beide kersenrassen in orde.
zondag 18 maart 2012 - 09:47
ErikL

ErikL

Bedankt! Dus ik zou beide bomen kunnen houden en toch vruchten krijgen

Nog even iets anders:

Het zijn twee laagstam fruitbomen. Ttz: de Napoleon had een etiket weerop gewoon "laagstam" staat. De Hedelfinger heeft een etiket waarop staat "lei-fruit". Het is een boom die tegen wat bamboestokken geleid werd maar is helemaal niet mooi geleid. Volgens mij is het ook een laagstam want de stam is ook maar +- even hoog als die van de Napoleon.

Ik was aan het denken om de Hedelfinger gewoon terug los te maken van de bamboestokken en deze als gewone boom te laten uitgroeien (kort naast de Napoleon, ivm bestuiving)

Maar hoe groot mag ik verwachten dat zo'n kersenboom op laagstam zou worden? Op het internet schrijven ze +- 3 meter hoog, maar welke afstand moet ik behouden tussen de bomen?

Voor laagstam lees ik hier- en daar dat 1m voldoende is. Maar worden die bomen dan niet breder? Of moet ik ze gewoon telkens terug insnoeien zodat ze niet te breed worden?
zondag 18 maart 2012 - 12:21
sugar

Sugar

Als je je boom bij een goede boomkweker hebt gekocht zou die moeten kunnen vertellen op welke onderstam die kersenboom staat.
En als je die onderstam niet kent, dan kunnen wij er alleen maar naar gissen...
zondag 18 maart 2012 - 15:01
ErikL

ErikL

Ja, ok. Maar het is een boompje van Central Park, dus ik denk dat het gewoon van de Brico komt. Er staat daar nergens meer uitleg over en de mensen van de Brico zullen er ook niet veel van weten vrees ik
zondag 18 maart 2012 - 15:50
sugar

Sugar

Zonder de onderstam van dat boompje te kennen gaan wij echt niet weten hoe groot die gaat worden.
zondag 18 maart 2012 - 15:56
Victor44

Victor44

Ik heb een groot aantal staan die ongeveer een tussenstand hebben van 2,5 a 3m.Denk dat het wel meestal boompjes zijn op onderstam Gisela 5 (alhoewel men is niet zeker natuurlijk),van hoogte worden ze zo hoog als je ze zelf insnoeit,anders zullen ze wel rond- en boven de 3m gaan.
zondag 18 maart 2012 - 16:38
sugar

Sugar

Victor, als en alleen als Brico die kersenboom op Gisella 5 onderstam verkoopt.

Kan net zo goed op Colt onderstam staan, of zelfs een kriek
zondag 18 maart 2012 - 18:23
powerlite

Powerlite

Limburgse boskriek is het meest waarschijnelijk , colt zou idd ook nog kunnen . Volgens mij zou het een wonder zijn gisela 5 in een brico te vinden.
zondag 18 maart 2012 - 19:23
ErikL

ErikL

Het is wel een boompje dat als lei-boom verkocht werd. Het is op wat bamboestokken vast gemaakt. Maar als het op een sterk groeiende onderstam staat, dan kan je dat toch nooit goed leiden.
Daarom veronderstelde ik dat het wel op een traaggroeiden onderstam zou staan. Maar het is Brico (ttz. het merk "Central Park" v/ Brico), ik weet het dus ook niet

Ik kan morgen wel eens proberen te bellen naar Brico en horen of ze mij daarover meer informatie kunnen geven. Maar ik heb zo'n vermoeden dat men daar er niets over zal weten, en als men toch iets zegt weet ik ook niet goed of ik het wel mag geloven

Het enige dat eraan hangt is een kaartje met daarop het merk "Central Park", "Hedelfinger" ras en aan de achterkant staat er wat uitleg en een streepjes code waar iets van EG certificaat bij staat. Maar er staat niets van onderstam o.i.d....

Misschien gooi ik dit boompje dan toch best weg en ga ik bij de betere boomkweker langs voor een boompje waarvan meer gegevens bekend zijn
zondag 18 maart 2012 - 20:40
ErikL

ErikL

Net het etiket even binnengehaald:

Op het etiket staat een "naktuinbouwnummer" 20511 (Naktuinbouwkwaliteitscontrole EG-kwaliteit).

Is daarmee iets te achterhalen? Of is dat gewoon nutteloze informatie?
zondag 18 maart 2012 - 21:04
ErikL

ErikL

Via naktuinbouw.nl kan ik wel achterhalen dat nummer 20511 gelinkt is aan deze boomkwekerij:

J.A. Berman Boomkwekerij Vof
Noordhoeksewegeling 3
4421RE Kapelle-Biezelinge

Ik zal alvast bij deze kwekerij eens informern naar de onderstam. Al heb ik niet teveel hoop aangezien het een plant is die via de Brico komt
zondag 18 maart 2012 - 21:18
sugar

Sugar

Als je een antwoord mocht krijgen, ben ik geïnteresseerd om dat te horen.
zondag 18 maart 2012 - 21:25
ErikL

ErikL

Zodra ik antwoord krijg zal ik het hier vermelden.
Ik verwacht echter niet snel antwoord want op hun website staat bij openingsuren enkel vrijdag en zaterdag
zondag 18 maart 2012 - 23:26
ErikL

ErikL

Van de kwekerij heb ik nog steeds geen antwoord gekregen. Maar van Brico wel. Namelijk het volgende:

Wij namen contact op met onze dienst aankoop en de leverancier voor het beantwoorden van uw vragen.
De onderstam is een Prunus Colt.
Dit is een heel sterke stam die zorgt voor zeer veel vruchten.
Alle energie die uit de stam komt gaat naar het vormen van vruchten.
De plant blijft compact, dus deze is zeer geschikt voor een kleine tuin.
maandag 26 maart 2012 - 18:49
ErikL

ErikL

Kan dat kloppen wat ze zeggen? Want ik dacht dat Colt een vrij sterke onderstam was en dat dan de boom ook vrij groot zou uitgroeien?
maandag 26 maart 2012 - 18:50
Victor44

Victor44

Inderdaad bij de matig groeiende onderstammen heeft Colt duidelijk de sterkste groeikracht en kan een hoogte van zeker minstens 5 a 6 meter halen.
maandag 26 maart 2012 - 20:06
sugar

Sugar

Wat ik hogerop al aangaf. Colt groeit sneller, dus kan je de consument véél meer voor zijn geld geven (lees een grotere boom voor dezelfde ouderdom).

Zeker voor wat zo'n leiboom betreft : het is namelijk makkelijker om de juiste leivorm op te kweken.
Dat de consument in de tuin daarna onmogelijk die vorm er kan inhouden wegens een beetje te groeikrachtig, is minder van belang, de boom is dan al lang verkocht (en geplant)
maandag 26 maart 2012 - 20:28
ErikL

ErikL

Ja, ik wou de boom planten in de tuin maar heb maar +- een diameter van 1,5m vrij ervoor en hij zo niet hoger mogen worden dan 2,5m.
Als ik het goed begrijp gaat deze boom, met Colt onderstam, veel te hard groeien en snel veel te groot zijn?
maandag 26 maart 2012 - 20:30
ErikL

ErikL

Een boomkwekerij in de buurt zei me daarstraks dat een kers op een colt onderstam ergen tussen de 3 en 4m hoog groeit. Met de juiste snoei zou het tot een kleine 3m beperkt gehouden kunnen worden in een piramidale vorm.
De breedte zou volgens hem, mits de juiste snoei, geen probleem mogen zijn voor mijn tuin. Volgens hem zou Gisela5 zelfs wat aan de kleine kant zijn voor de ruimte die ik in gedachte had. Hij zou dus ook een colt onderstam aanraden ipv gisela5.

Ik moet er wel bijvermelden dat de kwekerij geen bomen op gisela5 ter beschikking heeft maar wel bomen op een colt onderstam. Dat kan misschien ook het "advies" beïnvloed hebben ...

Online lees ik namelijk dat colt een sterke groeier is en niet geschikt voor een kleine tuin. En kersen zouden niet goed een snoei verdragen..

Ik weet dus nog niet of ik deze boom op Colt onderstam zou kunnen aanplanten op de voorziene ruimte, of dat ik toch best een boom op een gisela5 onderstam aanschaf.

Heeft er iemand een oudere boom op colt of gisela5 staan? Zou je mij kunnen vertellen hoe groot hij bij u geworden is?

Bedankt!
dinsdag 27 maart 2012 - 15:09
sugar

Sugar

Dit is wat mij betreft een goede referentie : http://www.orangepippintrees.co.uk/articles/fruit-tree-rootstock-tree-sizes

En dit is dan in de eerder slechte grond in de UK. Ik weet niet waar jij woont, maar op een goede ondergrond wordt die Colt écht wel groter dan 3-4 m
Een sterk groeiende onderstam heeft ook véél meer tijd nodig alvorens hij écht begint te dragen
dinsdag 27 maart 2012 - 19:29
Victor44

Victor44

Als je zo weinig plaats hebt en de hoogte beperkt wil houden tot 2.5meter zou ik de gisela 3 aanraden.Geeft nog mindere groeikracht dan Gisela 5,wordt nu veel aangeplant om te overkappen,en de opbrengst en dikte van de vruchten is zeer goed.
dinsdag 27 maart 2012 - 20:09
guy_fruit

Guy_fruit

ErikL,
De Colt-onderstam is voor jouw tuin te sterk.
Volg de raad van Victor maar op!

dinsdag 27 maart 2012 - 20:23
ErikL

ErikL

Het ziet er dus naaruit dat ik deze boom op Colt onderstam best gewoon verkoop en een andere zoek. Ik vrees wel dat ik zal moeten wachten tot het najaar om een boom te kopen want ik denk niet dat er veel kwekers zijn die bomen in pot kweken, en dan bovendien nog eentje op ene Gisela onderstam hebben staan?

Maar kan ik die boom op een Colt onderstam dan niet gewoon snoeien zodat hij klein blijft? Of kan de boom daar dan niet tegen?



dinsdag 27 maart 2012 - 21:30
sugar

Sugar

Snoeien lijkt me niet direct een oplossing.

En goede boomkwekers kweken geen fruitbomen in pot, maar in blote grond.
Als je nu héél snel bent kan je nog planten, maar dan moet je dat wel dit week-end doen. En anders wachten tot volgende winter.
dinsdag 27 maart 2012 - 22:48
ErikL

ErikL

Ik heb gezocht naar een kwekerij die er nog kon leveren maar overal was het toch wachten tot het einde van het jaar.

Maar ik heb dan ook eens verder rondgevraagd en heb via via de mogelijkheid om ofwel aan een 10-jaar oude "Lapins" kersenboom in pot (pot van 150L) ofwel een +- 10-jaar oude "Sweet heart" kersenboom in pot (pot van 150L) te bekomen.

Beide bomen zouden op een zeer traag groeiende onderstam staan en kunnen nog deze week bij mij geraken.

Ik weet nu niet goed welk ras ik van de twee zou kiezen.
Zijn er voor- of nadelen bij Lapens of Sweetheart waarmee ik rekening moet houden?
maandag 2 april 2012 - 14:13
Victor44

Victor44

Erik
Lapins is een zeer donkere kers,Sweetheart,de laatste en lichter van kleur. Beiden zijn zeer goede kersen van smaak,alleen hangen de Lapins nogal dicht tegen elkaar en rotten ze bij langdurende regenbuien,de Sweetheart gaat dan barsten.De Lapins wordt ook mooi donker rood en is hierdoor voor sommige mensen aanlokkelijker,beiden zijn mooi dikke kersen en de bomen zijn zelffertiel.
Ik bezit ze beiden en het zijn beiden zeker aanraders
maandag 2 april 2012 - 18:37
sugar

Sugar

Deze hier heeft nog een hele reeks fruitbomen staan, maar 't is wel niet vlak bij de deur voor jou. http://www.denolfplantes.be/
Ik rijd er elke dag voorbij, ik wil daar gerust een boom afhalen als je dat wil (ik heb daar nog nooit iets gekocht, maar hij verkoopt in ieder geval de RGF rassen). Ik woon zelf in Tienen...
Heb je contact genomen met Houtmeyers (is niet zo ver voor jou), die heeft ook een vrij uitgebreid gamma
maandag 2 april 2012 - 19:32
Limoncello

Limoncello

Na 2 maand ga ik deze interessante topic eens openbreken.

Ik ben vorig weekend naar een infosessie gegaan over fruithagen. Zéér interessant maar ik heb een paar bedenkingen over sommige dingen.

De lesgever, een kenner, bezit zowat 1200 rassen fruitbomen en dit jaar heeft hij merkwaardig genoeg veel meer kersen op een Colt onderstam dan Gisela5. Mij is altijd aangeraden om voor Gisela5 te gaan maar blijkbaar is het resultaat niet altijd wat het moet zijn.

Waaraan kan dit liggen? De lange late nachtvorst in februari of grondstructuur of ...? Ik heb Samba, Vanda, Grace Star, Rubin, Regina en Korvick. De Samba is kapot. De Vanda komt er nog door want de bladeren waren bijna allemaal afgevreten.
De Rubin en Grace Star groeien niet hoe ik wil met ook weinig bladeren. Regina en Korvick groeien goed.
Van de Samba, Vanda, Rubin en Grace Star heb ik mijn bedenkingen ivm kwaliteit dus ik denk dat ik er nieuwe ga halen.

Ook ben ik aan het kijken voor nieuwe onderstammen vozal de Krymsk 5 en 6 die normaal iets robuuster moeten zijn dan de Gisela 5 & 6. Heeft iemand hier info over?
Ik moet enkel nog stekken vinden bij iemand maar waar?

Ik heb nog een paar rassen dat ik zou willen aanplanten: Hertford, Sylvia, Annabella, Pollux, Summit, Sunburst. (slecht keuze?)
Wat denken jullie van de Varikse Zwarte dat een goede bestuiver is voor de meeste rassen?
dinsdag 12 juni 2012 - 10:28
powerlite

Powerlite

Veel kan ik er niet over zeggen , behalve dat COLT bij mij op mijn magere droge zandgrond nog zo sterk groeit dat je er onmogelijk een laagstam kunt van maken.
Gisela 5 is de helft kleiner.

De keuze van een onderstam hangt af van veel factoren.

Als je laagstam wilt , dan is colt geen goeie keuze.

Ik hoop met jou mee , hier meer info te krijgen.
dinsdag 12 juni 2012 - 15:16
Limoncello

Limoncello

Wel Powerlite, ik dacht net hetzelfde eerlijk gezegd. Voor ik naar die sessie ging dacht ik dat Colt niet echt bedoelt was voor laagstam maar na de sessie heb ik gezocht en op sommige webshops en kwekers staat dat colt voor laagstam kan dienen.
In theorie kan een Gisela5 tot 4m groeien en een Colt tot 5m. Nu heb ik iets gehoord van een andere onderstam, de GM9 Inmil dat evengoed als Gisela5 is maar dan nog kleiner blijft.

Iemand ervaring met Inmil of Krymsk5 ?
dinsdag 12 juni 2012 - 15:50
Victor44

Victor44

Limoncello,
kersen moeten de beste grond hebben van alle fruitbomen,de waterstand mag in de winter niet te hoog zijn en geen harde steenlagen in de ondergrond.Geen kersen planten waar reeds kersen hebben gestaan,geen meststoffen in het eerste jaar van aanplanten.Er zijn verschillende onderstammen Weiroot 13-53 en158, Maxma 14,GM9,GM61 en GM79 Gisela 3-5 en6,Colt,Limburgse boskriek,enz...GM9 Inmil is de groeikracht - en de vruchtmaat veel te klein.Van Vozal de Krymsk5 heb ik nog niets gehoord.Ik denk dat de Gisela 5 er nog altijd het beste uitkomt.De rassen Regina, Korvick, Samba, Vanda,Rubin,Grace star, Syvia, Kordia, Fertard,Satin zijn zeker de betere rassen.Het ras Sunburst = zeer dikke kers barst reeds bij enkele druppels regen.Annabella en Pollux te klein, vlug rot en barsten.Summit zeer dikke lekkere kers maar zeer kleine opbrengst,deze laatste zou ik niet aanplanten.Een nieuw ras dat de laatste paar jaar is opgevallen en een zeer goede zou zijn is Poidel.
groeten
Victor
dinsdag 12 juni 2012 - 18:42
Persica

Persica

Ondanks Poidel een vroege kers is heeft ze een erg goede smaak .
Ik hoop dat we hier meer van gaan horen in de toekomst.
donderdag 2 augustus 2012 - 10:11
Persica

Persica

Iemand ervaring met Inmil of Krymsk5 ?

Inmil geeft bij mij zeer dikke kersen, maar is alleen geschikt voor een rijke bodem, groeikracht is zwak, vergelijkbaar met die van Gisela 3
woensdag 24 oktober 2012 - 12:57
Limoncello

Limoncello

Ik heb een paar Krymsk5 onderstammen besteld. Ik zie wel wat het geeft. Inmil is moeilijk verkrijgbaar tot nu toe.
woensdag 24 oktober 2012 - 14:09
Persica

Persica

Ben nog altijd op zoek naar een Krymsk 5, kan er niet aankomen hier.

Aan Inmil geen gebrek, die heb ik zelfs teveel
maandag 12 november 2012 - 11:24
Limoncello

Limoncello

Had ik maar iemand om te ruilen tegen onderstam Inmil...
maandag 12 november 2012 - 16:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon