menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fruitbomen sterven af

metalheart

Metalheart

Hallo ,
in december vorig jaar heb ik 4 boompjes van 7 jaar oud bij mijn broer uitgedaan en geplant in mijn tuin. Er hingen nog veel fijne wortelhaartjes aan en het was niet aan het vriezen op die moment.
Bij het planten gedroogde mestkorrels en vivimus grond in de put gedaan en goed vermengd met de gewone grond.
Alle boompjes hebben blaadjes gekregen maar geen bloemen (ze zijn wel allemaal redelijk gesnoeid geweest)
Op gegeven moment is er van 1 boom de blaadjes beginnen opkrullen en bruin komen .
Nu zijn ze allemaal zo , iemand enig idee ?
Ik denk wel dat de wortels aangepakt hebben omdat er overal veel blaadjes aangekomen zijn
dinsdag 20 juni 2006 - 12:45
WiPe

WiPe

Het feit dat het blad uitgelopen is, is geen enkele garantie dat de boom goed verplant zou zijn. De kans bestaat dat de bomen uitgelopen zijn op de reserve die in het hout opgeslagen zit.
Hoe diep zitten de bovenste wortels onder de grond?
dinsdag 20 juni 2006 - 16:21
HofmeesterMauriceClaes

Tekst aangepast

HofmeesterMauriceClaes

Beste,

normaal snoeien we voor een korrekte overplant de takken met minimaal 1/3de terug, en halen een klein 1/3de van de wortels weg, om nieuwe uitlopers aan te maken. Nu zou het hier wel aangewezen zijn om enig fotootje te hebben digitaal ! Dit geeft een betere evaluatie van deze.
Je kan de twijgjes die nieuw opgeschoten zijn kontrolen door er eens enkele af te snijden om te zien dat ze nog mooi groen zijn vanbinnen.(Qua sapstroom he).
Daar ze allemaal tegelijk afsterven, lijkt het me meer een probleem van overplanting geweest te zijn vrees ik.
Hoe krullen de blaadjes ? Ineenschrompelen, naar boven of onder toe ?
En heb je de mestkorrels rechtstreeks bij de wortels gedaan ?(Dit kan leiden tot wortelverbranding).
Laat ons nog eens ietskes weten als je wil.
Groetjes hofmeester Maurice Claes.
woensdag 21 juni 2006 - 11:10
florentina

Florentina


Maurice,

Ik ben gaan kijken op je site en ik zag daar je pastinaken. Het lijkt wel mijn pastinakendag,
aangezien ik er vanmorgen al een vraag over stelde.
Jij laat je pastinaken staan in de winter ? Dat durf ik niet, ik kuil ze in , net zoals de rode bieten.
Op die manier bevriezen ze niet, drogen ze niet uit en kan ik er toch altijd bij, tot laat in de lente.

Groetjes, florentina
vrijdag 23 juni 2006 - 22:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon