menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardbei met gele bladeren

Ga naar meest recente reactie

vdieter

Vdieter

Weet iemand hoe het komt dat een aardbeiplantje gele bladeren krijgt, teveel water, te droog, te veel bemesting, te weinig. Kan me moeilijk inbeelden dat het komt door te weinig bemesting, want ik bemest regelmatig bij.
zondag 11 april 2010 - 18:14
guy_fruit

Guy_fruit

Verschillende oorzaken zijn mogelijk:
- Te veel water
- Slechte grondstructuur (onvoldoende lucht)
- Te veel meststoffen.

Aardbeien zijn zeer gevoelig voor (teveel) meststoffen, de wortels verbranden zeer gemakkelijk!
Aardbeiplanten moeten het vooral hebben van de "oude kracht" in de grond, verteerde mest voor het planten.
zondag 11 april 2010 - 18:41
JovanDreumel

JovanDreumel

Als je ze verplant moet je de eerste 3 weken niet bemesten, want ze hebben snel last van wortelbrand. Maar zonder foto en zonder teeltbeschrijving tot nu toe is er niet veel van te zeggen.
Staan ze te nat? Hebben ze in het water gestaan deze winter?
maandag 12 april 2010 - 17:50
vdieter

Vdieter

Ze staan niet nat en hebben deze winter ook niet in het water gestaan. Ik denk dus dat het van teveel mestoffen kan zijn. Wat kan ik nu doen?? Gewoon afwachten, of zullen ze niet vanzelf herstellen?
maandag 12 april 2010 - 22:04
vdieter

Vdieter

Ik heb dus toch de indruk dat bepaalde erbovenop komen. Maar kan ik de planten die er erg aan toe zijn erbovenop helpen.
zaterdag 17 april 2010 - 11:06
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik weet niet op wat voor grondsoort je zit, maar verdroging moet je voorkomen nu. De mijne heb ik al water gegeven en dan zie je ze bijkomen. Als het wortelbrand geweest is, waar het wel op lijkt, dan moet je nu niet gaan bemesten. Daar kun je beter nog even mee wachten tot ze goed aan de groei zijn.
zaterdag 17 april 2010 - 12:10
vdieter

Vdieter

Ok bedankt voor de info. Mijn plantjes staan op gewone potgrond. Somige blijken er door te komen, maar ik denk toch dat er een aantal verloren zullen zijn.
zondag 18 april 2010 - 16:36
Nachtvlinder

Nachtvlinder

De onderste blaadjes van mijn aardbeienplant zijn ook behoorlijk geel! Ik gaf ze ook teveel water blijkbaaar. Er zitten nog geen vruchten aan, dus hopelijk komt het nog in orde.
woensdag 20 april 2011 - 14:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon